Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

Project Evolution IV

Filluar nga Mr.Art5, Shtator 13, 2013, 04:24:01 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Mr.Art5

Zoals ik al vermeld had in mijn even voorstellen , ben ik bezig met mijn evo en zal deze naar mijn eigen smaak maken. Het is geen project die snel gaat want mijn portomonnee is niet zo diep als dries roelvink  :P .




Vanaf het begin beginnen dan maar :




08-05-2013 , de dag dat mijn droomauto opgehaald kon worden, met nog maar 126.xxxkm op de teller. Echter had ik al het 1 en ander aan spulletjes binnen uit engeland.




Voor in de toekomst wil ik blijven rijden met de Evo IV en dan een blok halen van een EVO 7/8/9 en dan volledig opbouwen voor flink vermogen , een klein voorbeeldje van wat voor motoren ik bouw en hoe ik het wil gaan hebben ( ik weet het is geen Mitsubishi , maar het gaat om het principe :P ).




De volgende onderdelen had ik al thuis liggen :






Ik heb hierbij gekozen voor de Forge Motorsport Recirculation Valve omdat deze een subtiel geluid maakt , niet te overdreven en toch een fijne upgrade is voor je motor. De veren heb ik gedaan omdat ik van mening ben dat een schroefset voor circuitgebruik is , daarbij zijn de schokdempers zeer goed van de standaard evo en met een Tein S.Tech verenpakket rondom , lig je gewoon heel strak en de wegligging is echt super!








Meteen de zijlijsten opnieuw gespoten omdat deze helemaal verkleurd waren door de zon .






10-05-2013 : Aangezien ik mij gruwelijk stoorde aan al die weerplekken in de lak en verschillende roosters en beugels etc die niet meer netjes waren , heb ik alles erafgehaald gestraald en gespoten, hier heb ik helaas geen foto's van maar wel van het compleet pakketje verderop. Hierbij ook de einddemper gepolijst , de spoiler verwijdert en gepolijst en opnieuw gemonteerd met speciale kit. Meteen de handgrepen meegenomen en alle randen , zoals bumpers , deuren , lippen , dak , kofferbak , motorkap etc gewoon echt veel dus  :P . Meteen alles wat buiten en binnen zat wat niet meer mooi was gestraald en gespoten. Daarna compleet gewassen en is de wax gezet klaar om naar het Japanse autosport festival te gaan met de jongens van Art5performance!















Nieuwe meters gehaald zodat ik hoofdzakelijk mijn olietemperatuur in de gaten kan houden , en daarbij nog mijn turbodruk. Meteen een Greddy full auto-timer erbij gehaald , zowiezo voor mijn turbotimer functie maar voor laten kan ik er alles bij zetten , turbodruk , oliedruk , olietemperatuur , voltage en toerental mocht ik dit willen. Hierbij meteen een Pioneer AVH-1500xDVD double dins touch screen radio erbij gedaan en de kabelboom overgesoldeert naar de europese stekkers. Helaas geen foto nog van de radio.







Op JAF een Blox racing air filter tegengekomen wat nu een heerlijk subtiel geluid maakt met een lekkere maar geen overdreven blow-off :)



Daarna met een maatje , en mede lid van Art5performance even een paar foto's gemaakt bij de molens van Kinderdijk.




Na een kleine 2000km begon de koppeling door te slippen, eerst met volle boost , maar naarmate het slijt begint het steeds minder boost te vedragen. Dus moest er een andere komen , en aangezien mijn motto is : als je het doet doe het dan goed , moest hier natuurlijk met in de toekomst in gedachte meer vermogen , een goeie aftermarket in komen , en dan kan je vliegwiel ook niet achterblijven natuurlijk. Meteen ook een goeie reden om de olie van beide differentieelen te vervangen en die van de versnellingsbak. Het is uiteindelijk de volgende onderdelen geworden : ACT Streetlite EVO8 light Flywheel en de ACT EVO8 6-pucks raceclutch inclusief treklager en drukgroep. Sinterklaas kwam uiteindelijk aan uit Amerika ! Me so happy ! :):):):)




Nu was de intercooler aan de beurt en de beugels en het gaas in de bumper. De intercooler compleet gereinigd , ook inwendig! :) van buiten opgepolijst en gespoten. De beugels gestraald en atraciet gespoten en het gaas weer netjes zwart gespoten en alles weer gemonteerd :)




Na een lange tijd weer aan de slag gegaan , aangezien ik veel poreuse slangen had en dat vervangen moest worden , voordat ze door zouden scheuren heb ik bij biesheuvel even geshopt. Hier voor donker rode slangen gekozen en alle vacuum en druk slangen vervangen in de motorruimte van EVA :). Daarbij had ik nog Sparco 4-punts gordels liggen , ook toevallig in het rood. :) (toeval bestaat echt mensen ! :P)





