Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

Gisteren een Mits Outlander 2.0 4WD gekocht nu al raar 'zingend' geluid achter

Filluar nga eppo, Shkurt 12, 2017, 08:33:59 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

eppo

Hallo beste forumleden,

Gisteren heb ik een Mitsubishi Outlander 2.0 Sport 4WD bouwjaar 2003 gekocht maar maak mij nu toch al een beetje zorgen.
Tijdens de rit naar huis hoorde ik ineens tussen het schakelen en soms op constante snelheid rijdend als er niet te veel 'aandrijfdruk' op vermoedelijk de achteras staat een wat zeurend/zingend geluid van ik denk achteren, dit is soms zeer goed hoorbaar.
Al rijdend in z'n vrij/onbelast is er niets te horen, ik vrees dat het met het 4WD gebeuren op de achterwielen te maken heeft.
Verder schakelt de auto uitstekend/strak zonder bijgeluiden, voorzichtig vanuit stilstand in z'n 3 optrekken ook probleemloos.

Ik zou graag willen weten wat dit mogelijk zou kunnen zijn, misschien of het een bekend probleem is ... maar vooral wat zo'n reparatie ongeveer zou gaan kosten, ik krijg inmiddels een wat naar gevoel.

Hieronder wat gegevens:
Mitsubishi Outlander 2.0 Sport 4WD
08-2003
93350km (tellerraport aanwezig, geen import auto)
Distributie riem vervangen 62000km 16/07/2012
Recent/aflevering:
APK
Onderhoudsbeurt
Remschijven achter vervangen
Nieuwe voorbanden

Ik hoop nog heel wat kilometers met deze auto te kunnen rijden, ben dus zeer benieuwd naar (ook wat technische) ervaringen met dit type auto.

Btw ... mooi forum!
Gr. Erwin


eppo

Hoi Chaoth,

Ik was er al een beetje bang voor .. zou zelf verder niets anders kunnen verzinnen :(
Zal dus waarschijnlijk een revisie oid moeten worden, ships!
Heb jij of misschien een ander forumlid zoiets moeten laten repareren, en dan natuurlijk wat de kosten ongeveer waren ;)

Vraag mij meteen af of ik nog wel even door kan rijden met een zingende diff in de achterbak, zucht.

Thanks Chaoth!

Chaoth


eppo

Inmiddels contact opgenomen met een Mitsubishi garage en dit geval ook mogen bespreken met een monteur (zeer goed geholpen btw!!).
Met de informatie zoals ook hierboven was het natuurlijk wel erg lastig om een soort conclusie te trekken, ik hoopte op een bekend probleem en dus een indicatie te kunnen krijgen.
De monteur zei dat het de cardanas zou kunnen zijn maar dat eigenlijk nog nooit meegemaakt heeft met dit type auto, verder mogelijk wiellagers en in het ergste geval versnellingsbak etc.
Zijn advies kom even langs dan rijden we een stukje mee, graag wel ff bellen van te voren.

Dat ga ik dus doen, ik zal het verdere vervolg delen.

eppo

Vanmiddag bij een Mitsubishi dealer langs geweest, eerst samen met een monteur uitgebreid rondgereden getest, de auto op de brug gezet en van voor tot achter van alles nagelopen, nog een monteur er bij met heel veel ervaring, weer uitgebreid rondgereden en wederom weer op de brug om allerlei zaken na te lopen ... een uur (kosteloos) met mij bezig geweest!

Conclusie het heeft niets met de versnellingsbak/cardanas/differentieel/wiellagers en dergelijke te maken (geluid treed bij ongeveer 3000 toeren op), vrijwel zeker wordt de balans as verdacht, mij is verteld dat waarschijnlijk bij het verwisselen van de distributie riem (bij 62000km) de balans as niet goed is uitgelijnd/afgesteld ... verder werd mij verteld dat het niet per se nodig is om dat te laten repareren maar dat de motor veel rustiger/stiller hoort en zou moeten lopen als ik dat wel laat doen.
Mocht blijken dat er iets serieus stuk blijkt zijn van de balans as (eventuele hoge kosten) mag ik er ook voor kiezen om zonder balans as verder te rijden.
Deze reparatie laat ik volgende week Vrijdag uitvoeren, de klus zal ongeveer 3 uurtjes duren.

Natuurlijk helemaal niet gegarandeerd dat ik dan van het duidelijke geluid af ben, door beide monteurs is er ook al wat gezocht naar onderdelen die contact zouden kunnen maken tussen motor ed en chassis, het 'geluid' is buiten de auto niet te horen maar binnen zeer aanwezig, als voorbeeld heeft een monteur een grote schroevendraaier tussen motorgedeelte en chassis gehouden wat inderdaad buiten niet te horen is maar binnen een enorm! kabaal geeft.

Ben benieuwd naar as Vrijdag, maar in ieder geval al een heel stuk gerust gesteld!

CvW

Lang leve de Mitsubishi dealer, toch wel de kenner bij uitstek van dit merk/model. Er ligt een prachtig en sterk motorblok onder die imposante motorkap, maar niet iedereen is in staat de distributieriem op de juiste wijze te vervangen. Dat blijkt helaas regelmatig (zelf ook mee van doen gehad bij koop van de Outlander).

Verder gaat er technisch gezien niet zoveel kapot aan deze Outlanders. De ANWB ziet ze vrijwel nooit langs de weg staan zeggen ze. Ik heb hetzelfde model, een paar jaar jonger (2007) maar wel met iets meer km's op de teller (213k). Geen centje pijn. De laatste 20k km's gereden met de standaard beurtjes, het afdraaien van een achterschijf omdat die een slinger had (zat er reeds bij koop van de auto in) en het gangbaar laten maken van een remklauw die net teveel bleef hangen.

Oh ja, de lak op de velgen laat na een paar jaar los. Dat hebben ze wel allemaal. Er moet toch enig commentaar zijn, niet dan?  8)

Veel veilige en plezierige kilometers toegewenst Erwin.

Gr, Cees

eppo

Hoi Cees,

Dank je wel voor je (positieve) bericht! ... dat geeft de burger weer moed ;).
Ik hoop inderdaad nog veel kilometers met deze auto te mogen maken, al het onderhoud zal ik door de Mitsubishi garage waar ik geweest ben uit laten voeren.

Thanks, Erwin

eppo

Vandaag de reparatie laten uitvoeren door de Mitsubishi dealer (weekje uitgesteld), en kosteloos een zeer nette leenauto meegekregen.
De balansas is nu correct afgesteld en het bleek dat de distributie spanrol veel te strak (lees maximaal) was afgesteld, hierdoor was er geen speling meer over en heeft zeer waarschijnlijk voor het kabaal op 3000 en 5000 toeren gezorgd.
Wederom ben ik keurig/fantastisch geholpen met zeer duidelijke uitleg achteraf, ik ging er van uit dat deze reparatie minimaal €270 zou gaan kosten (zonder eventuele extra kosten onderdelen) maar heb uiteindelijk maar €180 af moeten rekenen!

Resultaat: Ik heb een heel andere auto teruggekregen ... geen kabaal meer tussen het schakelen en/of rijdend rond de 3000 toeren (5000 toeren ook niet), ineens is de auto superstil tijdens het rijden, merk ook dat ik (onbewust) verder doortrek in toeren tussen het schakelen simpelweg omdat het hele zaakje soepel en stil draait.

Ik ben helemaal blij en zou graag reclame willen maken maar dat wordt waarschijnlijk niet gewaardeerd op het forum, dealer zit iig in Zwaag ;)

CvW

Goed bericht Erwin. Dankzij Peter Ursem kan het grote genieten nu dus echt beginnen.  ;D
Tsja, het is voor mij een beetje ver omrijden naar deze dealer. Ik blijf WPI Zevenaar dus gewoon bezoeken.

Veel plezier met je nieuwe Outlander en hou het veilig!  :)

eppo

 ;D Thanks! ... Ik hou het veilig hoor, wil het spulletje wel heel houden.