Een turbodiesel gaat er volgens mij veel vroeger aan dan een atmosferische benzinemotor, zeker als je een beetje zware voet hebt.
Ik ken genoeg gevallen van Audi/Volkswagen TDIs die na een dikke 100.000 km de geest gegeven hebben.[/quote]
Hallo Sancho,
Een turbodiesel gaat veeeeeel langer mee dan een benzinemotor. Ik ben werkzaam als chauffeur/planner bij een taxi/koeriersbedrijf en we hebben een Opel Omega "2003" op de zaak die al 720.000!! op de teller heeft, en de cylinderkop is er nog nooit afgeweest :shock: de meeste Omega,s zijn er toen der tijd uit gegaan met 500.000 op de teller, maar deze reed nog zo perfect dat ie is gebleven. Het ligt puur aan het fijt, hoe gaat een chauffeur met zijn auto om. Netjes warm rijden is bijvoorbeeld al een punt, net als met de voet op de koppeling rijden etc etc. Maar dieselmotoren gaan simpelweg veel langer mee dan benzine en gas motoren. Bij LPG motoren heb je vaak problemen met de koeling omdat gas een veel hogere verbrandings temperatuur heeft slaan de koppakkingen nogal eens stuk als de bestuurder een behoorlijk sportieve rijstijl heeft.