Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

Irritant dashboard probleempje

Filluar nga Cas, Dhjetor 31, 2012, 01:44:50 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Cas

Hee allen:)


Ik heb echt een vreselijk irritant probleempje:p


Het lampje van mijn auto dat aangeeft dat mijn deuren openstaan geeft altijd licht:s (ook als de deuren dicht zijn)


Nou heb ik die knopjes in de deuropening losgehaald maar indrukken en/of loslaten werkt niet.


Het gekke is wel dat als ik mijn deuren dicht heb, brand het lampje. Maar als ik 1 deur open doe, gaat het lampje feller branden...


Mijn vraag: heeft iemand een soort kaart voor de bedrading van het dashboard? Zodat ik kan zien welk draadje daar naartoe loopt en zo misschien iets fixen?


Alvast bedankt:)




Chaoth

Check ff de bedrading en stekkers.. Willen nog wel es verrot zijn. Weer even gangbaar maken.

Evo driver

Zit er iets van cpv of alarm in ? Misschien verkeerd aangesloten ?

KissMyExhaust

Op je deuren zitten sensoren die registreren of je deuren dicht zijn.
Haal de rubbers er ff af, maak er onder goed schoon en try again!

Eagle1982

Citim nga: KissMyExhaust ne Dhjetor 31, 2012, 05:18:04 MD
Op je deuren zitten sensoren die registreren of je deuren dicht zijn.
Haal de rubbers er ff af, maak er onder goed schoon en try again!


Schakelaartjes werken net andersom, wanneer er geen contact is, brandt het lampje en de binnenverlichting.
Als het contact slecht is of verbroken, dan gaat de verlichting niet aan.


Controleer ook ff de binnenverlichting in de stand "auto" (of deur geschakeld)
Wanneer deze brandt als de schakelaar in de "auto" stand staat en de deuren zijn dicht, dan heb je mogelijk een probleem in je hemelverlichting.
Controleer deze schakelaar in ieder geval ook even.




Super Top

Ik heb het ook gehad bij mijn Colt.
Daar lag de deur ook niet helemaal mooi gelijk met het achterscherm.
Met als gevolg dat als ik een bocht naar rechts maakte de binnenverlichting en het lampje op m'n dashboard begon te knipperen.
Omdat die schakelaar dan contact begon te maken doordat de deur niet strak genoeg sloot. Ik heb m'n deur op een gegevenmoment afgesteld en probleem is over.


Die schakelaartjes zijn massa schakelaartjes. Er staat altijd een spanning op het lampje in het interieur. Alleen wanneer de deur dicht is is het schakelaartje ingedrukt en maakt hij geen contact.
Als je de deur opendoet komt het schakelaartje naar buiten en maakt het contact. Waardoor het lampje aan massa komt te liggen. Het circuit is nu gesloten dus het lampje gaat branden.


Wat er bij jou ook aan de hand kan zijn is dat hij ergens "te veel" aan massa ligt. Weliswaar een slechte massa vernbinding omdat het lampje niet op volle sterkte brandt.
Wanneer er een deur open gaat komt er een massaverbinding bij en kan het lampje z'n volle vermogen gebruiken en gaat hij feller branden.


Anders is misschien gewoon één van de massa/deurschakelaartjes kapot.
Driving:  Mitsubishi Colt 1.5 8V GLXi A/T Super Top
Driving: Mitsubishi ЯVR 2.0T 16V Hyper Sports Gear R
Driving: Suzuki Jimny 1.3 JLX
In project: Mitsubishi Lancer 1.8 8V GLXi 4WD
Retired: Mitsubishi Colt 1.5 12V GLXi Super Top

Cas

Allemaal super bedankt voor de snelle reacties:D
Ik ga er dit weekend ff naar kijken.
Iedereen nog een gelukkig nieuw jaar en de beste wensen:D
Ik schrijf zo snel mogelijk hoe t loopt;)

KissMyExhaust

Citim nga: Eagle1982 ne Dhjetor 31, 2012, 08:04:14 MD

Schakelaartjes werken net andersom, wanneer er geen contact is, brandt het lampje en de binnenverlichting.
Als het contact slecht is of verbroken, dan gaat de verlichting niet aan.


Controleer ook ff de binnenverlichting in de stand "auto" (of deur geschakeld)
Wanneer deze brandt als de schakelaar in de "auto" stand staat en de deuren zijn dicht, dan heb je mogelijk een probleem in je hemelverlichting.
Controleer deze schakelaar in ieder geval ook even.

Ik heb dit zelf ook gehad en de lampjes gingen wel aan.. ;)

Eagle1982

Citim nga: KissMyExhaust ne Janar 01, 2013, 11:01:57 MD
Ik heb dit zelf ook gehad en de lampjes gingen wel aan.. ;)


Zie nu dat mn omschrijving een beetje vreemd is.
Kan me voorstellen dat hier wat verwarring door ontstaat, maar het zijn schakelaartjes met een verbreek contact (lijkt als geen contact, doordat een deur open staat (dat bedoel ik met andersom werken dan je gewend bent bij het bedienen van een schakelaar)).


Maar het probleem hier is niet dat het lampje niet aan gaat, het (dashboard)lampje gaat juist niet uit.
Vandaar dat ik ook even refereerde naar het lampje in de hemel, die zit namelijk in hetzelfde circuit.


Er zal ergens een massa illegaal naar het lampje komen, en dat probleempje kan in het lampje van het hemeltje zitten.