Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

Luidspreker update Colt CZ3 1.3

Filluar nga arjank, Shtator 23, 2013, 02:36:21 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

arjank

Hallo forumleden, heb de Colt nu twee weken in bezit en de meesten zullen net als ik wel niet zo gecharmeert zijn van de audio installatie. Het zijn met name de speakers die het probleem vormen (en ook het aanwezige motorgeluid, maar hier is wat tegen te doen zie dit topic http://www.mitsubishi-owners-club.nl/forums/index.php/topic,3605.30.html )

Gezien ik al meer dan 25jaar luidsprekers ontwerp en bouw voor hifi en PA ga ik die speakers van de Colt eens aanpakken.
Autohifi boeit mij normaliter niet zoveel maar het klinkt zo magertjes dat ik er echt wat aan ga doen, het moet echter niet te veel gaan kosten. Een subwoofer hoef ik ook niet, het moet gewoon aangenaam en fatsoenlijk klinken.

Als eerste pak ik de speakers in de deur aan, die zijn als bestuurder en bijrijder het belangrijkste.
Wat heb ik gevonden:
-adapterring http://www.pimtensen.nl/car-hifi/105c-speakers/217l-speaker-adapters/393l-mitsubishi/8558d-mitsubishi-colt-signat-s60-4230-010/
-13cm mid/woofert http://www.pimtensen.nl/car-hifi/105c-speakers/121l-13-cm-speakers/9342d-helix-b-5b/

De midwoofer heeft een polypropyleen membraan, dit materiaal staat bekend om het ontbreken van extreme resonantie-pieken, m.a.w. hij is inzetbaar zonder dat je er nog een low-pass filter voor moet zetten.
De tweeters laat ik even voor wat ze zijn, ik heb thuis nog 2 paar 16mm mini dome tweeters liggen die ik eventueel als vervanging kan gebruiken. Ook kan ik proberen of een andere condensator voor de tweeter nog wat extra verbetering brengt  8)

Bladerunner

Maar Arjank, hoe is het geluid nu, ik heb geen idee wat er standaard erin gestopt wordt.
Kunnen de afdekroosters er nog op of moet je deze weg laten?

arjank

Citim nga: Bladerunner ne Shtator 24, 2013, 10:12:38 MD
Maar Arjank, hoe is het geluid nu, ik heb geen idee wat er standaard erin gestopt wordt.
Kunnen de afdekroosters er nog op of moet je deze weg laten?

Standaard zit er in de deuren een 10cm breedbandspeaker, nu is dat niet heel erg maar het type dat hier gebruikt wordt zal niet echt fantastisch klinken.
De roosters kunnen er dan gewoon op blijven dus je ziet niet dat er andere speakers in zitten.

[verwijderd door de beheerder]

Bladerunner

Arjank, wij zitten een beetje op dezelfde golflengte. Ik hou van origineel maar ook van verbeteringen.
Jouw upgrades wil ik ook toepassen, geluids isolatie en goede speakers ik ben benieuwd waar je nog meer mee komt.

arjank

Update:  de speakers voor in de deuren heb ik voor m'n verjaardag gekregen  8)  , heb ze alleen even getest aan een normale hifi versterker en op het eerste "gehoor" zal dit een hele verbetering worden t.o.v. de fabrieksspeakers.
Als ik binnenkort tijd heb en het is droog (en niet te koud) dan ga ik de speakers inbouwen. Ik weet echter niet hoe lastig/makkelijk de deurpanelen los te halen zijn..... iemand?

AcerTracer

#5
http://www.mitsubishi-owners-club.nl/forums/index.php/topic,8631.105.html
check mijn topic

ik heb de voor speakers ook gedaan ik heb zelf ringen gemaakt
en mijn speakers zijn dieper als de originele
als dit allemaal niet van toepassing is is het een stuk makkelijker
er zijn kunststof ringen te bestellen makkelijker als wat ik gedaan heb
http://www.pimtensen.nl/car-hifi/105c-speakers/217l-speaker-adapters/393l-mitsubishi/8558d-mitsubishi-colt-signat-s60-4230-010/
bijvoorbeeld


je deur paneel moet er zoiezo af
onder zitten schroefjes en achter je klink ook 1
voor de rest zit hij geklikt voorzichtig maar toch met een beetje kracht lostrekken

met elektrische ramen pas op de kabels
met handmatig vergt iets meer pruts werk

pas op je raam die loopt er achterlangs
en niet het folie wegsnijden het zit er voor een reden
ik heb de originele stekkers heel gelaten en hier nieuwe stekkers voor gemaakt
het enige wat ik nog moet doen is mijn mdf ringen in de verf zetten
mdf kan niet tegen vocht  :D

succes


arjank

Citim nga: AcerTracer ne Tetor 17, 2013, 06:50:40 MD

je deur paneel moet er zoiezo af
onder zitten schroefjes en achter je klink ook 1
voor de rest zit hij geklikt voorzichtig maar toch met een beetje kracht lostrekken

met elektrische ramen pas op de kabels
met handmatig vergt iets meer pruts werk

pas op je raam die loopt er achterlangs
en niet het folie wegsnijden het zit er voor een reden

