Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

Mitsubishi colt 1996

Filluar nga Timo7aar, Janar 19, 2014, 10:42:57 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Timo7aar

Ik zal maar beginnen bij het zien van deze mitsubishi colt.
Ik was op internet op zoek naar een goedkope auto en vond tot mijn verbazing deze colt met 164000 kilometer op de teller. Hij stond op internet voor 700euro, maar het was onderhandelbaar. Ik kende deze auto vantevoren niet goed en het was mijn 2e auto nadat ik mijn eerste dus op de kop had gegooid. Ik heb die man gebeld en afgesproken dat ik het weekend voor 600euro de auto zou komen bekijken. Na een uur rijden met een maat van me kwamen we daar aan. De auto stond voor de deur en een aantal krassen en kleine deukjes vielen meteen op. Door de lage prijs + kilometerstand dacht ik al dat er een addertje onder het gras zat.

Ik heb een proefrit gemaakt en alles werkte prima, behalve het rechter elektrische raam. Je hoorde hem wel klikken, maar ging niet naar beneden. Toen we terugkwamen en de auto 10 minuten stilstond lekte hij olie. Ik voelde de bui al hangen en wou al weer gaan. De vriend met wie ik was komen kijken is automonteur, want ik heb 2 linker handen. Hij heeft gekeken waar hij olie lekte en dit bleek gelukkig het oliefilter te zijn. De man van wie ik de auto kocht zei dat ik hem voor 550euro mocht meenemen, dit heb ik gedaan.

Ik ben rechtstreeks naar de action gereden en heb 2liter olie gehaald, want op de peilstok zat geen druppel meer!! Ik moest nog een uur terugrijden en onderweg hebben we een nieuw oliefilter voor 15euro bij de brezan gehaald. Toen naar een willekeurige garage gereden en gevraagd of we hem er zelf even onder mochten zetten, maar wel even een brug mochten gebruiken. Binnen 10minuten zat er een nieuw oliefilter op en heb ik die man 20euro gegeven voor wéér nieuwe olie en de gastvrijheid dat ik ergens zomaar even gebruik kon maken van de brug, om half 5 op zaterdag.

Ik dacht dat alles opgelost was en ik voor 550 euro een perfecte goedkope auto had gekocht. Helaas begon hij na een maand te galopperen, na 2 weken galopperen liep hij 3500 toeren stationair. Toen ben ik echt even goed ziek van de colt geweest. We hebben er toen 2keer voor gezorgd dat hij weer 800 toeren stationair liep, maar na een paar dagen schoot het toerental omhoog en kreeg je het niet omlaag. Uiteindelijk naar de dealer gegaan en gevraagd wat het nieuw zou gaan kosten. Hij liet me een bedrag zien van 845euro, voor alleen een nieuw gaskleppenhuis. Maar misschien kon hij 2e hands wel een andere regelen want het is een kwaal van de colt. 2 weken later belde hij me dat hij een andere had liggen. Ik denk, ik laat hem de dealer erop zetten dan heb ik garantie. Dat was HEEL slim want na 2 weken begon alles weer opnieuw. Paar keer een nacht achter gelaten en bijkomend was dat hij met koude motor niet bleef lopen. Dit is tot op heden niet opgelost en ik heb op onderdelenlijn.nl een aanvraag geplaatst dit weekend. Hier een filmpje van het hoog in toeren lopen:

Eerst galoppeert hij 3 of 4 keer en dan schiet hij de toeren in, oja forgive me for my music K
391035
 

De auto trilde en ik vond dat hij gebalanceerd moest worden, helaas waren de velgen krom dus balanceren werkte niet goed. De auto had vreselijke led-strips onder de koplamp zitten, geschakeld op het stadslicht. Ik kon ze dus niet uitzetten. Een foto volgt hieronder van deze vreselijke ledstrips + de auto op kromme wielen





