Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

Colt 1.5 foutcodes

Filluar nga Hans_H, Gusht 12, 2021, 04:37:50 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Hans_H

Vraagje aan de ervaren Mits-rijders / sleutelaars:
Ik rijd een Colt 2005 1.5, en soms, als ik start, blijft het motormanagement lampje branden. Motor staat in "noodloop".
OBD aangesloten, en de codes zijn P0223 en P1962.
P0223 is: throttle pedal position sensor switch B circuit high.
P1962 is: ? Mijn OBD geeft DTC definition not defined.
Veelal zijn de fouten in 1 keer te wissen, en rijdt de auto als gewoon. Soms moet ik een 100 meter rijden en dan opnieuw de fouten wissen.
Mijn vrouw kan de reset ook doen, maar wil, net als ik, dat dit gefixed wordt zonder dat ik bij de dealer langs moet.
Herkent iemand dit? Voordat ik computers ga wisselen hoop ik dat iemand me in de juiste richting kan sturen.
Vast bedankt voor het meedenken.
Groet, Hans


Nobodie14

Die 2 tezamen betekent dat je het gasklephuis moet vervangen en/of schoonmaken..


https://www.mitsubishi-owners-club.nl/forum/index.php?topic=12448.0

Hans_H

Dankjewel voor de informatie.
Is er ergens nog een instructie boek of filmpje van het verwijderen / schoonmaken van deze gasklephuis/inlaat?
[/size]Of is die hetzelfde als van de Lancer 1.5?

Nobodie14

Ik zou beginnen met het schoonmaken van het gasklephuis.
Op YouTube zijn er genoeg filmpjes te zien hoe je een gasklep reinigt.
Zoek even op 'mitsubishi colt throttle body cleaning'.
En ja: het is dezelfde 4A91 motor als in de Lancer voor zover ik kan vinden.

Hans_H

Hi, Dat was simpel, en heeft gewerkt, denk ik.
Alleen gaat hij nu steeds in verhoogd stationair voor een seconde of 5-6, en dan zakt hij terug.
Bij een koude motor is het stationair 2200rpm.
Begrijp ik goed dat dit op den duur beter wordt?

Nobodie14

Geen idee of 2.200 rpm normaal is voor een Colt 1.5.
Daar kunnen anderen met een Lancer / Colt 1.5 je misschien wat meer over vertellen.

Ik rij zelf in een Space Star 1.6 uit 2002.
Die draaide 1.600 rpm bij koude motor vanochtend, zakte na enkele seconden naar 1.100 rpm om uiteindelijk naar 800 rpm terug te vallen bij warme motor.


Je zou de ECU nog overnieuw in kunnen leren..

Hans_H


Hans_H

Na de schoonmaakactie nog geen foutcodes gehad. Ik geloof dat de oplossing heeft gewerkt. Dankjewel.


Nobodie14

Mooi dat het opgelost!
En jij bedankt voor de terugkoppeling.
Daar kunnen andere forum leden hun voordeel mee doen.

Dmvww

Deze week hetzelfde gehad met de 1.3 benzine. Onder andere door deze post zelf gashuisklep schoongemaakt en nog voordat ik de meldingen zelf met obd bluetooth dongle kom wissen ging ie vanzelf uit[size=78%].[/size]