Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

98 Octaan brandstoffen

Filluar nga Super Top, Janar 04, 2014, 07:13:23 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 2 Vizitore po shikojne kete teme.

Super Top

Voor diverse modellen van Mitsubishi wordt aangeraden minimaal 98 octaan brandstof te tanken.
Weer andere zijn er bij gebaat om zo de beloofde specificaties te kunnen behalen.

Uit Japan geïmporteerde performance modellen zoals de FTO, Galant VR4 en de EVO modellen hebben standaard minimaal 98 octaan nodig. Het liefst hoger richting 100 octaan.
De GDI motoren van Mitsubishi kunnen op 95 octaan rijden. Maar behalen pas de beloofde zuinigheid en prestaties als ze op 98 of hoger octaan rijden.

Jammer genoeg is 98 octaan brandstof niet zoveel verkrijgbaar meer als dat, dat vroeger was.
Daarbij komt dat de grote oliemaatschappijen premium brandstoffen met extra additieven hebben geintroduceert, wat het allemaal niet duidelijker maakt.
Een grote misvatting is dat deze premium brandstoffen 98 octaan zijn. In de meeste gevallen is dat namelijk niet het geval.

In dit topic wil ik een lijst bijhouden met tankstations die nog steeds 98 octaan aanbieden met de brandstofnaam erbij.
Daarbij ook een lijst met premium brandstoffen die geen 98 octaan zijn bijhouden.
De oliemaatschappijen zijn in veel gevallen niet erg duidelijk wat informatie betreft over de brandstoffen die ze leveren.
Het heeft vaak wat zoekwerk nodig om er achter te komen welk octaan getal de brandstoffen hebben.

98 Octaan brandstoffen
- BP - Ultimate 98
- Texaco - Superplus 98
- Gulf - Superplus 98
- Aral - Superplus 98

Hoger dan 98 Octaan
- Gulf - Challenger (99 octaan)
- Aral - Ultimate 102 (102 octaan)

Premium brandstoffen geen 98 octaan
- Texaco - XL Benzine
- Total - Excellium
- Shell - V-power
- Esso - Energy Supreme

Diverse witte pompen zoals Anac, TamOil, BrandOil, Amigo, Firezone, Fakkel, Tinq en Tango willen vaak ook nog wel 98 octaan brandstof aanbieden.
Zodra daar meer informatie over bekend is zullen ze in de lijst worden opgenomen.

Dit zijn de brandstoffen die ik tot dusver heb uitgezocht.
Zodra ik van meer brandstoffen het weet zal ik de lijst bijwerken.
Bijdragen zijn ook welkom, maar graag met bron.
Driving:  Mitsubishi Colt 1.5 8V GLXi A/T Super Top
Driving: Mitsubishi ЯVR 2.0T 16V Hyper Sports Gear R
Driving: Suzuki Jimny 1.3 JLX
In project: Mitsubishi Lancer 1.8 8V GLXi 4WD
Retired: Mitsubishi Colt 1.5 12V GLXi Super Top

bugsvoyager

andereoplossing is octaan verhoger kopen bij automaterialen zaak verhouding weet ik niet


Asics

De Haan tankstations hebben in mijn regio de 98 vervangen door Blue One. Erg jammer want af en toe een slokje 98 leek m'n Colt (gevoelsmatig) erg lekker/fijn te vinden. De Blue One hebben we wel geprobeerd in onze boodschappen mobiel, zou theoretisch moeten kunnen, maar na een paar tankbeurten een vreemde niet verklaarbare motorstoring gehad, daarna gewoon maar de normaal 95 weer genomen. Ben blij dat beide auto's prima op 95 rijden en nog goed verkrijgbaar is.

Switcher

V-Power is amper 96 zoals door meerdere tuners ondervonden is. Neemt niet weg dat als je inderdaad deze brandstof moet/wil tanken (vanwege welke reden dan ook) dat een goede remap van de ECU wonderen doet.

De SuperPlus 98 van http://www.tankplezierig.nl/ is zeker geschikt voor high-performance auto's; mijn Evo vindt het heerlijk en kost me op dit moment maar iets van 1.76/liter.

Super Top

#4

Citim nga: Switcher ne Janar 24, 2014, 12:29:52 MD
V-Power is amper 96 zoals door meerdere tuners ondervonden is. Neemt niet weg dat als je inderdaad deze brandstof moet/wil tanken (vanwege welke reden dan ook) dat een goede remap van de ECU wonderen doet.


De SuperPlus 98 van http://www.tankplezierig.nl/ is zeker geschikt voor high-performance auto's; mijn Evo vindt het heerlijk en kost me op dit moment maar iets van 1.76/liter.



Klopt daarom staat V-Power ook in het rijtje met premium brandstoffen die geen 98 octaan zijn.

Het gaat er inderdaad niet om of het een premium brandstof is. Maar dat het ocaangetal klopt met wat er in de auto moet.

