Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

Lucht

Filluar nga anarchitact, Qershor 22, 2020, 09:33:25 PD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

anarchitact

Goeiemorgen.


Ik heb een vraag over lucht (filter,inlaat, geknepen vanaf chassis voorkant)
Mijn bloktype is 4A90 1.3

Laatst heb ik de motorkap maar eens open gehad. Ben gewend om aan mn autos te moeten sleutelen (ex-bmw rijder), maar bij deze hoeft dat dus niet...
Nu zag ik dat de inlaat (hele systeem) en de lucht vanaf de voorkant vrij horizontaal en plat word aangezogen. Ook zag ik een raar groot stuk plastic aan de filterbehuizing vast, boven het motorblok (waar is dat voor?)
Het meest opmerkelijke vind ik nog wel dat de lucht onder wordt aangezogen en via de bovenkant de het blok in gaat (why?, het zal wel japans zijn?)


Mijn vraag:


Heeft het zin om de toevoerbuis vanaf de voorkant te modifyen en of dat rare stuk plastic op het blok eraf te halen, en of een K&N filter (inleg of powerrr) te monteren?
Het verbruik is toch al gigantisch gunstig dus wat extra koppel ofzo vind ik niet heel erg..


Alvasy bedankt.


Gr


JWKEEN

Entharion

#1
Hoi JWKEEN,

Dat platte stuk naar voren is een cold air feed omdat het filterhuis zo diep in de motorruimte zit, bij de 4G15T is dit ook ongeveer hetzelfde.
Het plastic uitsteeksel is waarschijnlijk een inlaat resonator tegen ongewenste bijgeluiden.

De 1.3 is wel al heel efficiënt vanaf fabriek, Het aanpassen van de airbox of een andere filter levert je waarschijnlijk alleen geluid op.
Kans is ook dat als je het traject inkort juist minder koppel krijgt.

Ik zeg overigens niet dat je er niets mee moet doen, maar stel je verwachtingen bij ;)

Zelf zou ik mss kijken naar een inlaatbox voor een 4g15T, dan moet je alleen een plaatje voor de MAF adapter maken en kijken hoe je de inlaatbuis weer aansluit.

Groetjes,

Rens

anarchitact

Citim nga: Entharion ne Qershor 22, 2020, 10:23:38 PD
Hoi JWKEEN,

Dat platte stuk naar voren is een cold air feed omdat het filterhuis zo diep in de motorruimte zit, bij de 4G15T is dit ook ongeveer hetzelfde.
Het plastic uitsteeksel is waarschijnlijk een inlaat resonator tegen ongewenste bijgeluiden.

De 1.3 is wel al heel efficiënt vanaf fabriek, Het aanpassen van de airbox of een andere filter levert je waarschijnlijk alleen geluid op.
Kans is ook dat als je het traject inkort juist minder koppel krijgt.

Ik zeg overigens niet dat je er niets mee moet doen, maar stel je verwachtingen bij ;)

Zelf zou ik mss kijken naar een inlaatbox voor een 4g15T, dan moet je alleen een plaatje voor de MAF adapter maken en kijken hoe je de inlaatbuis weer aansluit.

Groetjes,

Rens


Superfijne feedback. Thnx. Ik zal es kijken, maar dat is de inlaatbox van de 1.5L Turbo?

Entharion

#3
Citim nga: anarchitact ne Qershor 22, 2020, 12:32:11 MD
Superfijne feedback. Thnx. Ik zal es kijken, maar dat is de inlaatbox van de 1.5L Turbo?

Ja zo zit ie in elkaar:

4g15t:

4a90:

Waarschijnlijk is alleen de bovenkant anders nu ik t eens goed bekijk... Zou me niet verbazen als de filters dan ook hetzelfde zijn.