Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

Labda sonde Space Star 1

Filluar nga Piet, Nentor 18, 2021, 11:06:35 PD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Piet

Het oranje oliepeillampje van mijn Space Star uit 2001 brandt continue.
Het oliepeil is in orde, het olieverbruik van de motor is te verwaarlozen.
De dealer heeft het gereset, met als opmerking:
"Vermoedelijk is het de labda-sonde, en dat is een dure reparatie"


Voorlopig trek ik mij niets aan van dit brandende oranje lampje.
Aan de trekkracht van de motor of aan het benzineverbruik merk ik niets bijzonders.
Wat doet die sonde eigenlijk bij een Space Star?
Ik tank tegenwoordig die nieuwe E benzine van Shell, kan het daar aan liggen?


Piet

Keezx

Wat brandt er nu eigenlijk, een motorcontrolelampje of oliedruklampje...., in het laatste geval kan je het negeren, in het eerste geval zou ik de Lambdasonde(s) controleren en eventueel vervangen, dat is vrij makkelijk (google)

tekkel

Oranje lampje brand dat wil zeggen dat er iets niet goed is met verbranding waarden van de brandstof in de motor.
de motor loopt nu in de noodloop.
Je loopt nu de kans als je zo door rijdt de katalisator aan het vernielen bent,dus duurdere reparaties.
zou zo snel mogelijk de auto laten uit lezen.

Piet

@Keezx en Tekkel, bedankt!


Het is het oranje lampje van de motorcontrole, ik zal bij de dealer langsgaan voor de Lambdasonde, een week geleden heeft de garage de motor al uitgelezen en gereset. Na twee dagen brandde het lampje weer.
Is deze sonde een kostbaar onderdeel?


Ik besefte trouwens niet dat mijn Space Star al een geregelde katalysator heeft.
Af en toe rij ik nog met mijn oude VW Kever, daar zitten veel minder toeters en bellen aan, en wat er niet op zit, kan ook niet kapot gaan...

Nobodie14

Let erop dat het niet altijd de lambda sonde is die vervangen moet worden!
Anders vervangen ze die, krijg je een dikke rekening, maar is het probleem nog niet verholpen..

Het kan net zo goed een vacuum probleem, lucht - en/of benzinetoevoer probleem, vervuilde gasklep zijn.

Als de ECU het lucht/brandstof mengsel niet goed meer kan inregelen, dan komt de lambda sensor met een foutmelding 'brandstof mengsel is niet in orde'.
En dan wordt heel vaak de lambda sonde vervangen omdat die een foutmelding geeft.

Het is te controleren of de lambda sonde echt vervangen moet worden.
De dealer zal dat niet controleren: ECU uitlezen, lambda sonde geeft foutmelding, vervangen, rekening opmaken.
En als het vervangen niet geholpen heeft (en er geen andere foutmeldingen zijn) dan weten ze het ook niet meer.
Als je echter naar de grafiek van de lambda sonde kijkt en afzet tegen de STFT, dan kun je gelijk zien of deze nog in orde is.
Of dat de fout ergens in het inlaat traject zit.

Vraag me niet welke garage daar de tijd nog voor neemt om onnodige reparatiekosten te voorkomen.
Ik zou het echt niet weten.

Piet

@Nobodie14; bedankt voor het uitgebreide antwoord.


De Labda sonde heb ik laten vervangen bij de Mitsubishi dealer Van Veldhuizen in Groningen.
Daarna was het probleem over en reed de Space Star als vanouds.
De kosten vielen echt mee.


Piet