Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

Klassieker kopen na 1-1-2012 niet meer belasting vrij??

Filluar nga Cordiafreak, Maj 23, 2011, 09:56:50 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Cordiafreak

Klassieker kopen na 1-1-2012 niet meer belasting vrij??

Ik weet niet of meer mensen hier al een beetje bekend mee zijn maar ze willen in Den Haag de oude auto's die nu onder de oldtimers vallen bij de nieuwe eigenaar weer belasting laten betalen. Hebben die gasten in Den Haag niks beters te verzinnen!!
Denk je goedkoop te rijden, word je dat weer in de kiel gesmeerd. Oftewel ze willen alles van de weg hebben, de hobbyisten zijn de pineut. De mensen die het niet breed hebben worden genaaid en ga zo maar ff door. Dit is nu nog niet door maar het gaat waarschijnlijk wel de kei harde realiteit worden dus als je iets op het oog hebt.................koop het dan nu!!
Nu moeten wij boeten terwijl ze het geld in Griekenland over de balk gooien!!


GHINO

uhm kleine correctie... automobilisten worden zowiezo genaait.

En punt 2.

Word tikkie flauw ervan dat iedereen het ineens afgeeft op de grieken.

De gewone werkende griek die geen ambtenaar is word zwaar genaait door zn regering en krijgt nu ook nog de spui uit Europa over zich.

Die werken hun hele leven lang voor een mager loontje en mogen blij zijn als ze uberhaubt met pensioen kunnen.

Prometheus

Het is iets genuanceerder:

Huidige regeling
Personenauto's van 25 jaar en ouder zijn vrijgesteld voor de motorrijtuigenbelasting. Als u een personenauto heeft gekocht die ouder is dan 25 jaar, krijgt u van de Belastingdienst automatisch bericht van deze vrijstelling. Als u niet automatisch bericht krijgt, terwijl u denkt dat u in aanmerking komt voor deze vrijstelling, moet u een schriftelijk verzoek bij de Belastingdienst/Centrale administratie indienen waarin u aantoont dat de personenauto inderdaad 25 jaar of ouder is. U kunt hiervoor het (buitenlandse) kentekenbewijs, een keuringsrapport of een ander bewijsstuk gebruiken.

Als uw auto jonger is dan 25 jaar moet u, vanaf het moment dat u het kentekenbewijs van de personenauto op uw naam is gezet, motorrijtuigenbelasting betalen. Het maakt daarbij niet uit of u met de auto gebruikmaakt van de openbare weg of alleen van prive-terrein. Meer informatie over de motorrijtuigenbelasting op de site van de Belastingdienst

Toekomst vrijstelling
De belastingvrijstelling voor oldtimers wordt per 1 januari 2012 bevroren (ooit de beoogde ingangsdatum van de kilometerheffing). Alle voertuigen die op dat moment 25 jaar en jonger zijn (vanaf 1 januari 1987) zullen dan niet meer voor de belastingvrijstelling in aanmerking komen. Dit zou betekent dat er dan motorrijtuigenbelasting moet blijven worden betaald voor de voertuigen van 1987 en jongere bouwjaren, ook al zijn deze dan ouder dan 25 jaar.
M.a.w. je kunt (wegen)belastingvrij blijven rijden zolang het voertuig een bouwjaar heeft van voor 1-1-1987.

Mouse

http://www.autobelastingen.nl/informatie/79/oldtimerregeling-2012

Toekomst oldtimer De planning was om vanaf 1 januari 2012 alleen nog auto's van voor 1987 onder de "oldtimerregeling" te laten vallen. De leeftijdgrens van 25 jaar zou daarmee dus worden verlaten.

Een motie van de PVV heeft het echter gehaald waarbij de leeftijd waarop een auto "oldtimer" wordt is verhoogd van 25 naar 30 jaar.

Wij zitten nu dus in een overgangsperiode. Auto's die op 1 januari 2012 al 25 jaar zijn blijven oldtimer en ook vanaf de leeftijd van 25 jaar. Verder geldt voor deze auto's geen brandstoftoeslag. Dus ook wanneer u op autogas of diesel rijdt betaalt u geen motorrijtuigenbelasting.

