Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

Mireille, een 1.5L sports sedan

Filluar nga Kevkeeev, Janar 15, 2020, 10:49:50 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Kevkeeev

Hallo!

Sinds afgelopen zomer heb ik een hele mooie beeeeeeige Lancer: Mireille!
Mireille is vernoemd naar de lieve (en knappe, maar dat terzijde) zuster die mij naar de operatiekamer duwde toen ik mezelf in de vingers had gesneden. Aldaar hebben ze alles weer netjes aan elkaar genaaid, alles doet 't weer, niks om je zorgen over te maken! Maar de naam Mireille is mij wel bijgebleven en... Nouja, nu heet de auto dus ook Mireille!

>> Plaatjes! <<

Over de auto

Mireille heeft een 1.5 liter motor die op benzine draait, en is daarmee het standaardmodel Lancer met 80 KW en 110 pk.
Eerste toelating is 30-09-2008, en in net geen 11 jaar heeft ze 170.000 km gereden. Inmiddels zijn we een halfjaartje verder en staat ze boven de one hundred and eighty duizend kilometer, een mooi moment om overmorgen voor de periodieke inspectie te gaan (niet te verwarren met de APK, die was nog net gedaan voordat ik 'r kocht).

Gemiddeld rijdt ze ongeveer 13.5 km/L, wat met een gemiddelde literprijs van €1,60 goed is voor zo'n 8.4 ct/km. Daarbovenop komen natuurlijk belasting a € 46.33 per maand, en € 40.67 per maand aan verzekeringsgeld. Als we stellen dat ik nu zo'n 10.000 km heb gereden in 5 maanden, zit ik maandelijks op € 87 vaste kosten en afgerond 150 liter op € 240 aan benzine, voor een totaal van € 327, of 16.3 ct/km. grappig, vroeger was ik ook al goed in verhaaltjessommen

Accesoires

Er zat bij aankoop al een aftermarket touchscreen radio in welke Android 4 draait, met daarop één radio app (waar ik niet van onder de indruk ben, maar welke ik níet kan veranderen), een navigatie-app (iGo, foeilelijk, en de enige navigatie-app die ik erop wíl hebben is Here WeGo omdat ik daar locaties op kan slaan in mappen, en de enige navigatie-app die er niet op kan omdat die minimaal Android 5 wil is... Here WeGo. Wat redelijk ironisch is, aangezien de app er niet op wil.), en een verschrikkelijk trage internetverbinding. Oftewel, ik heb Spotify erop weten te installeren, maar om vervolgens daadwerkelijk muziek erop te downloaden wordt 'm niet. Dus die radio gaat er ooit(tm) uit, om vervangen te worden door iets wat nader nog wordt uitgezocht maar in ieder geval beschikt over bluetooth en een microfoon om handsfree te bellen; een instelbare radio/muziek app (spotify); een geinstalleerde Here WeGo navigatie app; en ofwel goede wifi ofwel een ethernet poort om eens per maand muziek en navigatie te updaten.

De eisen die ik van tevoren al stelde aan een auto, zitten er allemaal in:

       
  • Centrale vergrendeling (de peugeot die mijn ouders als kinder-auto hebben aangeschaft heeft dat niet. Man, wat is dat irritant!)
  • Elektrisch verstelbare ramen (zie hierboven - pluspuntje is dat de buitenspiegels ook elektrisch verstelbaar zijn!)
  • Climate Control (in tegenstelling tot simpelweg de standjes "koud" en "warm", waarbij "koud" in de Nederlandse zomers nogsteeds bloedheet is)
In de kofferbak heb ik verder nog een paar dingetjes liggen:

       
  • Reservewiel (thuiskomertje, max. 50 km bereik, max. 80 km/u) met bijbehorende sleutel. Ik bedenk me net dat ik volgens mij geen krik in de auto heb :'D
  • Uiteraard de verplichte veiligheidsvesten en gevarendriehoek
  • Sleepkabels (weet niet of die tegenwoordig nog veel gebruikt worden, maar you never know)
  • Startkabels (het goedkoopste setje van de Action waarmee je alleen lichte benzine-motoren kunt aanhengelen. Niet mijn idee, maar heb ze op mijn verjaardag gekregen. En 't is beter dan niks, want ik heb al tweemaal een auto uit de brand geholpen! (mijzelf niet meegeteld, dan kom ik op drie uit))
  • EHBO-setje, altijd handig om bij je te hebben
  • Setje zekeringen (wederom van de Action. Onder 't mom van you never know)
  • En binnenkort: een (analoge) bandenspanningmeter, ook altijd handig.
Afgeronde mods