Bedankt voor de uitgebreide info, top! De ringen heb ik dus dat komt goed. Mijn Colt heeft e-ramen dus ik zal op de kabels letten.  Ik zal jouw topic effe bekijken  :)

arjank

#7
De nieuwe speakers zitten er in  8) .
Ik heb tevens de waarde van de condensator voor de tweeter aangepast, deze was maar 1.2uf, veel te klein. Deze heb ik vergroot naar 3,3uf (bipolaire elco), de tweeter laat nu een stuk meer van zich horen wat het geluid ten goede komt (zeker met de nieuwe woofertjes).
Het hele geluid heft nu een minder gekleurd middengebied en een strakkere bas, ook klinkt het veel ruimtelijker doordat de tweeters meer doen. Prima geluid nu  :)


Er zat trouwens nog een schroefje achter het handvat daarna effe met een schroevendraaier de eerste click-pen losgewipt en toen kon ik het paneel er met de handen vanaf trekken. Rest was kinderspel, oude speakers er uit geschroefd, nieuwe speakers er in en de draadjes gewoon in de stekker geprikt en met duct-tape vastgezet zodat ze er niet uit wippen.

De condensator voor de tweeters heb ik gesoldeerd, de originele condensator zit achterop de tweeter en is fysiek heel klein deze kun je laten zitten. Wat je ook kan doen is op de bestaande condensator er eentje van 2,2uf parallel op solderen, op deze manier krijg je ook de juiste waarde.

Wie ook de Helix B 5b speakers wil gebruiken moet opletten dat de twee spreekspoelen in serie met elkaar moeten worden verbonden zodat de impedantie 4ohm wordt. En niet vergeten die adapterringen voor de montage van de speakers er bij te kopen  ;)

[verwijderd door de beheerder]

AcerTracer

Oops het handvat schroefje vergeten inderdaad het bakje zit geschroefd

Nu achterin nog ??

arjank

Citim nga: AcerTracer ne Tetor 22, 2013, 10:20:26 MD
Nu achterin nog ??

Achter laat ik voor wat het is, ik heb de fader zo ingesteld dat het geluid van achter alleen wat toevoegd aan de ruimtelijkheid van het geluid dat je als bestuurder en bijrijder hoort.

Bladerunner

Arjank, het inbouwen en dat soort dingen is geen probleem, andere condensator parallel solderen ook niet maar wat zijn spreekspoelen? Waar zitten die en wat moet ik daarmee doen.

arjank

Citim nga: Bladerunner ne Nentor 02, 2013, 10:40:05 PD
Arjank, het inbouwen en dat soort dingen is geen probleem, andere condensator parallel solderen ook niet maar wat zijn spreekspoelen? Waar zitten die en wat moet ik daarmee doen.

De spreekspoel zit in de luidspreker zelf. Het komt er eigenlijk op neer dat die woofertjes van Helix dubbele aansluitingen heeft (2x 2ohm), dus 2x een min aansluiting en 2x een plus aansluiting. Je moet hier dan de plus van een zijde aansluiten op de min van de andere zijde, op die manier zet je de twee aansluitingen in serie. Klinkt misschien ingewikkeld maar als je het op een foto zou zien is het heel simpel 8) .  De plus en min die dan nog over blijven moet je aan de versterker(autoradio) aansluiten.

Bladerunner

Oh een draadje trekken van + naar -, waarom is dit zo gedaan heb dit nooit eerder gezien.
Heeft dit te maken met een thuis instalatie is dat 2 ohm?

Super Top

Ligt aan het type versterker wat je gebruikt.


Ik heb oudere erg goede Alpine versterkers denk ergens uit begin jaren 90 hier liggen.
Die mogen alleen met 4 ohm impendantie aangesloten worden.
Veel moderne speakers zijn tegenwoordig 2 ohm. Wat moderne versterkers en autoradio's wel aan kunnen.
Als je oudere versterkers gebruikt zijn dubbele aansluitingen wel handig.
Driving:  Mitsubishi Colt 1.5 8V GLXi A/T Super Top
Driving: Mitsubishi ЯVR 2.0T 16V Hyper Sports Gear R
Driving: Suzuki Jimny 1.3 JLX
In project: Mitsubishi Lancer 1.8 8V GLXi 4WD
Retired: Mitsubishi Colt 1.5 12V GLXi Super Top

Bladerunner