Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

Start Project Galant Dynamic

Filluar nga Anonymous, Mars 04, 2009, 10:29:23 PD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 2 Vizitore po shikojne kete teme.

Anonymous

Hallo fans,

Enige tijd geleden stond er op de website van Speurders een Galant te koop, het bleek om een niet alledaagse Galant te gaan, namelijk een Dynamic.  :?  :?  Zo stond de Galant ruim een jaar op het erf van de verkoper (foto's advertentie op Speurders)




De Galant Dynamic is uitgevoerd als GTI -16V - 4WD - 4WS - 4IS - 4ABS. Na de eerste contacten te hebben gelegd volgde de eerste kennismaking, daarin gaf de verkoper alle informatie die nodig was. Volledig ingevulde onderhoudsboekjes, de gehele geschiedenis van de auto, geen enkele onduidelijk hierover. Er waren wél technische problemen, na ons eerste bezoek heeft heeft mijn zoon Steven de auto aan een eerste onderzoek onderworpen, en als Mitsubishi monteur had hij snel zijn conclussie getrokken, de problemen waren van electronische aard. Na de eerste kennismaking volgde de tweede ontmoeting, waarbij de computer (ECU) is verwijderd, het probleem waren lekkende elco's die zich in de computer (ECU) bevinden, de motor liep nog wel, maar verschrikkelijk onregelmatig. Deze is volledig gereviseerd bij ACTronics. Inmiddels waren de laatste plooien glad gestreken en bij ons 3e bezoek aan Zeeland kon de koop worden gesloten. De Galant Dynamic was gered van de ondergang, want er had zich ook al een sloper voor de Galant gemeld. Op zondag 21-11-2008 werd de koop definitief gesloten.



Nadat Eric (de verkoper) ons nog eens extra had voorzien van een heerlijk bak koffie, volgde de reis naar huis, maar dat ging niet helemaal zoals gepland, na een aantal kilometers waren er problemen met de achterremmen, dat bleek uiteindelijk geen wonder want de auto had méér als een jaar stil gestaan, omdat de auto stond opgeslagen (geschorst) op het land van de verkoper, omdat één van de achterwielen behoorlijk heet werd, was er maar één oplossing, terug naar waar we vandaan kwamen. Steven had binnen een half uur het probleem opgelost, hij heeft aan beide zijde de remklauwen verwijderd en de zaak weer gangbaar gemaakt, noem het een soort noodreparatie, het probleem was opgelost. De rit naar huis verliep zéér voorspoedig, en ondanks dat de motor zolang had stilgestaan deed deze zijn werk voorbeeldig.

Na thuiskomst heeft Steven alles eens op en rijtje gezet, en een stappenplan gemaakt, er waren een aantal zaken die snel moesten worden opgelost, immers de APK was verlopen, en de Lambda sonde bleek stuk te zijn. Op de zaak heeft Steven de Galant uitgebreid gecontroleerd, en al snel werd duidelijk dat hij een pareltje in handen had, de auto bevond zich in uitstekende staat, een strakke bak zoals dat heet, motor liep perfect (pas 135.000 km gelopen) een perfect schakelende versnellingsbak, en een geruisloze cardanaandrijving voor het 4WD gebeuren. Nergens speling, of zaken die verontrustend waren, en de Dynamic ging dan ook probleemloos door de APK ook de Lambda sonde welke Steven voor 20 euro had bemachtigd deed zijn werk perfect, de eerste hobbel was genomen.

Er waren een aantal zaken die Steven zo snel mogelijk wilde doen, zoals andere velgen en de auto een grondige was en poetsbeurd geven, en zo is geschied. Voor een leuke prijs een stel prachtige velgen kunnen aanschaffen, en na een weekend wassen en poetsen was het resultaat zéér positief te noemen. Enkele dagen daarna heeft hij de nieuwsjaars meeting bezocht in de Meern, waar hij véél bewondering en waardering oogste met z'n nieuwe aanwinst, onze vriend Ghino zelf een fervent 6G Galant liefhebber heeft er een mooie foto van gemaakt!



