Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

Tweede liefde

Filluar nga mitsupan, Shtator 25, 2008, 08:33:31 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

mitsupan

Vandaag mijn Colt uit 1991 opgehaald. Deze is donkerblauw. Een 1.5 GLI  Lekker de hele dag bezig geweest: 10 jaar verblijf onder de bomen levert een boel groen en prut op in/onder de rubbers. Eigenlijk overal. Wonderbaarlijk dat een auto dit overleeft. Enfin, het is weer toonbaar. 103 duizend op de teller en het loopt lekker. Grootste probleem was het zonnedakje. Deze lekte ergens. Losgemaakt en opnieuw gemonteerd met nieuwe kit. Ik ben benieuwd.

Het is onze tweede auto. En eigenlijk mijn tweede liefde. Vroeger jarenlang in zo'n soortgelijke colt rondgereden. Dat was een lichtblauwe 1.5 GLXI. In mijn beleving was dit de beste auto die ik ooit heb gereden. Altijd lopen, lekkere stoelen en ook nog luxe zaken. Zuigende versnellingen. Maar vooral: altijd lopen. Die eerste heb ik gereden vanaf 60.000 t/m 240.000 km. Toen kwam de welbekende behoefte om meer ruimte. En dus grotere auto.

En nu, vele jaren later.....een Colt kwam voorbij...collega moest 'm kwijt en ik heb altijd een zwak voor dit model gehouden. Nu maar hopen dat hij binnenkort door de keuring komt. Zijn er bijzondere zaken waar je bij dit type op moet letten?

Evo driver

#1
welkom hier en een leuk verhaal dat je toch weer terug komt op de c50  was ook mijn vorige auto  ;)  Maar let vooral op de remleiding die achter de tank langs loopt deze wil wel aardig gaan coroderen en niet door de apk gaat. En voor de rest stuurkogels en fusekogels.

gr. remco

Ps. dit was mijn c50 GTI



mitsupan

#2
Mooie auto. Veel rubber in de wielkasten.....dat het erin past. Welke maat is dat?

Vandaag nog wat zaken gedaan: de wielkasten bevrijd van een paar kilo aangekoekt modder en vuil. Dat was kennelijk ook nog nooit gedaan. Alles ziet er goed uit. Een heel klein beetje roest op de rand van de wielkast rechtsvoor. De rest is allemaal goed. Bijzonder. De boel in de tectyl gezet en tectyl/was op de plekken die wat meer in het oog springen. Achteruitrijd lamphouder ontgroend. Zonneklep gangbaar gemaakt en vastgezet. Allemaal kleine dingen. banden opgepompt.....was slappe hap. Binnenspiegel besteld bij een sloper want deze hangt op half-elf.

Auto rijd prima (mis wel de stuurbekrachtiging). Geen rammels, geen kraakjes. En weer die zuigende versnellingsbak. Heerlijk  :D

Nu nog de radio nakijken want deze staat meer uit dan aan. Is er een met cassette-speler...dus die verdwijnt binnenkort.

Geen deuken van betekenis. Bumpers zijn bijna glad. Slechts een deuk in de portier. Zo'n bekende ik-open-deur-en-het-maakt-me-niet-waartegen. Lijkt wel een nationale sport te zijn. Mijn andere auto zit vol met dit soort deuken. Waarom? Zal wel mentaliteit zijn.

Motorkap zit vol met kleine butsen. Da's wel een nadeel van een auto die onder eikenbomen en kastanjes heeft gestaan. Dak is echter wel glad. Voordeel is wel dat de zwarte kunstof delen nog zwart zijn. Gebrek aan UV doet dan weer wonderen.

Enfin, ik zal eens een plaatje schieten.

En gemerkt dat de bestuurdersstoel linksachter los zit. Gaat vrolijk op-en-neer. Hmm....nog nooit stoelen vastgezet. Moet de bekleding los? Hoe zit zo'n ding eigenlijk vast? Repair/workshop manual zou wel handig zijn. Iemand?

MarkSanne

#3
Welkom, die C50's zijn inderdaad leuke en betrouwbare auto's. Die stoel vastzetten is een kwestie van een ring/steeksleutel of ratel op de moer zetten en aandraaien. Je hoeft niets te verwijderen, hooguit een plastic kapje dat over de eindstukken van de rails kan zitten. Simpel als wat, gaat je zeker lukken!

Evo driver

#4
het kan ook zijn dat de bevestiging waar de stoel op vast gezet is los zit. Bij mij was dat wel het geveal en hebben we eerder meegemaakt. Was gewoon en paar puntlassen die los zijn even opnieuw lassen en gaan

mitsupan

#5
Vandaag de stoelen eruit en de bekleding losgemaakt. Vochtig....... Vorige eigenaren (en die waren de eerste eigenaar, ik de tweede) hebben na de lekkage van het zonnendakje de boel "gelucht". Maar het vocht onder de bekleding kon zo echt niet weg. Nu wel. Mooi droog weer.

En ja, de steun van de stoel is losgebroken. Nu maar ergens laten lassen. Of vijf gaten boren en dikke parkers erin? Ik zie wel. In ieder geval probleem gevonden. Ondanks alle vocht ziet het er goed uit. Geen roest. Da's toch weer een opluchting. Foto's gemaakt"


Strakke linkerkant

Rechts ook strak maar deukje

Achterkant is bijna puntgaaf

Net over de ton.

Het lampje achter de bediening van de knoppen warm/koud is kapot. Hoe veilig (zonder slopen) dit te vervangen?

mitsupan

#6
Dakje lekt nog steeds  :cry:  Rubber in de hoek wijkt iets. Rubber maar dicht gekit. Rest opgevuld met vaseline. Ik vrees dat er een keer een ander dakje in moet. Het merk "Panarama" bestaat al lang niet meer. Zal wel een overmaatje moeten worden.

Stoelbeugel voorlopig maar vastgezet met wat parkers bij gebrek aan lasapparaat. Ik ben de A-team niet. Staat wel op de lijst van dingen naast het dakje...laten lassen.

Bekleding is nu droog, stoelen er weer in. Meurt de bak ineens een stuk minder.  :D
Morgen de snelweg op. Eens kijken hoe dat bevalt. En dashboardlampje...hoe te vervangen?

Evo driver

#7
Dat is op zich nog een aardige klus. Je moet zowiezo het onderste gedeelte onder het stuur loshalen de bovenste kap rond de tellers (en dat extra werk voor 1 kut schroefje) Daarna het middenste gedeelte er uit halen radio etc moet ook er uit. daarna 3 parkers loshalen bedieningspaneel en proberen te kantelen en een beetje te pielen het is een rot klusje maar de volhouder wint

mitsupan

#8
OK! Dat klinkt als veel werk voor een lampje. Dus iets voor als ik heeel veel tijd over heb. Voorlopig niet dus wacht dan maar even. Toch bedankt!  :D

En ALS ik tijd had.....

Maar dan in het blauw.

mitsupan

#9
Op zoek naar een werkplaatshandboek kwam ik op een site met een bijzonder c50..

http://www.turbomirage.com/index2.html

Vooral het "Videos" gedeelte is leuk. Evo tegen een opgewaarde c50.  :D Doet u mij ook maar zo'n bak.

mitsupan

#10
Volhouder wint. Werkplaats handboeken gevonden op een Duitse site:

COLT/LANCER workshop manual C50 series

http://rapidshare.com/files/108811349/C ... 1.rar.html
http://rapidshare.com/files/108819680/C ... 2.rar.html
http://rapidshare.com/files/108821611/C ... 3.rar.html

wachtwoord is: 4G37