13-09-2013 : Nu naar een tijdje heb ik besloten voor wat meer vermogen. Bij biesheuvel motorsport een interne brandstofpomp besteld met hogere opbrengst zodat ze genoeg brandstof gaat krijgen. Daarna komt er een boostcontroller in en word ze afgesteld. Ze zal dan op ong. 1,2 bar boost draaien, gewoon lekker safe maar toch even die kleine kick erbij. Nu ook meteen een beurtje eroverheen gooien als ik de brandstofpomp ga installeren, aangezien ik er nu 5000km mee heb gereden. De olie die erin gaat zal mijn blokje veel beter beschermen , voordat het erin gaat zal er een goeie flushkit op gaan zodat ze goed schoon is van binnen. Castrol 10w60 Edge FST olie erin, meteen een ander oliefilter, en dan meteen de brandstoffilter meenemen. De rest zoals bougies etc. is reeds al gedaan.



De foto's zullen volgen en ik zal het wat gedetaileerder maken en meer in stap voor stap. Voordat de boost omhoog gaat is ook de uitlaat nog aan de beurt, dit zal hoogstwaarschijnlijk het catback systeem zijn van Fujitsubo RM01A 3" , wat ik toch het mooiste geluid vind creeeren op een evo. De foto's zullen snel volgen met de nodige update.


Ik blijf updaten in mijn eerste post zodat het fijner is om te lezen ! :)



14-09-2013


Zo vandaag weer mijn vrije tijd zeer nuttig besteed, vandaag begonnen met de engine flush , nieuw olie filter + brandstoffilter en maar meteen de motorruimte aangepakt. De engine flush is zeer goed uitgevallen! Lekker schoon motortje nu ! En daarna weer opgevuld met mooie Castrol Edge FST 10w60 #Vloeibaar goud :P !


Hier goed te zien dat het er weer lekker schoon eruit ziet ! Nokkenassen zagen er ook nog super uit geen slijtage erop te vinden ! En de onderste foto is de uitgaande kant van mijn brandstof filter , vanuit hieruit gaat het naar de motor. Ben blij dat ik dit vervangen hebt, mocht namelijk wel !




Meteen maar even mijn kleppendeksel opnieuw gespoten aangezien ik nogal perfectionistisch ben ingesteld ..... :P Daarna op mijn gemakkie de letters met een klein penseeltje 1 voor 1 zilver geverft heb. WAT EEN TIJDROVEND KLUSJE ! Daarna nog onder de kap gaan polijsten en poetsen en nog wat spuitwerk. Weer een nuttige dag geweest.





Nu nog de brandstof pomp erin plaatsen maar aangezien ik daarvoor de uitlaat eraf moet halen wacht ik nog even tot mijn uitlaatsysteem binnen komt:)! Dan pak ik dat in 1x mee! Auto rijd weer heerlijk , zelfs het klein beetje schommellen in toerental is eruit nu. En de bekende evo tik die ik een klein beetje had is nu ook meteen weg ! EVA lacht weer lief na me!


Meteen ook even de krukas geklokt omdat de Evo IV natuurlijk bekend staat om zijn "Crankwalk" , Deze moet tussen de 0.05mm en de 0.25mm zijn met een max van 0.40mm. Na de meting was ik meteen weer heel vrolijk met een mooie 0.14mm op de klok!
To be continued

4Koen63

Goed bezig! Een project hoeft niet per se snel te gaan ;) Om die reden wat je zelf natuurlijk ook al noemt :P
En als je in één keer alles kan doen is je auto meteen af, maar naar mijn mening is de fun er dan ook sneller vanaf.


Wat zijn je verdere plannetjes? Liggen de veren er al onder?
Succes ermee in ieder geval! ;)

Mr.Art5

Dankje dankje ! Ja je moet wat doen he met de vrije tijd die je over hebt. :P
De veren liggen er al onder. Had er helaas geen foto van.:( maar als je de eerste foto vergelijkt en iets verderop zie je wel dat het heel veel scheelt. Die Evo's staan altijd al zo hoog op hun pootjes.
Maar inderdaad , als je het op je eigen gemakkie doet , dan zie je het steeds meer verbeteren !
Mijn verdere plannen? Ja dat hangt er nog even vanaf, ben nog heel misschien een klein beetje maar toch hoogstwaarschijnlijk (heerlijke zin :P) bezig om deze te vervangen voor een evo V of een Evo 6 TM ( dus daar ligt nog even een struikelblok ) , niet dat de evo weg moet maar omdat ik een goed aanbod kreeg :)!
Mocht ik wel verder gaan , word het de buitenkant eerst strak trekken, daarna remmerij aanpakken en een mooi setje velgen , en meteen een blok halen van een Evo 7/8/9 en die vanaf onderaan opbouwen , en dan voor serieus vermogen. Dan kan ik hierin blijven rijden met de Evo 4 motor totdat hij klaar is. En bij mij kunnen de plannen verandere met de minuut :P

Mr.Art5

Ik heb even in het begin van het project een voorbeeld geplaatst van wat voor motoren ik bouw en van plan ben met mijn evo.