Maar Steven had ook nog andere plannen, hij had wel eens het idee geopperd om zijn Galant Dynamic te voorzien van een andere blok, om precies te zijn een 4G63 turboblok uit een VR4. Nadat andere plannen hieromtrent geen succes hadden, ben ik (Hans-GTI-tje) de vader van Steven, mij wat méér gaan verdiepen in deze materie, na een aantal contacten te hebben gelegd met verschillende bedrijven, bleek JDM de informatie te kunnen verschaffen waarnaar wij zochten, immers een motor-zwap vergt nogal wat zaken. Belangrijk is hierbij dat je weet waaraan je begint, immers een motor-zwap is niet een paar bougie's verwisselen. Ik kan jullie zeggen dat de contacten met JDM zeer open en constructief hebben gewerkt. Ik ben met de eigenaar van JDM (Bastian) een dialoog begonnen om elkaars vertrouwen te winnen, en ik moet zeggen dat werkt perfect!!! Intussen ga je je wat méér verdiepen in het blok wat je op het oog hebt, vooral de technische en elctronische kanten. Uit allerlei info blijkt dat het traditionele 4G63 standaardblok wat nu in de Dynamic hangt, een zeer betrouwbaar blok is, datzelfde geldt voor de turbo uitvoering. Nadat we waren voorzien van de nodige informatie en bleek dat bij de afgelopen zending ook een compleet 4G63 turbo blok aan boord was, hebben Steven en ik daar direct een optie op genemen, zo hebben we informatie gekregen van het inschepen, en werden wij van alles op de hoogte gehouden, op 13 februari is het schip in de haven van Rotterdam gearriveerd, op 20 februari zijn een aantal motoren bij JDM afgeleverd, waaronder het 4G63 turboblok. JDM heeft ons direct van alle informatie voorzien, en hebben alles netjes op foto's vastgelegd en ons toegestuurd. Op 7 maart gaan Steven en ik op bezoek bij JDM http://www.jdm-parts.eu waar we alles rustig kunnen bekijken, en Steven een aantal zaken kan controleren, maar het spul ziet er allemaal goed uit, uit informatie blijkt dat het blok ongeveeer 90.000 km heeft gelopen, dus dat wordt best spannend. Intussen heeft Steven ook niet stilgezeten, zo is hij bezig met het aanleggen van een compleet naslagwerk, vol met technische informatie, maar ook complete electronische schema's, waarin b.v. de kabelboom uitvoerig staat beschreven en waarin hij precies kan zien waar de verschillen zitten tussen het non-turbo blok en de turboversie, zo hoeft hij niet de complete kabelboom te verwisselen en hoeft hij die alleen maar aan te passen, op de punten waar dat nodig is. Ik denk dat dit de juiste manier is om zoiets aan te pakken, aan de andere kant het is natuurlijk wel z'n vak hij weet als 1e automonteur waar hij op moet letten bij dit soort zaken. Kortom alles loopt tot nu toe zoals we gepland hebben, en na ons bezoek aan JDM beslissen we of alles doorgaat, de kans daarop is bijzonder groot. Zodra één en ander bekend is, zal ik jullie hiervan op de hoogte brengen.

Weer even terug naar de auto zelf, de auto bevindt zich echt in goede staat, toch was er een minpuntje iets waar we later pas achterkwamen, en waarvan de vorige eigenaar denk ik ook niet op de hoogte is geweest. Nadat de auto was gekeurd heeft Steven een aantal zaken uit de auto verwijderd, o.a. de achterbank en kofferbak panelen, er bleek water in te staan, en dat water was naar een bepaald punt gelopen in de achterbak, op een punt waar het niet was te zien, bij controle bleek dat het vocht zijn werk goed had gedaan, een behoorlijk roestplek was het gevolgd, bij nadere inspectie bleek een deel volledig verrot te zijn, geen dragende delen of zo, maar er moest natuurlijk wel iets aan gedaan worden, geen lapmiddelen. Op de zaak heeft een collega er een compleet stuk nieuw plaatstaal in gelast, daarbij is alles roest compleet verwijderd, ziet er weer keurig uit, netjes alles in de primer en tectyl gezet, het probleem is ontstaan doordat het rubber tussen de acherklep en de kofferbak niet goed meer afsloot, inmiddels is er een ander rubber aangebracht, en is het probleem opgelost. Ook aantal zaken gecontroleerd op punten wat niet zichtbaar is, zoals het plaatstaal achter de bumper, en dat zag er allemaal op wat hele kleine roestplekjes na keurig uit, Steven heeft de roest verwijderd en behandeld met Hammerrite, en daarna de zaak netjes in de tectyl gezet.