Voor de auto's die op 1 januari 2012 nog geen 25 jaar oud zijn gaat in principe de oldtimerleeftijd van  30 jaar gelden. Verder is voor deze oldtimers een brandstoftoeslag verschuldigd. Je krijgt dan een vrijstelling voor de motorrijtuigenbelasting voor benzineauto's maar het extra deel dat je betaalt voor diesel of autogas moet wel worden betaald.

Voor auto's die binnenkort 25 jaar of ouder worden is een overgangsregeling in het leven geroepen. Zie hiervoor onderstaand schema.

Oldtimerregeling Oldtimer bij Oldtimer in jaar Brandstoftoeslag
Bouwjaar 86 25 jaar 2011 Nee
Bouwjaar 87 26 jaar 2013 Ja, voor diesel en autogas
Bouwjaar 88 27 jaar 2015 Ja, voor diesel en autogas
Bouwjaar 89 28 jaar 2017 Ja, voor diesel en autogas
Bouwjaar 90 29 jaar 2019 Ja, voor diesel en autogas
Bouwjaar vanaf 91 30 jaar 2021 of later Ja, voor diesel en autogas

Bijgewerkt : 1 maart 2012

Super Top

Mouse, wat je zegt klopt.
Dit is de regeling waarop het vorige kabinet is uitgekomen.


Echter heeft het huidige (nieuwe) kabinet de boel weer overhoop gegooid waardoor de hele wegenbelastingvrijstelling van klassiekers weer op de helling staat.
Zelfs in zoverre dat ook klassiekers die al belastingvrij zijn weer wegenbelasting moeten gaan betalen. Wat ik heb begrepen.
Dit resulteerde in een stortvloed van klassiekers op diverse verkoop sites vlak nadat het regeerakkoord bekend gemaakt werd.
Maar ook o.a. LPG boeren zagen veel opdrachten afgezegd worden.


Het laatste woord is er nog niet over gesproken. Diverse klassieker organisaties liggen nog in de clinch met de regering om het besluit niet door te laten gaan.
Het laatste voorstel van de regering was een 60 dagen kaart voor klassiekers.
Ik hoop niet dat hiermee akkoord gegaan wordt door de organisaties en dat we in het gunstigste geval de huidige regeling aan kunnen blijven houden.


Het is dus op dit moment nogal onzeker hoe of wat er met de oldtimer regeling gaat gebeuren.



Driving:  Mitsubishi Colt 1.5 8V GLXi A/T Super Top
Driving: Mitsubishi ЯVR 2.0T 16V Hyper Sports Gear R
Driving: Suzuki Jimny 1.3 JLX
In project: Mitsubishi Lancer 1.8 8V GLXi 4WD
Retired: Mitsubishi Colt 1.5 12V GLXi Super Top

Marv666

De KNAC is één van de brancheverenigingen die momenteel met het ministerie van financiën om tafel zit om de ondoordachte plannen in het regeerakkoord om te zetten in een regeling die enerzijds het probleem (de dieselende "belastingontduiker") tegengaat en anderzijds de oldtimereigenaren (en liefhebbers) tevreden houdt. Om de oldtimer eigenaren een goede inbreng te laten hebben is er een enquete op hun website gezet, resultaten zijn hier te vinden. Het blijkt dus dat (als de huidige regeling daadwerkelijk moet veranderen) de meeste oldtimer eigenaren (waaronder ook ik) het meeste heil zien in het behouden van de vrijstelling en deze te laten gelden voor benzineauto's vanaf 30 jaar en diesels vanaf 35 jaar.

Ik hoop en denk daarom dat de KNAC zich sterk maakt om deze regeling te gebruiken i.p.v. die van het huidige regeerakkoord.

Mouse

Citim nga: Super Top ne Dhjetor 13, 2012, 11:02:38 PD
Mouse, wat je zegt klopt.
Dit is de regeling waarop het vorige kabinet is uitgekomen.


Echter heeft het huidige (nieuwe) kabinet de boel weer overhoop gegooid waardoor de hele wegenbelastingvrijstelling van klassiekers weer op de helling staat.
Zelfs in zoverre dat ook klassiekers die al belastingvrij zijn weer wegenbelasting moeten gaan betalen. Wat ik heb begrepen.
Dit resulteerde in een stortvloed van klassiekers op diverse verkoop sites vlak nadat het regeerakkoord bekend gemaakt werd.
Maar ook o.a. LPG boeren zagen veel opdrachten afgezegd worden.


