Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

Powered by Mitsu; ff voorstellen

Filluar nga Smitsuart, Gusht 01, 2014, 01:57:09 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Smitsuart

Hallo MitsuFans

Heb mij aangemeld op dit forum omdat ik sinds eind 2013 in bezit ben
van een Smart Fortwo 451 turbo uit 2008.
Ter info, het model 451 is de tweede generatie Fortwo's.
Eén van de dingen die deze kleine auto uniek leuk en anders maakt, is de achterin
geplaatste motor in combinatie met achterwielaandrijving en het extreem lage gewicht.
Een echte 'funcar'.

Nu zullen jullie wellicht denken: Een Smart Fortwo, wacht ff... dit is een Mitsubishi-forum  :D
Welnu, Swatch-Mercedes-ART (Smart) is zoals jullie waarschijnlijk weten 100% onderdeel
van Daimler-Mercedes.
Aangezien Mercedes en dus Smart een samenwerkingsverband heeft met Mitsubishi ligt er achterin
de Smart Fortwo (model 451) een in Japan geassembleerde Mitsubishi motor.
Het is de Mitsubishi 3B21 MIVEC motor en deze motor is als 3B20 met kleinere cilinderinhoud
al eerder in Japan gebruikt en is ontwikkeld voor de Mitsubishi "i".
De Mitsubishi "i" is een zogenaamde kei-car dat wil zeggen een auto met bepaalde maximum
afmetingen, -cilinderinhoud en -topsnelheid zodat men in Japan belastingvoordelen krijgt.
Speciaal voor Smart heeft Mitsubishi Motors de cilinderinhoud van de 3B20 vergroot en
ontstond de 3B21 MIVEC waardoor er meer pk's beschikbaar komen en dit geldt zeker voor de
turbo en Brabus uitvoeringen.
Brabus is een speciale getunede versie zowel wat betreft de motor,
het uiterlijk als de wegligging.

Bovenstaand is dan ook een reden om mij aan te melden op het forum.
Misschien zijn er mensen die meer kunnen vertellen over de samenwerking tussen
Smart/Mercedes/Mitsubishi en wellicht staat er in andere topics al iets over beschreven...
Ik vind het in ieder geval allemaal reuze interessant.

Kortom, ik ben zeer tevreden over mijn betrouwbare Japanse Mitsubishi-motor!
En dat heeft mijn brede interesse voor Mitsubishi gewekt...


Vriendelijke groetjes








Smitsuart

Diagnoselampje ging eergisteren branden maar is nu weer uit.
Kan natuurlijk van alles zijn, wellicht de lambdasonde?
Het is een betrouwbare Mitsubishi motor maar voor de zekerheid komende week even laten uitlezen ;)

Asics

Mijn type Colt is gedeeltelijk samen met Mercedes/Smart ontworpen, er zijn veel technische overeenkomsten tussen de Smart ForFour en Mitsubishi Colt (2003-2014). Als ik mij goed herinner is de 1.3 en 1.5 vrijwel volledig Mitsubishi, maar de 1.1 is wel gedeeltelijk Smart.

Smitsuart

#3
Citim nga: Asics ne Gusht 14, 2014, 07:19:27 MD
Mijn type Colt is gedeeltelijk samen met Mercedes/Smart ontworpen, er zijn veel technische overeenkomsten tussen de Smart ForFour en Mitsubishi Colt (2003-2014). Als ik mij goed herinner is de 1.3 en 1.5 vrijwel volledig Mitsubishi, maar de 1.1 is wel gedeeltelijk Smart.
Bedankt voor je interessante reactie Asics!
Als ik het goed heb, staat jouw Mitsubishi Colt volledig op een platform dat samen door Mitsubishi en Mercedes-Daimler AG/Smart is ontwikkeld.
De Mitsubishi Colt Z30 en Smart Forfour staan dus volledig op hetzelfde platform en hebben meer overeenkomsten :)
Beiden zijn onder andere gebouwd door Nedcar in Born Nederland, een voormalig onderdeel van Doorns Auto Fabriek (Daf).
Het klopt dat de Smart Forfour en Mitsubishi Colt Z30 1.3 en 1.5 een volledige Mitsu motor hebben evenals de Fortwo 451 3B21 MIVEC die ik heb, uitgezonderd van de versies met (semi)automatische transmissie dat is ook van Mercedes/Smart :D
De 1.1 heeft inderdaad een Mercedes/Smart motor.
Je kunt dus zeggen dat jouw Colt gedeeltelijk Smart is, je kunt echter ook zeggen dat jouw Colt gedeeltelijk Mercedes is haha.
Overigens, de eerste Mitsubishi Colt werd al in 1962 geproduceerd onder die naam ;)

Super Top

Als je een Colt met de OM639 diesel motor hebt heb je zelfs een volledige Mercedes motor erin liggen.
De 3B21 is wel een volledige Mitsubishi motor. Het is alleen een opgeboorde versie van de 3B20 en komt ook uit de zelfde fabriek.
De 3B21 is niet gebruikt in de Mitsubishi "I" omdat het dan de motor limieten van het Kei car zijnde zou overschrijden met 999 cc cilinder inhoud.
Driving:  Mitsubishi Colt 1.5 8V GLXi A/T Super Top
Driving: Mitsubishi ЯVR 2.0T 16V Hyper Sports Gear R
Driving: Suzuki Jimny 1.3 JLX
In project: Mitsubishi Lancer 1.8 8V GLXi 4WD
Retired: Mitsubishi Colt 1.5 12V GLXi Super Top