Als alles doorgaat staat ons de komende weken nog héél wat te wachten, en ik zal proberen hier jullie van op de hoogte te blijven houden. Nogmaals na 7 maart weten we meer!  

Zoals beloofd konden Steven en ikzelf op 7 maart uitsluitsel geven betreffende de eventuele aankoop van een 4G63 turbo blok voor de Galant Dynamic, welnu de beslissing is positief. Zaterdag 7 maart vroeg vertrokken richting Twenthe ruim 185 km voor de boeg, lekker ritje dus voor de Dynamic, en jongens wat rijdt die auto lekker. Het was prachtig weer in Twente. De eigenaar van het bedrijf had de motor bij hem thuis opgeslagen, en de eerste indrukken vielen zeker niet tegen. Ook Steven was erg positief, het zag er allemaal netjes en verzorgd uit. Ook heeft Steven met de eigenaar van JDM uitgebreid over de technische zaken gesproken, hijzelf is ook met een aantal projecten bezig. Over de Dynamic was hij zeer positief, dit zijn auto's voor de liefhebbers, en dan met name in Duitsland en Denemarken zo merkte hij op. Dat zijn ook de landen waar dit soort blokken hoofdzakelijk terrecht komen. Bastian heeft het blok speciaal voor ons vastgehouden omdat hij inmiddels wist dat wij echte liefhebbers zijn van de 6G, vandaar dat hij het blok vanaf zijn bedrijf naar zijn woning had gebracht, om het daar rustig te kunnen bekijken. Na de eerste controle door Steven, kon deze maar één conclusie trekken; alles is compleet, ziet er keurig uit, geen enkel spoortje roest. Het blok heeft minder dan 100.000 km gelopen. Bastian maakt het blok helemaal transport klaar, netjes op houten balkjes en ingeseald. We moeten nog even een datum prikken wanneer we het blok komen ophalen. Met de aankoop van dit blok kan nu dus definitief het project Galant Dynamic van start gaan.



Steven kijkt samen met Bastian van JDM vol trots naar zijn nieuwe blok voor de Galant Dynamic, een nieuw project is geboren!

Evo driver

#1
Jaja gaat het waarschijnlijk toch gebeuren :D heb met steef ook al het een en ander kwa bedrading doorgenomen en we weten nou precies hoe en wat maar het is aardig wat tekst hans en op naar de nieuwe foto's

Heb ik eindeljk een turbo en 4wd maatje  :D

Anonymous

#2
Citim nga: "Evo driver"Jaja gaat het waarschijnlijk toch gebeuren :D heb met steef ook al het een en ander kwa bedrading doorgenomen en we weten nou precies hoe en wat maar het is aardig wat tekst hans en op naar de nieuwe foto's

Heb ik eindeljk een turbo en 4wd maatje  :D

Ja kans is héél groot dat je er een turbo en 4WD maatje bij krijgt :lol:  :lol:  :lol: Wat de voorbereiding betreft is Steven goed bezig, via het internet heeft hij een hoop technische informatie verzameld, ziet er keurig uit, compleet met tekeningen en schema's, alles netjes uitgeprint. Ook de werkplaats boeken bewijzen hierbij hun nut. en ach wat het lange verhaal betreft, ik heb geprobeerd één en ander voor degene die geinterreseerd is in het project wat duidelijker te maken, je kunt het lezen of niet ;)  ;) Als het zover is dan zullen het toch vooral foto's zijn en minder tekst.

sp1046mhs1

#3
Citim nga: "Evo driver"Heb ik eindeljk een turbo en 4wd maatje  :D
Nog even en ze gaan op Lancers lijken...  :twisted:

sp1046mhs1

#4
Citim nga: "GTI-tje"en ach wat het lange verhaal betreft, ik heb geprobeerd één en ander voor degene die geinterreseerd is in het project wat duidelijker te maken, je kunt het lezen of niet ;)  ;)
Ik blijf het volgen, Hans, erg leuk! ;)

Anonymous

#5
Citim nga: "sp1046mhs1"
Citim nga: "GTI-tje"en ach wat het lange verhaal betreft, ik heb geprobeerd één en ander voor degene die geinterreseerd is in het project wat duidelijker te maken, je kunt het lezen of niet ;)  ;)
Ik blijf het volgen, Hans, erg leuk! ;)

Bedankt Menno voor je positieve reactie, ik kan je melden dat het project definitief doorgaat  8-)  8-)  8-)  :D  :D (zie opening van het topic)

Grt Hans

GHINO

#6
Super, gefeliciteeert

Evo driver

#7
Super jongens !!!