De allereerste mod die ik gedaan heb, is het vervangen van het stokje wat de gemiddelde persoon een antenne noemt, naar een soort haaienvin antenne welke uiteraard uit China komt. Niet heel denderend, ook niet echt moeilijk, maar een mooi begin! (Zie laatste foto in het album)

Inmiddels heeft Mireille ook een zonnebril, maar dan wel op haar achterhoofd: ik heb het achterraam en de zijramen van de achterbank laten tinten met 20% doorlatende folie. Na wat offertes te hebben opgevraagd welke tussen de €250 en €600 (echt!) uit kwamen, ben ik voor de goedkoopste gegaan welke een vriendelijke gozer was en een prima resultaat heeft afgeleverd. Zeer waarschijnlijk komt er in het voorjaar ook een echte zonnestrip op het voorraam, maar ik ben nog even in dubio met een dashcam die ik ook wil gaan kopen en een eventueel design wat ik erop wil hebben.

Toekomstige mods

Uiteraard zijn we nog lang niet klaar, want ik heb nog plannen voordat ze in een museum terechtkomt: ik ben op het moment bezig met uitzoeken hoe ik cruise control kan inbouwen maar zonder John Gold-achtige toestanden: het standaard paneeltje op het stuur vind ik veel mooier en praktischer dan een pookje. John Gold heeft er zelf een hard hoofd in, dus zal ik waarschijnlijk uitkomen bij een Mitsubishi-garage of een tuner. Aangezien ik nu het idee heb dat er een ECU moet worden vervangen, zal dit waarschijnlijk gepaard gaan met een Stage 1 of misschien Stage 2 tune. En met John Gold-prijzen van €600 is dat ook meteen mijn budget!

Een ander idee is dat ik de uitlaat wil vervangen om enerzijds net een paar ponietjes extra te krijgen, en anderszijds de ... bips van Mireille wat mooier te maken. Hoe we het extra geluid vervolgens plaatsen in de context van Mireille's achterwerk, laat ik aan jullie over :P

Nog steeds aan de achterzijde van de auto, zit ook de trekhaak. Dit wordt wel een apart verhaal, zo met trekhaak en vrouwelijke naam :'D
Deze trekhaak is in theorie afneembaar - maar in de praktijk niet want het mechanisme waarmee die losgaat is weg. Dit is echter niet een hele hoge prioriteit, een trekhaak is best nuttig ook als er niets aan hangt. Een extra stootkussen voor de auto die in mijn kofferbak wil kruipen, bijvoorbeeld.

Vervolgens gaan we terug naar de looks: Mireille heeft nu een schaap-achtige beige kleur. (Schaapachtig, want welk geluid maken schapen? Juist.) Echt opvallend is het niet, wat ook wel weer zijn voordelen heeft, maar voor een sportieve (uitziende) auto vind ik het net niet helemaal mooi. Aangezien het blinderen met €250 nog redelijk goedkoop kon heb ik dat uitbesteed, maar wrappen wordt met €2.000 toch redelijk duur. Dus het zou zomaar eens kunnen dat ik in de zomerweekenden een enorme rol, waarschijnlijk blauwe, wrap bestel en zelf ga knoeien!

Bestuurder

Ohja, en over mijzelf: Ik ben Kevin, een Fries van 24 jaar die overdag programmeert en 's avonds aan karate doet. Overigens is mijn ervaring met oosterse vechtsporten niet de reden dat ik voor een japanse auto ben gegaan! Maar de bestuurder is verder niet interessant, want we zitten op een autoforum :)

Te lang, niet gelezen:

       
  • Lancer 1.5 Sports Sedan
  • Mireille
  • Bouwjaar 2008
  • Gekocht in de zomer van 2019, met 175.000 km
  • Foto-galerij (zelfde link als hierboven)
Kosten:

       
  • € 41 p/m verzekering
  • € 46 p/m belasting
  • Gemiddeld 13.5 km/l
  • Met een literprijs van €1.60 en maandelijks 2.000 km, zit ik op 16.3 ct/km.
Afgeronde mods

       
  • Touchscreen radio met onvervangbare radio-app, niet de navigatie-app die ik wil, en wifi op inbel-snelheid (zat er al in)
  • Radio-antenne
  • Achterramen verduisterd met 20% doorlatende folie
Toekomstige mods:

       
  • Cruise Control
  • Achteruitrijcamera
  • Zonnestrip + Dashcam
  • Uitlaat
  • Wrap