Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

Colt 1.3 2007 afslaan bij tot stilstand komen en bij in vrij zetten op snelheid

Filluar nga ThomasD, Tetor 28, 2019, 01:43:16 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

ThomasD

Goedemiddag,


Ik heb onlangs een Mitsubishi Colt 2007 gekocht met een Vogels LPG Installatie. Auto heeft 205000km
Nu heeft deze een probleem wat ik zo goed mogelijk ga proberen te beschrijven:


Als de motor nog koud is, slaat deze bijna altijd af als ik tot stilstand ga komen, bijvoorbeeld in de stad of bij een verkeerslicht. Dit gebeurt zowel op benzine als op LPG. Als de auto warm is, gebeurt dit weinig op benzine, maar op gas nog bijna altijd.  Ik merk dat dat vooral zo is als ik plotseling tot stilstand kom. Als ik geleidelijk afrem, dan lukt het meestal om de motor op LPG ook aan te houden. Daarnaast slaat de motor ook af als ik bijvoorbeeld 80 rijd en dan in z'n vrij zet. Koppeling intrappen en in versnelling zetten en dan loopt de motor weer natuurlijk. Daarnaast is het me opgevallen dat wanneer de motor nog koud is en deze dus nog op benzine draait, ik bij de eerste 500m tot een kilometer veel vermogen verlies (komt moelijk boven de 70 per uur en een heuvel op gaat zeer moeilijk, als ik eenmaal over dat punt heen ben dan gaat ie wel. Vertrek ik met een koude motor ergens waar ik moet afremmen binnen de 500m tot 1km, dan slaat de motor af en is het op dat moment zeer moeilijk om deze weer aan te krijgen (lukt tot nu toe altijd wel, maar pas na een minuut ofzo (al lijkt dat dan vaak langer te duren). Dit van die afstand weet ik zeker want als ik op mijn werk vertrek, dan slaat de auto bijna altijd op dezelfde hoek af (de eerste 500m in zn 1 met hoge toeren rijden helpt soms wel om m niet af te laten slaan.


Verder heeft de auto zowel op lpg als op benzine met een goed opgewarmde motor ook wel wat vermogensverlies (dat merk ik vooral met invoegen op snelweg en max. snelheid zit ergens rond de 145). De motor loopt ook niet altijd even goed stationair, soms wel, soms niet en dan schieten de toeren opeens naar 2000 zakt vervolgens in tot onder de 500 en slaat dan af (tenzij ik voor dat moment gas geef natuurlijk). Starten gaat altijd wel, maar eigenlijk wel wat moeilijk.


Verbruik bijgehouden over de afgelopen 3000km (waarvan 90% autoweg aan 120kmh) is op LPG ongeveer 1 op 10 en emissietest op keuring vorige maand was geen probleem. Volgens mij is dat verbruikt op LPG aan die snelheid wat ongeveer te verwachten was.




Tot zover de probleembeschrijving.




Wat heb ik al gedaan:


nieuwe bougies
gasklephuis schoongemaakt (en deze was eigenlijk totaal niet vuil)
MAP Sensor gereinigd
Luchtfilter vervangen
Foutcodes uitgelezen en er is er geen (CEL brandt ook niet)
kleppen stellen is niet van toepassing


Ik heb nu zelf wel een idee, maar zou graag van jullie forumleden ook een denkpiste willen horen.
Aangezien het probleem bij beide brandstoffen is moet het sowieso over een gedeeld component gaan, vandaar dat ik de injectoren niet als oorzaak zie aangezien deze niet gebruikt worden bij het rijden op LPG)


Mijn mogelijke oorzaken:


1. crankshaft position sensor (krukaspositiesensor) die onjuiste waarden doorgeeft (symptomen stemmen overeen met problemen die deze sensor kan geven
2. timing chain (aandrijfketting) staat niet strak genoeg
3. bobines aan vervanging toe
4. ECU heeft probleem (maar dit acht ik niet echt waarschijnlijk)
5. lambdasensor
6. Compressieverlies in (een van) de cylinders)




Wie herkent deze problemen?


Alvast bedankt

JohanColt

Ik herken je probleem van TV.
Een week of wat geleden was er in zo'n Discovery autoprogramma, een auto met hetzelfde probleem.
Men heeft dat opgelost.


Maar nu peins ik me suf en weet niet meer welk autoprogramma dat was, Gas Monkey of iets dergelijke.
Misschien dat een ander dat ook heeft gezien en wel weet om welk programma het gaat. Dan zou je daarop eens kunnen verder zoeken.
Sorry, veel heb je er niet aan, realiseer ik me nu.

