Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

Colt 1.3 met klapperende geluiden bij wegrijden 1e en 2e versnelling

Filluar nga Clear-tec1, Mars 21, 2021, 11:23:25 PD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Clear-tec1

Hallo, Ik ben nieuw op dit forum en heb een Colt 1.3 uit 2010 met ca 80.000 op de teller, net 6 maanden in bezit.

[/size]Bij het rustig wegrijden in 1e en 2e versnelling komen er ca 5 seconden klapperende geluiden uit de voorzijde van de auto zodra de koppeling volledig is opgekomen. De auto rolt wel goed door, maar bij het gas geven begint de auto soms ook te schokken bij een koude motor. De klapperende geluiden komen voor zowel met koude als warme motor. Ook bijvoorbeeld na het tanken onderweg, als de auto even uit is geweest dan weer gestart en dan met wegrijden gebeurd het weer. Dealer waar ik hem heb gekocht heeft hem onder garantie nagekeken maar niets gevonden, ik vetrouw het niet. Heb geen goed gevoel over deze dealer, ze deden net alsof ze niets hoorden toen ik met een monteur reed. Dat geeft mij het idee dat er een dure reperatie aan komt waar ze onderuit wilde komen.De auto rijd verder goed als ik eenmaal de straat uit ben, maar ik wil toch graag weten of er iets aan moet doen. Om te voorkomen dat de hele motor in de soep loopt later. Is het toch een bekend probleem met een Colt of adviseren jullie om na te laten kijken bij een andere garage?Bedankt alvast, groet!

Entharion

Hallo Clear-tec1,


Zou je het geluid eens kunnen opnemen, en evt op youtube zetten zodat we het kunnen horen? Het klinkt mij iig niet als een bekend probleem.
Ik heb wel eens gehad dat er een soort klokkend geluid kwam als ik de koppeling voor de eerste keer op liet komen bij mijn Colt CZT, maar dat deed ie niet als hij warm stond en verder had ik nergens last van.


Het schokken bij koude motor kan wel gerelateerd zijn, maar dat hoeft niet per sé. Het kan sowieso geen kwaad om eens een second-opinion te vragen bij een andere vertrouwde garage voordat je garantie afloopt...

Clear-tec1

@Entharion, bedankt voor je reactie. Ik zal het geluid opnemen en een linkje versturen later vandaag.

Clear-tec1


Entharion

Dat lijkt wel een beetje op dat geluid wat mijn colt ook maakte. (voor zover de video dit goed laat horen)


Merk je ook iets van een trilling in je pedalen, stuur of versnellingspook wanneer je dit hoort?

Clear-tec1

Wederom bedankt voor de reactie. Ik voel lichte trillingen in de hele auto tijdens dat geklapper of klokkende geluid.

Appart dat je dat met jouw vorige auto ook hebt gehad. Heeft jouw auto nog gerelateerde motor problemen of storingen gekregen?

Entharion

De mijne rijdt er nog steeds mee rond denk ik, heeft ie vanaf het begin gehad en kon ook niet vinden wat het was, dat geluid hoeft dus niet per sé gevaarlijk te zijn, al is het bij jou dus wel vaker dan 1x per dag.

Als ik erover nadenk moet dit ergens in de koppeling/aandrijflijn zitten, iets van de aandrijflijn schudt heen en weer wanneer je de koppeling op laat komen. Het beste is om te beginnen met wat dingen uitsluiten. Zo zou ik kijken of de motorsteunen, subframerubbers, stabilisatorstangrubbers en aandrijfassen in orde zijn, niet alleen visueel maar ook even met een wringijzer controleren op beweging. Met de kilometerstand en leeftijd is het onwaarschijnlijk dat de assen al slecht worden, dus zou voor nu even de rubbers nalopen, na 11 jaar kunnen die wel verrot zijn.

Clear-tec1

Dat klinkt logisch inderdaad, om het in de rubbers of ophanging te zoeken. Ik zal het eerst zelf nakijken, wellicht kan ik zelf iets vinden. Zo niet, wat is dan jouw advies als ik het probleem wil oplossen? Zal ik naar een lokale Mitsubishi dealer gaan of hebben jullie andere tips voor een garage omgeving Leiden?


Bedankt

Clear-tec1

Eindelijk diagnose uit laten voeren bij een andere Mitsubishi dealer, het blijkt dat homokineet stuk is links voor. De olie was eruit gelopen zei de monteur. Bij een reperatie vervangen ze dan de hele aandrijfas. €600 @Entharion, je het probleem goed ingeschat. Wel balen

Toch heeft de auto niet alle veel voorkomende symptonen die je bij kapotte aandrijfas of kapotte homokineet zou verwachten. Ik ga het laten repareren en de garage waar de auto is gekocht erop aanspreken. Lijkt mij dat ze dit wel hebben moeten zien op de brug.. Ik denk dat ze  niet wilde opdraaien voor de kosten.. en dat in de bovag garantie periode

Clear-tec1

Hierbij deel ik nog een foto van de losse homokineet. Denken jullie aan hand van de afbeelding dat dit echt stuk is en dat het echt nodig om de hele aandrijfas te vervangen?

https://photos.app.goo.gl/32o2M48GWAtiD7qaA



Entharion

Hoi Clear-tec1, fijn dat je het toch gevonden hebt! Ongeacht hoe de as er uit ziet, als de hoes eraf is of stuk is kan er allemaal zand en vocht in de as komen waardoor je binnen de kortste keren wel serieuzere problemen hebt.
Persoonlijk zou ik even verschillende sloperijen controleren, misschien hebben ze nog een goede as liggen voor een kwart van de dealerprijs, het vervangen is een half uurtje kwaad werk. :D

Nevolution6RSII

Citim nga: Clear-tec1 ne Prill 15, 2021, 07:47:36 PD
Hierbij deel ik nog een foto van de losse homokineet. Denken jullie aan hand van de afbeelding dat dit echt stuk is en dat het echt nodig om de hele aandrijfas te vervangen?

https://photos.app.goo.gl/32o2M48GWAtiD7qaA
Zo'n foto zegt niks behalve dat er inderdaad waarschijnlijk troep in is gekomen en daardoor het onderdeel sneller dan normaal versleten is.
Echter vind ik het echt onzin om een hele aandrijfas te gaan vervangen vanwege zoiets dus laat je dat niet aansmeren zou ik zeggen!

Ik heb ooit de homokineten van mijn Evo vervangen en daarna flink wat kilometers erbij geschreven zonder enig probleem ;D
Ook bij een Mazda 323F ooit meegemaakt en hetzelfde gedaan dus had er genoeg ervaring mee!