Mr.Art5

#4
Hoe krijg je die enters in je bericht ?

Ukkie

Welkom welkom!

Mooie wagen en zoals eerder aangegeven door koen, de langer een project duurt, de meer fun je hebt..
Keep it up!

Mr.Art5

Danku ! ook super hoe de mensen hier op het forum zijn ! Zit er ook sterk aan te denken om lid te worden van de club ! :)

RC Power

Mooie IV en goed om te zien dat je de auto in nette staat wilt houden.

Mr.Art5


Chaoth

Prachtige evo! KWIJL!

Mooi project! :)

MiTsU

Leuk project man! Ik las iets over Kinderdijk woon je daar in de buurt dan zie ik je EVO misschien wel een keer voorbij scheuren. Ik woon zelf namelijk in Dordrecht.

Mr.Art5

Citim nga: MiTsU ne Shtator 13, 2013, 09:58:11 MD
Leuk project man! Ik las iets over Kinderdijk woon je daar in de buurt dan zie ik je EVO misschien wel een keer voorbij scheuren. Ik woon zelf namelijk in Dordrecht.
Ik woon zelf in Alblasserdam ja ! :) en Dordrecht kom ik inderdaad ook regelmatig ! ;) Werk zelf in Papendrecht , dus hoogstwaarschijnlijk zal je me wel een keer zien rijden dan :) ! Dankje voor je reactie ! :)

Mr.Art5

#12
14-09-2013


Zo vandaag weer mijn vrije tijd zeer nuttig besteed, vandaag begonnen met de engine flush , nieuw olie filter + brandstoffilter en maar meteen de motorruimte aangepakt. De engine flush is zeer goed uitgevallen! Lekker schoon motortje nu ! En daarna weer opgevuld met mooie Castrol Edge FST 10w60 #Vloeibaar goud :P !


Hier goed te zien dat het er weer lekker schoon eruit ziet ! Nokkenassen zagen er ook nog super uit geen slijtage erop te vinden ! En de onderste foto is de uitgaande kant van mijn brandstof filter , vanuit hieruit gaat het naar de motor. Ben blij dat ik dit vervangen hebt, mocht namelijk wel !




Meteen maar even mijn kleppendeksel opnieuw gespoten aangezien ik nogal perfectionistisch ben ingesteld ..... :P Daarna op mijn gemakkie de letters met een klein penseeltje 1 voor 1 zilver geverft heb. WAT EEN TIJDROVEND KLUSJE ! Daarna nog onder de kap gaan polijsten en poetsen en nog wat spuitwerk. Weer een nuttige dag geweest.





Nu nog de brandstof pomp erin plaatsen maar aangezien ik daarvoor de uitlaat eraf moet halen wacht ik nog even tot mijn uitlaatsysteem binnen komt:)! Dan pak ik dat in 1x mee! Auto rijd weer heerlijk , zelfs het klein beetje schommellen in toerental is eruit nu. En de bekende evo tik die ik een klein beetje had is nu ook meteen weg ! EVA lacht weer lief na me!


Meteen ook even de krukas geklokt omdat de Evo IV natuurlijk bekend staat om zijn "Crankwalk" , Deze moet tussen de 0.05mm en de 0.25mm zijn met een max van 0.40mm. Na de meting was ik meteen weer heel vrolijk met een mooie 0.14mm op de klok!
To be continued

4Koen63

Te gek man, mooi bezig geweest! Kleppendeksel ziet er weer toppie uit en mooi dat je geen crankwalk hebt.
Ik weet niet of je het al weet, maar je kunt dit tegengaan door de auto te starten in z'n vrij, in plaats van in de versnelling met ingetrapte koppeling.


Keep it up!


Die enters in je bericht krijg je trouwens gewoon door op "Enter" te duwen? :P

Mr.Art5

Dankje !:) Ja dat wist ik al ja ;) toch bedankt in ieder geval ! :) Als ik op enter druk dan word het gewoon een aan mekaar geplakt zooitje daarom doe ik die lijnen er maar tussen dan lijkt het tenminste nog ergens op ! :P
Citim nga: 4Koen63 ne Shtator 16, 2013, 02:50:30 MD
Te gek man, mooi bezig geweest! Kleppendeksel ziet er weer toppie uit en mooi dat je geen crankwalk hebt.
Ik weet niet of je het al weet, maar je kunt dit tegengaan door de auto te starten in z'n vrij, in plaats van in de versnelling met ingetrapte koppeling.


Keep it up!


Die enters in je bericht krijg je trouwens gewoon door op "Enter" te duwen? :P