Met mijn RVR (JDM Import) tank ik BP Ultimate 98 of Aral Ultimate 102.
Driving:  Mitsubishi Colt 1.5 8V GLXi A/T Super Top
Driving: Mitsubishi ЯVR 2.0T 16V Hyper Sports Gear R
Driving: Suzuki Jimny 1.3 JLX
In project: Mitsubishi Lancer 1.8 8V GLXi 4WD
Retired: Mitsubishi Colt 1.5 12V GLXi Super Top

Switcher

Citim nga: Super Top ne Janar 24, 2014, 02:09:33 MD
Klopt daarom staat V-Power ook in het rijtje met premium brandstoffen die geen 98 octaan zijn.
Dat begreep ik; misschien dat mijn vorige post niet optimaal was maar probeerde aan te geven dat V-Power toch relatief vaak wordt gebruikt in de wat snellere auto's i.c.m. een remap (of dual ECU).

My bad  :(

Super Top

Citim nga: bugsvoyager ne Janar 18, 2014, 11:13:10 PD
andereoplossing is octaan verhoger kopen bij automaterialen zaak verhouding weet ik niet

Ben er zelf niet zo'n fan van.
Dan moet je inderdaad de goede verhouding weten.
Het spul is vrij duur. Doe je er te weinig in dan vind de motor dat niet fijn.
Doe je er te veel in dan is je ocaan getal wel goed maar dan gooi je eigenlijk onnodig geld weg.
En mengt het wel goed door de hele tank. Niet dat je delen 95 octaan hebt en delen 100 octaan in de tank.
Ik neem als ik ergens heen ga waar ik niet zeker weet of ze daar 98 hebben één of twee 5 liter jerrycans mee met 98 dan heb ik alweer meer ruimte om een geschikt tankstation te vinden.
Driving:  Mitsubishi Colt 1.5 8V GLXi A/T Super Top
Driving: Mitsubishi ЯVR 2.0T 16V Hyper Sports Gear R
Driving: Suzuki Jimny 1.3 JLX
In project: Mitsubishi Lancer 1.8 8V GLXi 4WD
Retired: Mitsubishi Colt 1.5 12V GLXi Super Top

Super Top

Citim nga: Switcher ne Janar 24, 2014, 02:13:01 MD
Dat begreep ik; misschien dat mijn vorige post niet optimaal was maar probeerde aan te geven dat V-Power toch relatief vaak wordt gebruikt in de wat snellere auto's i.c.m. een remap (of dual ECU).

My bad  :(

No problem.
Met een remap naar een lager ocaan getal lever je vaak wel in op de originele prestaties. Voordeel is dan wel dat je dan wel bijna overal kan tanken.
Niet alle ECU's zijn te remappen. Ik meen dat ECU's pas vanaf de Evo5 te remappen zijn.
Driving:  Mitsubishi Colt 1.5 8V GLXi A/T Super Top
Driving: Mitsubishi ЯVR 2.0T 16V Hyper Sports Gear R
Driving: Suzuki Jimny 1.3 JLX
In project: Mitsubishi Lancer 1.8 8V GLXi 4WD
Retired: Mitsubishi Colt 1.5 12V GLXi Super Top

Super Top

#8
Citim nga: Asics ne Janar 18, 2014, 08:35:34 MD
De Haan tankstations hebben in mijn regio de 98 vervangen door Blue One. Erg jammer want af en toe een slokje 98 leek m'n Colt (gevoelsmatig) erg lekker/fijn te vinden. De Blue One hebben we wel geprobeerd in onze boodschappen mobiel, zou theoretisch moeten kunnen, maar na een paar tankbeurten een vreemde niet verklaarbare motorstoring gehad, daarna gewoon maar de normaal 95 weer genomen. Ben blij dat beide auto's prima op 95 rijden en nog goed verkrijgbaar is.

Als een tankstation met een nieuwe naam voor z'n brandstof komt dan vertrouw ik het in eerste instantie nooit helemaal.
Dan wil ik eerst weten of het nog wel de zelfde brandstof is die ik er voorheen tankte en wat of dat ze eventueel eraan veranderd hebben.

Ik heb me even kort wat ingelezen op het Blue One 95 verhaal.
Al snel kom je tegen dat er 15% ethanol wordt toegevoegd aan de brandstof. Wat deze brandstof dus feitelijk een E10 brandstof maakt. (in gewone benzine zit doorgaans max 5% ethanol)
Als je dan verder leest kom je terecht bij een stukje dat deze ethanol meer water bevat dan normale ethanol. Ze claimen dat het een koelend effect heeft op de motor. En zo een positief effect heeft op de motor prestaties. Dit is wel de grootste onzin die ik gehoord heb. Door meer water toe te voegen blijft de inspuit hoeveelheid gelijk maar neemt de energiewaarde af, want water kun je niet verbranden in een motor. Je mengsel word dus in feite armer. En van een armer mengsel zal de verbrandingstemperatuur omhoog gaan en dus ook de motortemperatuur ook.
Extra water in je brandstof komt op mij nogal dubieus over.
Het zal me dan ook niets verbazen dat de motor er slechter van gaat lopen of presteren.