Nobodie14

Vreemd dat er geen foutmeldingen in de ECU zitten.
Ik zou een fout verwachten waarbij de ECU het lucht - / brandstofmengsel niet meer genoeg kan bijregelen om tot een ideaal mengsel te komen.

Het kan aan problemen bij beide brandstoffen liggen:
1. Te weinig benzinedruk omdat de brandstofpomp niet meer goed genoeg werkt
2. Te weinig LPG druk door verstopt filter of injectoren die niet meer in orde zijn
3. Lekkende benzine injector(en)

Nr 1 kan gebeuren als de vorige eigenaren met te weinig benzine in de tank rondrijden. De brandstofpomp draait dan te warm omdat de benzine ook bedoeld is om de pomp te koelen.
Nr 2 spreekt voor zich. Het filter moet elke 20.000 km vervangen worden.
Nr 3 zou het slechter starten kunnen verklaren. En het afslaan bij koude motor.

In alle gevallen zou ik een OBDII dongle aansluiten en de Lambda sensoren -, de STFT (Short Term Fuel Trim) - en de LTFT (Long Term Fuel Trim) bij draaiende motor uitlezen.
De Lambda sensor zou een regelmatig patroon moeten geven.
De STFT / LTFT mogen niet meer dan + of - 15 afwijken.
Dan weet je tenminste waar je het moet zoeken.

Het zou ook nog aan vacuüm (een lek in het inlaattraject) kunnen liggen.
Maar dat moet naar boven komen bij het uitlezen van de LTFT.
"Too rich" omdat de ECU probeert om de extra zuurstof te compenseren met meer brandstof toevoegen.

Ik zou eerst beginnen met het oplossen van de problemen op benzine.
Als de wagen daar goed / redelijk goed op loopt, dan pas de LPG problemen oplossen.
Anders blijf je zoeken.

Het blijft echter vreemd dat er geen foutmelding in de ECU zit.

ThomasD

Ja inderdaad, met een foutmelding in de ECU zou ik ook al een stuk verder zijn geweest. Er zou inderdaad een probleem kunnen zijn met beide brandstofsystemen tegelijkertijd. Ik vraag me alleen af of dat een logische reden is om de motor te doen stilvallen bij het tot stilstand komen of terwijl ik m in zn vrij zet....als ik op lpg rijdt en dan in zn vrij zet met 80 en motor valt stil....bij te weinig lpg druk zou deze terug omschakelen naar benzine en dat gebeurt niet.
Als ik lekkende bezine injectoren zou hebben, dan zou ik toch minstens benzine moeten ruiken en zou ik ook emissietest niet doorkomen normaalgesproken tenzij het om een klein lek zou gaan misschien, maar dan zou ik ook weer niet zoveel last hebben. Ik zal eens naar de STFT en LTFT kijken en analyseren (bekeken heb ik al wel, maar niet aandachtig geanalyseerd).

Maar inderdaad eerst op benzine goed lopen en daarna pas naar gas kijken is ook mijn idee.

Overigens, vandaag het volgende geprobeerd, vol gas doortrekken in de vierde versnelling en kijken hoever ik kom in kmh en verbazingwekkend genoeg tot de 160, dus verminderd vermogen lijkt vooral in de lage toeren te zijn. Dit was aan het begin van een rit van 100km naar mn werk waarbij mijn gemiddeld verbruik een 5-10 lager was dan normaal maar met een snelheid die een stuk hoger lag en ik had het idee dat de auto na de 160 per uur in de 4e versnelling beter liep. Is een vastzittende klep (die loskwam door 160 in 4e) misschien ook nog een mogelijkheid?

ThomasD

Citim nga: JohanColt ne Tetor 28, 2019, 04:20:10 MD
Ik herken je probleem van TV.
Een week of wat geleden was er in zo'n Discovery autoprogramma, een auto met hetzelfde probleem.
Men heeft dat opgelost.


Maar nu peins ik me suf en weet niet meer welk autoprogramma dat was, Gas Monkey of iets dergelijke.
Misschien dat een ander dat ook heeft gezien en wel weet om welk programma het gaat. Dan zou je daarop eens kunnen verder zoeken.
Sorry, veel heb je er niet aan, realiseer ik me nu.


Ik zal eens de afleveringen bekijken van vorige week van fast n loud is dat geloof ik, misschien kom ik t tegen

Nobodie14

Ik zou eerder aan lekkende klep(pen) denken dan aan een klep die vast heeft gezeten.
Of het MIVEC systeem dat niet meer correct werkt.

Er treedt ergens vermogensverlies op.
Bij de 4A90 motor komt het volle vermogen (95 pk) bij 6.000 tpm vrij.
En bij 4.000 tpm het volle koppel.