Ik had een setje stalen wielen erbij gekregen en die heb ik er toen onder gelegd. Zodat mijn auto niet meer trilde en perfect rechtdoor ging, helaas was het profiel van deze banden erg slecht. Ik wist eigenlijk niet wat ik met deze auto wou, ik kon hem oprijden, want voor 550euro had ik een goedkope auto. Maar het was ook een auto met pit, snel van zijn plek en voorderest een fijne auto. Ik heb een colt in mijn vorige woonplaats gezien met een turbo. Dat vond ik inspirerend en ik vond dat ik deze auto gewoon moest houden. Het is mijn eerste echte auto en daar steek je nou eenmaal kosten in die je later er nooit meer voor terug krijgt! Ik heb een gat gemaakt in mijn originele luchtfilter om lekker goedkoop een beetje geluid te produceren. Filmpje van de auto met lelijke ledstrips en met open luchtfilter;

Mitsubishi colt open air filter
 

Ik heb gezocht naar nieuwe velgen totdat ik een jongen sprak die 4x100 velgen had, die hij niet meer gebruikte. 15" ATP velgen, op sommige een beetje stoeprand schade maar verder in goeie staat. Voor liggen bridgestone banden op met nog zo'n 5 millimeter. Achter liggen hakkietakkie banden op uit china met nog 3millimeter profiel. Ik rekende dat ik voor velgen wel zo'n 200 euro kwijt was, 2e hands met banden. Maar omdat het een goeie vriend is mocht ik voor ze 100euro te hebben met banden. Een goeie deal dacht ik zo. Foto van de velgen;




Ik heb afgelopen weekend de auto meegegeven aan de jongen die automonteur is. Hij is er zaterdag de hele dag mee bezig geweest. De ledstrips zijn er afgehaald en mijn lampen zijn geel geworden. Ten eerste omdat ik dit best gaaf vind staan en ten tweede omdat ik stekeblind ben in de nacht. Nouja, niet stekeblind maar ik vind afstanden moeilijker in te schatten en met de gele lampen heb ik dat minder! J
Ook is er een ring van de veren afgeslepen zodat hij zo'n 3 cm lager staat en net iets stugger is. Het blijkt wel dat ik een stabilisatiestang mis en die is besteld. Ook een nieuw motortje voor het defecte elektrisch raam is besteld. Het enige punt van aandacht op heel korte termijn is het roestplekje op het dak. Mijn hele auto is roestvrij, behalve op het dak. Een grote plek en een klein plekje. Best knap, maar waarschijnlijk onder een lekkende carport gestaan. Hoe ik dat mooi ga oplossen weet ik nog niet. Hier een foto van de roestplek en foto van de auto met zijn nieuwe gele lampen:







Zo, dit was mijn enorme verhaal wel even. Ik ben nu bezig om een spoiler, verlagingsveren en een andere einddemper te regelen. De spoiler is bijna besteld. En derest ben ik met een man over aan het mailen, zit dus schort in de zaak. Op lange termijn wil ik graag een turbo + de auto zelf of laten spuiten, ik zit nog een beetje in dubio daarover. Ik hou jullie op de hoogte met enorme verhalen, filmpjes en foto's

AcerTracer

Interesant verhaal

Keep up the good work

Gr dirk

Timo7aar


Super Top

Hoi Timo,


Goed om te lezen dat je hele plannen hebt met de Colt.
En dat je af en toe de auto eens zat bent omdat er in korte tijd weer wat aan is dat ken ik ook.


Ben zelf ook automonteur ik ben geen fan van hoe sommige modificaties zijn uitgevoerd.
Als je een gat in je luchtfilter maakt voor het geluid, dan kun je het luchtfilter er net zo goed helemaal uit laten want met een gat erin heeft ie toch geen effect meer. Alle rotzooi die aangezogen word komt in je motor terecht. Dan kun je beter je aanzuigbuis naar je luchtfilter korter maken en de resonantiebox weghalen en dat gat afdoppen.
Tjsah het afslijpen van veren... je kunt beter doorsparen voor een setje verlagingsveren. Dat hoeft helemaal niet veel te kosten.
Het afslijpen van veren maakt alleen je veerweg korter. Maar de auto wilt nog steeds over de zelfde afstand inveren als je over een drempel gaat. Hij zal dus eerder aan het einde van de veerweg zitten en de wegligging beïnvloed. Daarbij komt dat alleen de onderste en bovenste winding mooi in de schotel valt. Bij het afslijpen van veren heb je een grotere kans dat de veer langs de schotel klapt. Het komt de veiligheid niet ten goede.
Bij een gebroken veer breekt ook vaak de onderste winding van de veer. In feite het zelfde effect. Dat is wel APK afkeur. In feite heb jij bij je auto nu het zelfde gedaan.
Dit zeg ik niet om je af te vallen. Maar om je te wijzen dat modificaties op een verkeerde manier gedaan kunnen worden waardoor de veiligheid en de levensduur van de auto in het geding komen.