Er wordt vermeld dat deze brandstof geschikt is voor alle auto's vanaf 2001. Kijk hier wel mee uit lang niet alle auto's zijn geschikt voor het gebruik van E10.
Driving:  Mitsubishi Colt 1.5 8V GLXi A/T Super Top
Driving: Mitsubishi ЯVR 2.0T 16V Hyper Sports Gear R
Driving: Suzuki Jimny 1.3 JLX
In project: Mitsubishi Lancer 1.8 8V GLXi 4WD
Retired: Mitsubishi Colt 1.5 12V GLXi Super Top

Asics

Ik was mij ook meteen wel bewust dat Blue One en Euro 98 absoluut niet vergelijkbaar waren. En dat niet iedere auto op E10 kan rijden was bij ook betekent. Nu is ons boodschappen mobiel uit 2003 en Blue One is goedkoper dan Euro 95, dus m'n vrouw dacht dat het geen kwaad kon.
Nu rijdt ze niet veel, dus in het weekend een wat langere rit naar Scheveningen, op de A15 bij Rotterdam, klein heuveltje omhoog op de rijksweg motorlampje knippert en de Atos verliest snelheid/vermogen (heeft maar 60 pk  :( ), viel gelukkig niet uit, was niet druk op de weg, dus veilig bij de eerste beste afrit gekomen en snel geparkeerd. Auto uit, geïnspecteerd, voorzichtig weer gestart, uiteindelijk de gok genomen en naar huis gereden. Geen problemen meer gehad, garage kon niets vinden. Maar mijn vermoeden is dat onze Atos niet klaar is voor Blue One.

Blijft wel gewoonweg jammer dat euro 98 of beter steeds slechter verkrijgbaar is.

4Koen63

Citim nga: Switcher ne Janar 24, 2014, 12:29:52 MD
De SuperPlus 98 van http://www.tankplezierig.nl/ is zeker geschikt voor high-performance auto's; mijn Evo vindt het heerlijk en kost me op dit moment maar iets van 1.76/liter.


"Maar" € 1,76 per liter :')
Ik tank in Duitsland bij de JET superplus 98 voor € 1,49 per liter :)

4Koen63

Aangezien de plaatselijke Aral met z'n superplus 102 meestal toch ruim 10 cent per Liter duurder is dan de JET,
ga ik meestal bij de JET tanken. Echt verschil tussen de 98 en de 102 merk ik ook niet.

trancedrift

Ik heb gisteren even Total Excellium 95 getankt, dus geen 98 maar toch premium benzine, en ik was eigenlijk verrast wat een verschil die leverde.


Ik heb een vergelijking gemaakt in virtual dyno, maar je merkt het ook al bij het STFT-closed loop lijn, Ik heb agressieve mivec tune zonder afr of fuel calibration aanpassingen dus bij agresiev rijden de STFT is tussen 2 en 5 % an vandaag het was tussen 2 en 4 % max. Dus minder brandstof verbruik. Maar wat je voelt is de extra pk's en Nm :)



Robbert G

Hoe zit het met E10 brandstoffen?

roy94

#14

http://www.blueone95.nl/

Deze benzine is 95HE15, oftewel 15% gehydrolyseeerd ethanol in gewone RON95 benzine.

Dit laatste komt er op neer dat in de ethanol nog een paar procent water zit.
Dat is makkelijker te maken als pure ethanol, omdat ethanol vanzelf water opneeemt tot een paar procent (en je dus veel moeite dus energie erin moet steken om die laatste paar procent eruit te halen.)
Ethanol heeft al een calorische waarde die ca 30% lager ligt als benzine, dat kost je dus al 4,5% , daar komt nog een half procentje bij voor het water wat erin zit.
Dus totaal 5% minder. Zonder meer zou dit leiden tot een 5% hoger brandstof verbruik.
Nu heeft deze brandstof wel een 2-tal einenschappen die hier weer voor zouden kunnen compenseren:

1: ethanol heeft een hoger octaan => motoren met hoge omressie of turbo kunnen hier een hoger rendement op halen door meer ontstekingsvervroeging zonder pingelen. Als inderdaad de brandstof RON95 met 15% HE is tenminste. Dan kom je op ca 97 octaan uit (zelfde als vpower). Als men laagwaardiger benzine gebruikt om gemiddeld op RON95 uit te komen is dit effect er niet.
2: Waterinjectie kan rendementsverhogend werken door verlaging van de verbrandingstemperatuur.


Klinkt allemaal goed in theorie... En is ook nog eens 2cent goedkoper dan normale Euro95 door de lagere accijns.


Volgende week maar eens proberen :o