Het laatste woord is er nog niet over gesproken. Diverse klassieker organisaties liggen nog in de clinch met de regering om het besluit niet door te laten gaan.
Het laatste voorstel van de regering was een 60 dagen kaart voor klassiekers.
Ik hoop niet dat hiermee akkoord gegaan wordt door de organisaties en dat we in het gunstigste geval de huidige regeling aan kunnen blijven houden.


Het is dus op dit moment nogal onzeker hoe of wat er met de oldtimer regeling gaat gebeuren.

Het was een paar weken terug nog op het nieuws dat het opnieuw wegenbelasting van oldtimers NIET doorging. Nu mensen daar blij mee zijn (voor zover mensen het weten) wil ik weten hoe het nu dus zit met mijn toekomstige oldtimers. Oftewel de '87 generatie.

GHINO

gok dat je dat pas krijgt te weten zodra de huidige regering daar een akkoord over heeft.

Super Top

Ik snap je volledig.
Ik zou het ook graag willen weten. Voor mijn Lancer uit '89 en mijn Colt uit '91.
Ze blijven wel. Ongeacht de uitslag van het kabinet.

Maar ook youngtimers horen bij het automobiel erfgoed. Die 30 jaar met overgangsregeling kan ik me wel in vinden.
Driving:  Mitsubishi Colt 1.5 8V GLXi A/T Super Top
Driving: Mitsubishi ЯVR 2.0T 16V Hyper Sports Gear R
Driving: Suzuki Jimny 1.3 JLX
In project: Mitsubishi Lancer 1.8 8V GLXi 4WD
Retired: Mitsubishi Colt 1.5 12V GLXi Super Top

Mouse

Ik kreeg net weer zo'n leuke brief in een blauwe envelop, blabla bla en bla.....26 jaar, aanmerking voor belastingvrij... bla bla Geen wegenbelasting meer ....


Dus voor 87 gaat het gewoon door.

Super Top

Nu op dit moment is de regeling van de vorige regering nog van toepassing. Omdat de huidige regering er nog geen definitief besluit over heeft genomen.


Alleen maar mooi. Van mij mogen ze nog wel een aantal jaar wachten met een besluit nemen.
Driving:  Mitsubishi Colt 1.5 8V GLXi A/T Super Top
Driving: Mitsubishi ЯVR 2.0T 16V Hyper Sports Gear R
Driving: Suzuki Jimny 1.3 JLX
In project: Mitsubishi Lancer 1.8 8V GLXi 4WD
Retired: Mitsubishi Colt 1.5 12V GLXi Super Top

Marv666

Ik haal dit topic weer even naar boven, omdat het volgende nieuws vandaag kwam:

http://fehac.nl/actueel/6-actueel/239-overleg-mrb-vrijstelling-mislukt

Conclusie: Ze hebben niet naar de brancheorganisaties geluisterd en oldtimer-eigenaren (zowel van auto's, motorfietsen als vrachtauto's) moeten 1/4 belasting gaan betalen. Daarnaast wordt de leeftijd omhoog gegooid naar 30 jaar voor benzine voertuigen en 40 jaar voor diesel én lpg voertuigen.

Dat wordt voor eigenaren van oldtimers dus flink dokken, zeker als je er meerdere in bezit hebt. Daarnaast denk ik dat dit hierdoor de oldtimer-branche wederom een flinke klap te verduren krijgt. Met als gevolg dat ze onder de streep veel minder binnen zullen krijgen dan momenteel het geval is (de FEHAC spreekt over 250 miljoen euro minder, terwijl de inkomsten van belastingen maar 150 miljoen euro opleveren).

graafie

 :-\  niet de mooiste uitkomst....