Is na het monteren van het gasklephuis de ECU opnieuw ingeleerd?
Dat kan nog wel eens helpen.
Hier op het forum staat de procedure hoe je dat moet doen.


Wat betreft de roest op het dak. CA0 en dacht ook CJ0 generaties Colt staan erom bekend dat ze gaan roesten op het dak.
Dit komt doordat er een vrij agressief soort kit is gebruikt in de fabriek om de dakbalken met het dak te verlijmen.
Na verloop van tijd uit zich dat in dat het door het dak heen roest.
Je kunt controleren of de roest bij een dakbalk zit. Door de hemelbekleding een stukje los te halen.
Is dat het geval dan is het waarschijnlijk de kit. Is dan niet het geval dan heeft er waarschijnlijk een beschadiging op het dak gezeten waarop hij is gaan roesten.


Wat voor gele lampen heb je erin zitten?
Ik heb ze ook in de Colt zitten. H4 met die gele bollen er omheen.
Heb er wel eens foto's van gemaakt maar op de foto is het altijd moeilijk op te zien dat de lampen geel licht geven.
Als ze uit staan kun je het beter zien op de foto.
Driving:  Mitsubishi Colt 1.5 8V GLXi A/T Super Top
Driving: Mitsubishi ЯVR 2.0T 16V Hyper Sports Gear R
Driving: Suzuki Jimny 1.3 JLX
In project: Mitsubishi Lancer 1.8 8V GLXi 4WD
Retired: Mitsubishi Colt 1.5 12V GLXi Super Top

Eagle1982

Hey Timo,


Lekker lappie tekst.
Wel lekker bezig.
Maar idd zou ik ook kiezen voor officiële onderdelen om dergelijke modificaties uit te voeren.
Voor dat luchtfilter idee zou ik gewoon kiezen voor een open luchtfilter.


Hoe is de conditie van de bougies, kabels en verdeler?

Timo7aar

De bougies zijn een maand geleden vervangen.
En dan gewoon NGK bougies.


Ik ben bezig om verlagingsveren te kopen. Dit is een tijdelijke oplossing.
Ik waardeer jullie reacties, want je hebt gelijk met de beunhaas verlaging haha.


De gele lampen zijn volgens mij niet H4, ik zou even moeten vragen. Dat zal ik straks even melden.
De kabels zijn naar mijn idee prima, en verdeler is schoongemaakt en volgens de dealer ook nog in prima staat.


Luchtfilter heb ik een gat in gemaakt, maar het filter zelf zit er nog wel.
Het is dus niet dat de lucht niet gefilterd word, ik zal morgen even een foto maken, maar een powerfilter is een goed idee!


Ik weet niet of mijn ECU opnieuw is ingeleerd, dit zou ik moeten vragen, maar ik denk van niet.
Ik hoop dat dat mijn problemen oplost met mijn gasklephuis en anders heb ik voor 100 euro wéér een nieuwe.
Baal er wel van. Het is niet altijd. Maar soms, vooral na lange afstanden, en dan gaat ie pas weer na nog een lange afstand normaal doen.
Bovendien start hij ´s ochtends niet en loopt hij maar 450 toeren stationair als hij warm is. Waardoor hij aan de buitenkant klinkt als een diesel.


Ik ben bezig met een einddemper, maar dat word lassen. Want een universele gaat niet passen door het handige systeem van mitsubishi. Iemand ideeën ?