Anonymous

#8
Citim nga: "Evo driver"Super jongens !!!

Ja Steven is er ook dolbij mee, en het spul ziet er gewoon goed uit. Hij gaat wél alle snaren vervangen, evenals de oliekeeringen, maar daar zullen jullie het ook wel over gehad hebben, hij gaat zich in iedergeval nergens mee haasten. Overigens Bastian van JDM is zelf ook met een paar projecten bezig hier betreft het Mazda's, en onlangs heeft hij een Colt gekocht waarin een 4G63 turboblok inzit. Dat blok is helemaal bewerkt, heeft nu 350 pk, maar volgens zijn zegge kan het blok 600 pk hebben. Ze gaan met deze Colt racen in Duitsland. Maar nu weer even terug naar de Dynamic, Bastian gaf nog aan dat de Galant Dynamic in Duitsland maar ook in Skandinavie bijzonder populair zijn. Daar gaan dit soort blokken ook voornamelijk naar toe. Het is oveigens wel een bekend feit dat dit soort blokken toch schaarser worden, en dus moeilijker om een goed blok te vinden. Wanneer Steven er aan gaat beginnen hangt nog van een aantal zaken af, maar dat hoor je wel.

Groetjes Hans

GHINO

#9
Jat gewoon steven zn oude blok in 8-)  :mrgreen:  :twisted:

Anonymous

#10
Citim nga: "GHINO"Jat gewoon steven zn oude blok in 8-)  :mrgreen:  :twisted:

Hoi Ghino,

Ik zei ook al tegen Steven, toch jammer van het blok wat er nu inhangt, die motor loopt echt als en trein, evenals de versnellingsbak Overigens hij wil het blok toch houden, je weet maar nooit zo zegt hij.

GHINO

#11
Citim nga: "GTI-tje"
Citim nga: "GHINO"Jat gewoon steven zn oude blok in 8-)  :mrgreen:  :twisted:

Hoi Ghino,

Ik zei ook al tegen Steven, toch jammer van het blok wat er nu inhangt, die motor loopt echt als en trein, evenals de versnellingsbak Overigens hij wil het blok toch houden, je weet maar nooit zo zegt hij.
geef hem groot gelijk, mocht t ene vastlopen heb je nog altijd n reserve

Anonymous

#12
Citim nga: "GHINO"
Citim nga: "GTI-tje"
Citim nga: "GHINO"Jat gewoon steven zn oude blok in 8-)  :mrgreen:  :twisted:

Hoi Ghino,

Ik zei ook al tegen Steven, toch jammer van het blok wat er nu inhangt, die motor loopt echt als en trein, evenals de versnellingsbak Overigens hij wil het blok toch houden, je weet maar nooit zo zegt hij.
geef hem groot gelijk, mocht t ene vastlopen heb je nog altijd n reserve

Ja oké, maar toch, als zo'n blok een lange tijd stil staat, lijkt mij dit toch niet goed voor zo'n blok. Het blok heeft net 135.000 echte kilometers gedraaid. Ach wie weet, misschien dat hij toch nog van gedachten veranderd.

Anonymous

#13
Als het een beetje meezit hopen wij op Zaterdag 14 Maart het blok naar Hillegom te transporteren, Bastian van JDM heeft het blok transportklaar gemaakt, gestut en geseald. Wanneer de eigenlijke motor-zwap een aanvang neemt, laat ik zo snel mogelijk weten. Steven wil thuis nog wat voorbereidingen treffen, zoals het vervangen van alle snaren, wat hij thuis in alle rust kan doen, als dat allemaal gebeurd is, wordt er een datum geprikt om op de zaak z'n oude blok te vervangen door het nieuwe 4G63 turboblok.

Groetjes Hans


sp1046mhs1

#14
Spannend! 8-)

Jummie!  :twisted: