Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

Super Top's C52 Colt Super Top -- Out with the old and In with the older --

Filluar nga Super Top, Mars 23, 2012, 11:17:50 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Jim95

#90
Ik ben vandaag wezen kijken en geschrokken om wat ik zag. Wat een uitgeleefd wrak zeg! Een asbak vol peuken (de geur in de auto was daar ook naar), alle klepjes die konden ontbreken, ontbraken ook, de radio hing er met bedrading en al uit, het voorspatbord vertoonde blaasjes en gaten, de wieldoppen zagen er in het echt nog slechter uit dan op de foto, bekleding voor helemaal gescheurd etc. Verder was de uitlaat kapot en voelde de versnellingsbak en koppeling verre van fris aan. Hoekpunten van hoedenplank waren ook afgebroken dus kwam niet meer met de achterklep mee omhoog. De gordel van de bestuurder rolde ook met geen mogelijkheid meer in. Auto was te vies om aan te pakken en mijn handen stinken nog naar de lucht van het interieur.

Er lagen wel onderhoudsboekjes in de auto, maar de laatste beurt was bij de Kwikfit in 2003 (dist. riem toen ook vervangen)! Toen had hij 100.000 km gelopen, dus de km-stand vertrouw ik ook niet helemaal. Hij zag er veel te slecht uit om in de afgelopen jaren slechts 4000 km per jaar erbij gereden te hebben. Bovendien geen NAP. Wèl aardige mensen in die ''garage'' en een RE-TE leuke uitvoering waar ik wel gelijk verliefd op was! Voor 750 euro is er echter geen denken aan dat ik die auto aan het wagenpark toe ga voegen en zelfs voor 500 euro is de prijs nog aan de hoge kant. Wel leuke details waaruit blijkt dat de auto vroeger wel goed is bijgehouden zijn dat de kleur niet vervaagd was en dat er nog een apk sticker uit 1996 op zat. Ook lekten de daken niet en was de originele antenne niet verbogen. Ik ben gewoon heel erg verwend met mijn eigen Colt. Die ziet eruit en rijdt alsof hij gisteren uit de fabriek is komen rollen en de rode voelde echt aan of hij tot de draad versleten was en zijn laatste uur geslagen heeft. Voordeel is wel dat ik vannacht weer goed zal slapen, want dat is me de afgelopen 2 nachten niet gelukt met deze Colt in mijn hoofd. Ik wens ze veel succes om een koper te vinden. Voor die 750 euro is er wel netter spul te koop. Ik wacht wel tot er weer een te koop komt te staan en dan maar hopen op een beter exemplaar.

Super Top

Ja dat is wel schrikken.
Ik trof mijn blauwe in een soortgelijke staat aan. Al was het plaatwerk toen nog wel hard.
Lijkt wel als een auto waar nog wat van te maken valt. Motorisch kan ik het niet beoordelen. De 4G15 motor van deze types heeft bij mij een vrij onverwoestbare indruk gemaakt.
Gaat wel het nodige werk in zitten maar dan heb je er wel weer een leuke auto aan.
Op de stoelen en een paar dingen na heb ik wel de onderdelen om de auto weer netjes te maken.
Versnellingsbak, Spatborden, bakjes en dergelijke heb ik allemaal liggen.
Maar voor dat geld zou ik zeker die auto niet kopen. Bovendien heb ik al 3 Mitsubishi's dat vind ik al meer dan genoeg.


Neem aan dat je 40.000 bedoelt. 4000 per jaar dat kan op zich wel hoor.
Die wieldoppen zijn niet origineel.


Fijn dat je in ieder geval weer rustig kunt slapen.
Driving:  Mitsubishi Colt 1.5 8V GLXi A/T Super Top
Driving: Mitsubishi ЯVR 2.0T 16V Hyper Sports Gear R
Driving: Suzuki Jimny 1.3 JLX
In project: Mitsubishi Lancer 1.8 8V GLXi 4WD
Retired: Mitsubishi Colt 1.5 12V GLXi Super Top

Jim95

Er valt zeker wat van de auto te maken en hij reed in principe ook wel net zo soepel als mijn witte en ik zag mezelf er al wel in rijden. Als je hem netjes wilt hebben, komen er echter een hoop kosten bij en bovenop de forse vraagprijs krijg je dan wel een hele dure auto. Viel me trouwens ook op dat er maar 3 mogelijkheden waren waar je de lucht uit kon laten stromen, terwijl dit er normaal bij GLXi's 5 zijn (oa de combinatie voorruit-voeten is dan extra t.o.v. goedkopere uitvoeringen). Het bekledingsmotief is wel te verklaren. Heb de folders er even op na geslagen en het blijkt dat er bij de upgrade van 8V naar 12V deze bekleding in GLXi's geleverd wordt en niet meer het blokmotief. Ik zal hem in de gaten houden en bij een prijsverlaging er nog eens over nadenken, maar ik denk niet dat ze dat zo gauw zullen doen omdat hij een nieuwe apk krijgt. Moet wel zeggen dat mijn handen jeuken als ik hem zo zie om er weer wat van te maken.

