Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

cruise control installeren bij een 2005 Colt

Filluar nga Hans_H, Nentor 03, 2021, 05:10:29 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Hans_H

Beste forumleden,
Ik vroeg me af of iemand zelf een cruise control heeft ingebouwd in een Colt van 2005? Zitten de electrische kabels al geinstalleerd? Wat kost een cruise control? Is het te doen om zelf zo'n systeem in te bouwen? Kun je eenvoudig een cruise control uit en sloopauto bouwen?
Ik hoor graag.
Groeten,
Hans



Keezx

Ik vermoed dat een Colt van 2005 geen elektronisch gaspedaal heeft....

Entharion

#4
Citim nga: Keezx ne Nentor 12, 2021, 07:29:49 MD
Ik vermoed dat een Colt van 2005 geen elektronisch gaspedaal heeft....

Jawel hoor, al heb ik nog nooit een Colt Z30 gezien met cruise control, en ik heb er veel gezien.

Het zal wel kunnen overigens, maar je moet een systeem hebben wat inprikt op ABS/TC(MASC), rempedaal, koppelingspedaal, electronisch gaspedaal, gasklep en natuurlijk de ECU, en dan de bediening nog netjes installeren.
Van een andere auto of van de sloop lijkt me dus niet erg handig, want je krijgt er geen diagrammen bij waar je iets aan hebt.

Je moet echt weten wat je doet, ook omwille de veiligheid. Dus het lijkt me verstandig dat je dit door een aftermarket installateur laat doen zoals Wooley ook voorstelt. Wellicht zijn er nog wel goedkopere opties te vinden als je even rondzoekt.

Nobodie14

Het is net wat Entharion zegt: het is nogal een uitdaging om zelf Cruise Control in te bouwen..


Ik heb dit wel voor een vriend bij zijn Ford Focus uit 2010 gedaan na me eerst uitgebreid ingelezen te hebben wat er nodig is.
In zijn geval een 4-spakig stuur met Cruise Control knoppen, een OBDII kabel en een speciaal (Russisch) programma voor Ford.
Wel eerst gecontroleerd of de sensoren op koppelings- en rempedaal zaten en er een Cruise Control lampje in zat.
Dit bleek zo te zijn.
De ECU had de verkeerde versie erin zitten volgens de experts op diverse fora.
En daardoor zou het onmogelijk zijn om CC te activeren.
Maar het programma zou geen problemen mee hebben: die schrijft het ontbrekende bitje alsnog weg.
Het was nog wel even spannend of het zou werken.
Voor de zekerheid (op aanraden van de programmeur) een backup van de ECU gemaakt zodat ik die weer terug zou kunnen schrijven als het mis ging.
Maar het ging probleemloos (wel oppassen met airbag bij monteren stuur) en hij was voor 100 euro (stuur + OBDII kabel) klaar.

Ik weet overigens niet of er zo een programma voor de Mitsubishi bestaat.