Space Star 1.6

ik heb zelf openfilter van autostyle gewoon :) werkt prima:) 20 euro en heb je sportieve geluid  ;D

Ukkie

lekker lang verhaal joh,


leuk bezig
maar ook ik struikel over de beunhaas dingen ;)
maar gelukkig ben je er al van op de hoogte,
en ben je op zoek naar verlagingsveren.
das een goede keus


ook velgen staan je auto goed!


wat betreft de uitlaat,
hangt er vanaf wat voor soort uitlaat je wilt,
wil je een jap pot, zeg maar,
of wil je weer een gewone demper neem bijvoorbeeld remus of sebring die weer aan de rechterkant er mooi onderuit steekt.


sowieso moet je lassen, dus het maakt niet uit wat je kiest.


en je maat is monteur dus daar ff op de brug en in een kwartier hangt je sportuitlaat er onder;)


Timo7aar

Waar kan ik die het beste bestellen Ukkie?
En wat zijn de kosten, heb op carfantasy gezien voor 345 euro.
Maar dat vind ik te veel geld.
Ik zou het liefste een jappenpot eronder willen, ongeveer 10 cm doorsnee.

Verlagingsveren heb ik besteld voor 135 euro.


Nog een vraag? Ik zoek de kleurcode zodat ik de spoiler in de juiste kleur kan spuiten?
Maat van me heeft het over de auto te dippen, dan ben je voor 400 euro klaar en kun je gemakkelijk bijwerken, iemand daar ervaring mee?

Ukkie

Waar je die kunt bestellen? Overal wel, kijk maar ff om je heen.. Zijn genoeg universele jap potten.
Zelf heb ik er nu een Injen onder..

Plastidippen raad ik af.. Heb ik al vaak uitgelegd waarom, mede doordat olie achtige.stoffen blijVen zOtten en je ze niet kunt verwijderen.
Ook als je eenmaal een beschadiging hebt zal het dip zich vanzelf loslaten.

En tot slot,, je dak zit roest op, roest vreet gewoon door onder je dip, en dringt er daarna door waardoor je diP gaat splijtwn. Je zou het dak dus eers. Moeten repareren en spuiten voordat je gaat dippen.

Maar het is idd wel een goedkope oplossing, die mooi is op korte termijn, :-)

Als je je kleurcode wilt weten, welk jaar was de colt, 99 toch? En kleur groen? Dan zoek ik dat ff op int boek

van_den_berg

Zit er onder het gasklephuis bij deze motor geen (stationair) stappenmotortje??
Mocht dit het geval zijn moet je deze eens even schoonmaken.
Daarna alles weer ff inleren.


Succes

Ukkie

heb even gekeken, en voor de Colt uit '96 zijn de volgende 2 groene kleuren:
- Miami Green, kleurcode: F89. (metallic)
- Kielder Green, kleurcode: G84 (gekleurd parelmoer)


dus het is 1 van de 2.. :p

Timo7aar


@Ukkie
Het is inderdaad G84
Ik wist niet dat het parelmoer was, maar had wel het idee dat het soms net blauw leek.
Ik heb een uitdraai gekregen van de mitsubishi dealer.
Heb een nieuwe dakstrip gekocht van de sloop, want mijne was ik verloren, zal morgen even wat foto´s uploaden, ook van het interieur.


Ik wil sowieso graag het dak maken, maar dat komt goed, want ik moet toch de spoiler spuiten, dan kan ik net zo goed het kleine stukje dak meenemen.




@mitsu1978
Je hebt gelijk. Bij mijn vorige gaskleppenhuis is hij 3 keer schoongemaakt, maar kwam het probleem terug.
Bij deze is dat nog niet gebeurd, ik ga hem van het weekend wel even schoonmaken, en voor het eerst de ECU resetten en dan kijken hoe het gaat.


Ik ben ook bezig met verlagingsveren.
Heb 3 verschillende prijzen gevonden. 115,  135 of  185
Goedkoop is duurkoop dus ik wil nog even kijken welke ik zal aanschaffen.
Er zaten 2 merken bij; Weitec en Eibach


Iemand ervaring met 1 van die merken?




Chaoth

weitech en eibach zijn beide prima

DannyColt12v

wat wil je bereiken met de veren?? gewoon iets sportievere vering en iets lager??


dan zijn alleen veren een goeie optie,wil je meer dan dat dus extreem laag dan ga je dat niet redden met alleen veren.