Super Top

Hey Jim,

Zullen we hierover verder gaan in het C50 Topic?
Dan blijven onze Colt topics een beetje schoon van algemeen C50 chat.

Die vind je achter deze link. http://www.mitsubishi-owners-club.nl/forums/index.php/topic,7858.0.htm
Of via sectie techniek - subsectie overig - C50 Topic.
Driving:  Mitsubishi Colt 1.5 8V GLXi A/T Super Top
Driving: Mitsubishi ЯVR 2.0T 16V Hyper Sports Gear R
Driving: Suzuki Jimny 1.3 JLX
In project: Mitsubishi Lancer 1.8 8V GLXi 4WD
Retired: Mitsubishi Colt 1.5 12V GLXi Super Top

Super Top

Vandaag maar even de v-riem van de stuurbekrachtiging vervangen.
Had laatst de motorkap open en zag dat er een paar stukjes ontbraken.
Dus maar even vervangen voordat hij breekt en tussen andere riemen komt te zitten.


Maandag ook nog even wat dingen doen aan de Colt. Maar dat volgt.


De riem was wel nodig aan vervanging toe.


Driving:  Mitsubishi Colt 1.5 8V GLXi A/T Super Top
Driving: Mitsubishi ЯVR 2.0T 16V Hyper Sports Gear R
Driving: Suzuki Jimny 1.3 JLX
In project: Mitsubishi Lancer 1.8 8V GLXi 4WD
Retired: Mitsubishi Colt 1.5 12V GLXi Super Top

Super Top

Vandaag een klusje opgepakt wat al enige tijd in de planning stond.
De gaskleppositiesensor van de Colt vervangen.
Het is wel even een precies klusje en is om diverse redenen steeds uitgesteld.
Eerst had ik geen MUT (de tester om de auto mee uit te lezen)
Daarna had ik wel een MUT en had ik de auto uitgelezen bleek niet alleen de gasklepsensor stuk te zijn maar ook de lambdasensor.
Ander uitlaatspruitstuk erop met andere lambdasensor. En inmiddels m'n eigen MUT. Toen ontbrak het nog wel eens aan tijd of zin.


Maar vandaag er mee bezig gegaan. Origineel werkplaatshandboek erbij, eerst controleren met de MUT of aan alle voorwaarden wordt voldaan.
Stappenmotor stekker los, Stationair toerental afgesteld met de MUT. Gasklepsensor vervangen en daarna afstellen op een paar 100e volt nauwkeurig met de MUT.
Daarna de boel resetten en foutcodes uitlezen en de boel in laten leren.
Natuurlijk komt er wel meer bij kijken maar dit is even heel globaal opgeschreven wat er gedaan moest worden.


Straks maar even mee rijden kijken of de power nu weer een beetje terug is. Hij was nogal lui het afgelopen jaar.
Hopelijk wordt het verbruik ook weer wat gunstiger en gaat het engine check lampje niet meer aan.
Driving:  Mitsubishi Colt 1.5 8V GLXi A/T Super Top
Driving: Mitsubishi ЯVR 2.0T 16V Hyper Sports Gear R
Driving: Suzuki Jimny 1.3 JLX
In project: Mitsubishi Lancer 1.8 8V GLXi 4WD
Retired: Mitsubishi Colt 1.5 12V GLXi Super Top

4Koen63

Mooi klusje! En hoe rijdt het nou? :)

Chaoth


Super Top

Ja hij rijd al wel weer een stuk prettiger.
Heb ook het idee dat hij nu ook minder inhoud in en bepaald toerengebied.
Heb er nog geen lange stukken mee gereden. Maar tot op heden is het Engine Check lampje niet weer aangegaan.
Driving:  Mitsubishi Colt 1.5 8V GLXi A/T Super Top
Driving: Mitsubishi ЯVR 2.0T 16V Hyper Sports Gear R
Driving: Suzuki Jimny 1.3 JLX
In project: Mitsubishi Lancer 1.8 8V GLXi 4WD
Retired: Mitsubishi Colt 1.5 12V GLXi Super Top

