Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

Voorstellen en een vraag!

Filluar nga dm7gt, Shtator 30, 2021, 06:22:14 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

dm7gt

Hoihoi!

Ik ben Marc en ik ben 26 jaar oud. Ik woon in Almelo en doe software engineering als beroep.

Ik heb sindskort een Mitsubishi Colt CZ3 1.3 gehaald uit 2005. Ik heb hier (haast) geen problemen mee gehad (met name, heeft me nog niet achtergelaten haha). Ik heb hier wel wat dingen aan vervangen zoals bougies, motorolie verversing naar semi syntetische olie, remblokken vervangen en hierbij ook de luchtfilter vervangen. Daarnaast waren er 2 gaten onderin bij de uitlaat en moest ik nog stuurkogels laten vervangen. Dit is nu allemaal achter de rug en wou ik verder nog kijken of ik bij kan leren om te kunnen prutsen aan mijn auto. Ik had al wieldoppen gehaald met mitsubishi stickers erop hahaha

Al met al heb ik niet veel kennis rond autos, vandaar deze vraag ook, tijdens het rijden heb ik een heel licht gevoel bij het sturen tot aan zo 30 km/h, wanneer je richting de 50 gaat wordt het iets zwaarder en wordt die geleidelijk zwaarder des te meer snelheid je hebt. Nu had ik wel het probleem eerder met de stuurkogels, maar die waren vervangen. De monteur gaf ook aan dat het wat vreemd stuurt en dat het wellicht kan liggen aan de stuurbekrachtiging (hij gaf mij ook het advies om dat niet te doen en er gewoon aan te wennen). Zou er wellicht iets anders mis kunnen zijn waardoor het minder (naar mijn gevoel) lekker stuurt? De ritjes waar ik op de snelweg moet zijn ook wat minder relaxt aangezien ik beide handen aan het stuur moet houden met volle concentratie.

Afgezien van alles totnutoe, ben ik zeer tevreden over de auto!

Keezx

Er zijn auto's met snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, die werkt harder als je langzaam rijd en minder bij hogere snelheden, maar dat zou geen onrustig sturen bij hogere snelheden moeten veroorzaken, integendeel....Meestal hebben zulke auto elektrische bekrachtiging en niet hydraulisch zoals (waarschijnlijk) een Colt uit 2006.Ik denk in eerste instantie aan de sporing die nogal afwijkt en zou dat laten controleren.

Nobodie14

Je bedoelt waarschijnlijk het 'hoeken' bij kleine correcties op de snelweg?
Daarmee bedoel ik dat de wagen later reageert dan je zou verwachten en dan 'ineens' verder gaat dan jij had gewild.
Waardoor jij weer tegen gaat sturen etc.
Dat is vermoeiend rijden op de snelweg.

Het blijkt een bekend euvel te zijn met deze auto.
Lees deze topic eens door: Stuurkracht Colt CZ3 2005
En dan vooral de laatste bijdrage.

dm7gt

Vooral dat inderdaad, op de snelweg zal die wat meer "kleine correcties" nodig hebben, het is niet super irritant maar ik kan me wel voorstellen als ik wat meer km's maak dat het wel is irritant kan zijn op die ritten.


De auto lijkt inderdaad snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging te hebben aangezien die meer doet op een bepaalde snelheid en minder op wat hogere snelheden. Uiteindelijk denk ik dat het erop neerkomt dat ik even langs een garage/dealer moet gaan, maar wat zou ik moeten laten controleren erbij?


Mijn excuses voor de late reactie, ik had het de laatste paar dagen druk en was vergeten te reageren haha


En bedankt voor de informatie!

Keezx

Het lijkt er sterk op dat je er maar aan moet wennen/mee moet leven, maar ik zou zeker ook even de sporing laten controleren, dat kan behoorlijk wat invloed op de besturing hebben.

dm7gt

Een kleine update over het probleem, ik ben net bij de banden specialist geweest en heb de auto laten uitlijnen. Het bleek te zijn na de stuurkogels vervangen te hebben dat de garage het uitlijning niet precies genoeg kon doen waardoor de wielen wat naar binnen of buiten gingen (ben even vergeten welke van de twee het waren), dit was rechtgetrokken door het uitlijnen wat ik vandaag heb laten doen. De auto stuurt een stuk lichter en voorspelbaarder. Dus hierbij, bedankt allen! Vooral Keezx voor het voorstel  :D

Keezx

Best wel vreemd van die garage en eerlijk gezegd denk ik dat dat smoesjes waren en ze zich er makkelijk vanaf gemaakt hebben door de sporing ruwweg af te stellen met de spoorstangkogel een aantal toeren in de spoorstang te draaien.Dat komt soms goed uit maar is een koekenbakkersmethode, je kan nog beter afstellen op het oog met iets uit- of toespoor.