Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

Outlander PHEV bebeiligen tegen diefstal

Filluar nga Waterkastanje, Tetor 23, 2013, 12:42:29 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 2 Vizitore po shikojne kete teme.

Waterkastanje

Zie hier een artikel dat PHEV eigenaars kan interesseren!

Hoe beveilig je een Mitsubishi Outlander PHEV tegen diefstal?      Eind oktober begint de uitlevering van de Mitsubishi Outlander PHEV. Knarsetandend moet de minister van financiën aanzien hoe deze 0%-bijtelling-super-suv nog dit jaar aan 7800 gelukkigen wordt uitgeleverd. Toch is er ook voor hen een schaduwrandje aan de milieuvriendelijke Mitsubishi: het dievengilde ligt op de loer...   Staat ie er nog? De Mitsubishi Outlander PHEV wordt een magneet voor het dievengilde.  Schone lucht willen we niet alleen hier, de Oost-Europeanen willen dat ook. En dus zijn er daar steden die subsidie geven aan gebruikers van hybridevoertuigen. Moskou bijvoorbeeld wil alleen nog hybride of elektrische taxi's. Tal van berijders van hybride auto's in Nederland hebben daar inmiddels iets van gemerkt. De Toyota Prius en dan vooral de Wagon is met stip gestegen in de diefstalranglijsten. En omdat suv's erg populair zijn in Oost-Europa, is inmiddels 1 op de 18 van de sinds 2010 hier afgeleverde Lexus RX-en gestolen en definitief vermist.
Fluiten naar je jonge suv Naar aanleiding van de komst van de Outlander PHEV heeft de VbV (een gemeenschappelijk initiatief van verzekeraars om voertuigcriminaliteit te bestrijden) een brief naar de verzekeraars gestuurd. Daarin staan een aantal schokkende diefstalcijfers van sinds 2010 in ons land geleverde suv's: Honda CR-V: 1 op 25 definitief vermist, BMW X5: 1 op 43, Landrover: 1 op 51 en als gezegd Lexus RX: 1 op 18.
Dief steelt ook bijtelling De Mitsubishi Outlander PHEV zou dat record wel eens kunnen gaan breken. Dat is niet alleen vervelend voor de verzekeraars, maar ook voor de berijders. Met de diefstal verdwijnt voor hen immers de 0% bijtelling. De vervanger zal namelijk van na 1 januari 2014 zijn, 7% bijtelling hebben en dus zomaar € 1.500,- extra kosten.
Antidiefstalbrochure voor de Outlander En dus maakte de VbV zelfs een brochure met een speciale diefstalwaarschuwing voor de Outlander PHEV. "Bescherm uw auto en fiscale voordelen", staat er in. Hoe? Ook dat staat in de brochure: "Minimaal een extra startonderbreker (VbV-SCM klasse 1) die alleen via een aparte autorisatie is uit te schakelen en dus niet via de originele voertuighandzender".
Er komen nieuwe eisen Nuttig, want bij veel diefstallen van moderne auto's wordt de startonderbreking omzeild door manipulatie van de signalen op de CAN-bus via de EOBD-stekker. Mede om die reden gaat de SCM-klasse-indeling binnenkort op de schop: "SCM klasse 1 tot en met 5 zegt de mensen niet zoveel", legt SCM-directeur Mounir El Berrah uit. "En een college van deskundigen werkt aan aanpassing van de inbouwvoorschriften en eisen. Vooral belangrijk is: waar luistert de startonderbreker, het alarm of het track-and-trace-systeem naar. Dat mag straks niet meer alleen een CAN-bus signaal zijn, maar er moet ook een tweede autorisatie zijn, bijvoorbeeld een extra transponder."
Oude eisen in nieuwe brochure Terug naar de VbV-brochure voor de Outlander PHEV. Bovenop het minimum staan daar mogelijke extra maatregelen om diefstal te voorkomen. Bijvoorbeeld: "Inbouw van een goedgekeurd alarmsysteem (VbV – SCM klasse 2 of 3)". Opvallend, want dat zijn geen systemen met een extra autorisatie. Dieven die de CAN-bus signalen kunnen manipuleren, schakelen zo'n extra alarm dus eenvoudig uit.
Mechanische beveiliging Politieman Wim IJsinga pleitte in het septembernummer van AMT Vakblad voor mechanische beveiliging om jonge auto's te beschermen. Franklin van Os, directeur van Bearlock had ook graag een advies voor een mechanische beveiliging in de brochure gezien. Tot voor kort vergrendelde Bearlocks mechanische beveiliging de keuzehendel van de transmissie. Maar omdat dat bij hybrides vaak niet meer dan een iel joystickje is, ontwikkelde Bearlock voor bijvoorbeeld de Toyota Prius een vergrendeling van het stuur.
Het sleuteltje als bewijs Belangrijk is ook dat, net als bij een fietsslot, het sleuteltje er alleen uit kan als het slot vergrendeld is. Daarmee heeft de berijder een bewijs naar de verzekeraar dat hij het systeem voor de tweede autorisatie ook daadwerkelijk heeft ingeschakeld. "Bewijzen dat je op het knopje van de transponder hebt gedrukt, is een stuk lastiger", zegt Van Os. Hij belooft dat er heel binnenkort een Bearlock voor de Outlander PHEV beschikbaar is.
    vbv-mitsubishi-cpt5-v9-A5-los 

svenhuizen

Zeer uitgebreid en nuttige informatie voor het waarschuwen van bestuurders en eigenaren!


Betreft de beveiliging van de stekker/laadkabel wordt deze bij publieke laadpunten vergrendeld.
Daarnaast zijn stekkers van bepaalde fabrikanten (waaronder Ratio) uitgerust met een oogpunt, waarbij je de stekker door middel van een hangslot kunt beveiligen.
Natuurlijk is dit niet geheel diefstalbestendig, maar zoals in het stuk van waterkastanje vermeld staat zijn extra maatregelen nooit verkeerd.

Switcher

Citim nga: svenhuizen ne Mars 14, 2014, 11:20:58 PD
Zeer uitgebreid en nuttige informatie voor het waarschuwen van bestuurders en eigenaren!
Nuttig ja maar om er nou na een half jaar op te reageren...  ::)

svenhuizen

Citim nga: Switcher ne Mars 14, 2014, 11:40:52 PD
Nuttig ja maar om er nou na een half jaar op te reageren...  ::)


Mijn excuses! Ben nog maar sinds kort lid op dit forum.
Tijdens het lezen van de artikelen heb ik even niet meer op de datum gelet!
Mocht deze informatie voor iemand nuttig zijn, dan ben ik al tevreden ;D