Super Top

Afgelopen maandag was ik onderweg naar Doorwerth onderweg ineens toerenteller naar 0 en de auto rolde uit afremmend op de motor.
Net alsof je tijdens het rijden het contact eraf zet. Langs de kant gezet motor weer gestart. Nog geen 30 meter verder het zelfde verhaal.
Gelukkig kwam er een bekende langs. Auto afgesleept naar de Brandweerkazerne in Doorwerth waarnaar ik onderweg was.
Daar verder gekeken niets kunnen vinden auto startte inmiddels weer en bleef lopen. Nog een rondje rijden dan maar. 100 meter verder weer uit. En nu ook niet meer aan te krijgen. ECU gewisseld (sinds ik een paar keer de ECU kapot heb gehad heb ik altijd een reserve ECU bij me) maar nog steeds niet aan te krijgen.
Eind van de avond m'n vader maar gebeld of hij me naar huis toe kon slepen. Nog een keer proberen nu startte de auto wel weer. M'n vader achter me aan rijden rijd gewoon de hele weg goed.
Sterker nog de rest van de week ook goed gedaan.. Tot vrijdag ineens weer bam uit. Ondertussen wel de Colt uitgelezen met de MUT1. Die gaf aan code 22. Krukashoeksensor.

(Die zuurstofsensor kwam er later bij)
Vrijdag, zaterdag en vandaag ook weer viel de motor zomaar uit. Wetende dat de krukassensor samen met de bobine en de verdeler in het ontstekingshuis zit bij deze motoren maar weer eens de voorraad op de kop gezet. In het verleden heb ik de complete ontsteking als eens eerder vervangen omdat de motor niets meer deed maar dat bleek uiteindelijk de ECU te zijn.
Gelukkig bleek die nog onderin een kast te liggen.

Dus de boel maar loshalen om de ander verdeler erop te zetten.

Aanzuigbuis weg om alles wat toegangkelijker te maken.

Ook maar de resonantiebox weg gehaald want die zat ook danig in de weg.
Verdeler eraf.

Toevallig wist ik dat ik nog een nieuwe O-ring voor de verdeler in het dashboard kastje had liggen. Dus die ook maar gelijk op de nog goede oude verdeler gezet.

Hier dus de verdeler die ik destijds gereviseerd van Ebay heb gekocht en nu dus defect is. Blijkbaar dichtte die O-ring ook niet helemaal meer af.

Rotor even schoongekrabt en de oude verdeler er weer op.

Puntjes in de verdeler kap ook even schoongemaakt en die kap er ook weer op.

Alles weer terug bouwen en op het gevoel de vervroeging even snel afgesteld. Had het boek niet bij me voor de precieze procedure.
Heb de resonantie box niet meer terug gezet en het gat in de aanzuigbuis afgedopt.
Accu klem los en de boel resetten. En daarna de boel opnieuw in laten leren.
Tadaa.

Geen storingscodes meer.
Hopelijk blijft ie het voorlopig weer even zonder problemen doen.
Kan het er niet bij gebruiken nu de RVR en de Lancer nog niet lopen.
Driving:  Mitsubishi Colt 1.5 8V GLXi A/T Super Top
Driving: Mitsubishi ЯVR 2.0T 16V Hyper Sports Gear R
Driving: Suzuki Jimny 1.3 JLX
In project: Mitsubishi Lancer 1.8 8V GLXi 4WD
Retired: Mitsubishi Colt 1.5 12V GLXi Super Top

4Koen63

Goed bezig chef! ;)


Je hebt het geluk nog niet echt mee met je auto's :P

Super Top

Tenx Koen!


Nee zit inderdaad niet echt mee.
Gelukkig had ik die verdeler nog liggen.
Vandaag geen problemen gehad. Morgen met de aanhanger en het motorblok van de RVR naar Hoofddorp naar MD-Performance.
Een lange rit kijken of ie het weer als vanouds goed doet.
Driving:  Mitsubishi Colt 1.5 8V GLXi A/T Super Top
Driving: Mitsubishi ЯVR 2.0T 16V Hyper Sports Gear R
Driving: Suzuki Jimny 1.3 JLX
In project: Mitsubishi Lancer 1.8 8V GLXi 4WD
Retired: Mitsubishi Colt 1.5 12V GLXi Super Top

4Koen63

Goeie reis! :D


Ben benieuwd naar de diagnose, hoop dat je er nog op tijd bij bent ;)

Super Top

Gisteren de motor van de RVR naar MD-Performance gebracht.
De Colt heeft het de hele weg heen en terug keurig gedaan. Dus dit euvel is ook weer verholpen.
Driving:  Mitsubishi Colt 1.5 8V GLXi A/T Super Top
Driving: Mitsubishi ЯVR 2.0T 16V Hyper Sports Gear R
Driving: Suzuki Jimny 1.3 JLX
In project: Mitsubishi Lancer 1.8 8V GLXi 4WD
Retired: Mitsubishi Colt 1.5 12V GLXi Super Top

Chaoth

Super! Nu hopen dat de versnellingsbak snel klaar is.