Smitsuart

#5
Citim nga: Super Top ne Gusht 23, 2014, 12:27:02 PD
Als je een Colt met de OM639 diesel motor hebt heb je zelfs een volledige Mercedes motor erin liggen.
De 3B21 is wel een volledige Mitsubishi motor. Het is alleen een opgeboorde versie van de 3B20 en komt ook uit de zelfde fabriek.
De 3B21 is niet gebruikt in de Mitsubishi "I" omdat het dan de motor limieten van het Kei car zijnde zou overschrijden met 999 cc cilinder inhoud.
Dat klopt idd allemaal Super Top :)
Voor de Mercedes OM639 dieselmotor die in de Smart Forfour en Mitsubishi Colt is gemonteerd, is als basis de Mercedes OM640 dieselmotor gebruikt die in verscheidene types Mercedes is toegepast.

De 3B21 MIVEC is -als ik het goed heb- zelfs in een Mitsubishifabriek in Japan geassembleerd
en daarna naar Europa verscheept om in 'Smartville' (Frankrijk) in de Fortwo 451 te worden gemonteerd...

Super Top

Klopt de 3B21 komt uit de zelfde Mitsubishi fabriek in Japan als de 3B20 motor.
Driving:  Mitsubishi Colt 1.5 8V GLXi A/T Super Top
Driving: Mitsubishi ЯVR 2.0T 16V Hyper Sports Gear R
Driving: Suzuki Jimny 1.3 JLX
In project: Mitsubishi Lancer 1.8 8V GLXi 4WD
Retired: Mitsubishi Colt 1.5 12V GLXi Super Top

Smitsuart

Citim nga: Super Top ne Gusht 28, 2014, 11:20:26 MD
Klopt de 3B21 komt uit de zelfde Mitsubishi fabriek in Japan als de 3B20 motor.
Dankjewel...
Dan ben ik goed geïnformeerd ;D

Smitsuart

#8
Weet jij toevallig ook in welke Mitsubishi-fabriek en welke plaats in Japan de 3B20/21 motor wordt gefabriceerd Super Top?
Dan zou mijn kennis wat dat betreft 'compleet' zijn haha... ;)

Smitsuart

#9
Update;

De nieuwe Smart Fortwo en Forfour zijn in samenwerking met Renault ontwikkeld.
Deze nieuwe modellen zijn afgelopen zomer geïntroduceerd waarbij de motor achterin
en achterwielaandrijving behouden blijven.
Het aparte is dat de nieuwe Renault Twingo door de samenwerking van Mercedes-Daimler/Smart
en Renault/Nissan ook de motor achterin krijgt met achterwielaandrijving ;)

Wat interessant en relevant is voor dit forum... de samenwerking met Mitsubishi blijft bestaan.
De basisversies van al deze modellen krijgen als krachtbron de bekende Mitsubishi 3B21 MIVEC motor
dus ook de basisversie van de Renault Twingo krijgt deze Japanse Mitsubishi-motor!! :)
De modellen met turbo-uitvoering krijgen echter een Renault-motor :(

De nieuwe Smart Fortwo, Forfour en Renault Twingo zijn dus vanaf binnenkort
leverbaar met zowel een Renault-motor als een Mitsubishi-motor :D

Super Top

De 3B20/21 motor komt uit de Mizushima powertrain facility in Kurashiki, Okayama.
Driving:  Mitsubishi Colt 1.5 8V GLXi A/T Super Top
Driving: Mitsubishi ЯVR 2.0T 16V Hyper Sports Gear R
Driving: Suzuki Jimny 1.3 JLX
In project: Mitsubishi Lancer 1.8 8V GLXi 4WD
Retired: Mitsubishi Colt 1.5 12V GLXi Super Top

Smitsuart

Citim nga: Super Top ne Shtator 15, 2014, 05:51:12 MD
De 3B20/21 motor komt uit de Mizushima powertrain facility in Kurashiki, Okayama.
Ahh... kijk eens aan, gedetailleerde informatie ;D
Dankjewel Super Top ;)

Super Top

Geen probleem.
Net eens even zitten kijken op maps.


Ik geloof dat dit het betreffende complex is.
>>Klik<<
Driving:  Mitsubishi Colt 1.5 8V GLXi A/T Super Top
Driving: Mitsubishi ЯVR 2.0T 16V Hyper Sports Gear R
Driving: Suzuki Jimny 1.3 JLX
In project: Mitsubishi Lancer 1.8 8V GLXi 4WD
Retired: Mitsubishi Colt 1.5 12V GLXi Super Top

Smitsuart

Het is toch wel heel bijzonder dat ik nu het Japanse Mitsubishi-complex zie waar 'mijn' motortje is gemaakt ;)
Dat wilde ik graag zien!
Nogmaals thanks! Ben blij... ;D

Smitsuart

#14
Zondag 14 september een gezellige tourtocht hier door de regio georganiseerd met twee andere mensen.
Veel animo en grote opkomst met 26 Fortwo's en Roadsters.