anaf 1 januari 2014 geldt een vrijstelling voor MRB voor alle motorrijtuigen van 40 jaar en ouder. Deze regeling geldt voor lpg- en dieselklassiekers vanaf die datum, voor benzineauto's, motorfietsen en trucks geldt een overgangsregeling: als ze op 1 januari 2014 ouder zijn dan 26, geldt tot hun veertigste levensjaar een kwarttarief met een maximum van 120 euro. Hierbij geldt wel dat ze gedurende de wintermaanden (december tot en met februari) geen gebruik mogen maken van de openbare weg. Dat schrijft staatssecretaris Frans Weekers in een brief aan de Tweede Kamer.De nieuwe regeling vloeit voort uit een overleg vanavond tussen de oldtimeralliantie (bestaande uit onder andere Bovag, Knac, Fehac, Focwa en ANWB), Weekers en mediator Jan Kees de Jager. Het overgangsregime loopt af in 2028.
In het belastingplan stond dat de mrb-vrijstelling volledig zou komen te vervallen; dit zou de staatskas ruim 150 miljoen euro opleveren. Deze regeling leidde tot verontwaardigde reacties uit de autobranche en van klassiekerverenigingen. Na moeizame gesprekken zijn de partijen nu toch tot een alternatieve regeling gekomen. "Dit alternatief beoogt de liefhebber te ontzien, terwijl het de huidige vrijgestelde veelrijder (dat zijn bijna altijd diesel- en LPG-rijders) gerichter raakt", zo schrijft Weekers aan de Tweede Kamer. "Hoewel onder de overgangsregeling een kwarttarief MRB moet worden betaald, blijven de gevolgen voor de zwaardere auto's, ook bijvoorbeeld bussen en vrachtauto's, beperkt door het maximum van € 120 per jaar. Voor motoren komt het kwarttarief neer op circa € 30 per jaar. Uitgangspunt bij de overgangsregeling is dat het dagelijks gebruik van oldtimers zoveel mogelijk wordt voorkomen. Dit wordt concreet ingevuld door de beperking dat er met het motorrijtuig geen gebruik mag worden gemaakt van de openbare weg gedurende de maanden december, januari en februari."
Forum > https://www.facebook.com/mchc.zwolle

Sinds 1990 ben ik bezig met Mits. Celeste

graafie

Citim nga: graafie ne Prill 25, 2013, 09:39:03 PD
:-\  niet de mooiste uitkomst....

anaf 1 januari 2014 geldt een vrijstelling voor MRB voor alle motorrijtuigen van 40 jaar en ouder.
Deze regeling geldt voor lpg- en dieselklassiekers vanaf die datum, voor benzineauto's, motorfietsen en trucks geldt een overgangsregeling: als ze op 1 januari 2014 ouder zijn dan 26, geldt tot hun veertigste levensjaar een kwarttarief met een maximum van 120 euro.
Hierbij geldt wel dat ze gedurende de wintermaanden (december tot en met februari) geen gebruik mogen maken van de openbare weg.
Dat schrijft staatssecretaris Frans Weekers in een brief aan de Tweede Kamer.De nieuwe regeling vloeit voort uit een overleg vanavond tussen de oldtimeralliantie (bestaande uit onder andere Bovag, Knac, Fehac, Focwa en ANWB), Weekers en mediator Jan Kees de Jager. Het overgangsregime loopt af in 2028.
In het belastingplan stond dat de mrb-vrijstelling volledig zou komen te vervallen; dit zou de staatskas ruim 150 miljoen euro opleveren.
Deze regeling leidde tot verontwaardigde reacties uit de autobranche en van klassiekerverenigingen. Na moeizame gesprekken zijn de partijen nu toch tot een alternatieve regeling gekomen. "Dit alternatief beoogt de liefhebber te ontzien, terwijl het de huidige vrijgestelde veelrijder (dat zijn bijna altijd diesel- en LPG-rijders) gerichter raakt", zo schrijft Weekers aan de Tweede Kamer. "Hoewel onder de overgangsregeling een kwarttarief MRB moet worden betaald, blijven de gevolgen voor de zwaardere auto's, ook bijvoorbeeld bussen en vrachtauto's, beperkt door het maximum van € 120 per jaar.
Voor motoren komt het kwarttarief neer op circa € 30 per jaar. Uitgangspunt bij de overgangsregeling is dat het dagelijks gebruik van oldtimers zoveel mogelijk wordt voorkomen. Dit wordt concreet ingevuld door de beperking dat er met het motorrijtuig geen gebruik mag worden gemaakt van de openbare weg gedurende de maanden december, januari en februari."
Op Markplaats vind al een massale dumping plaats van Pajero's.... :D
De klassieker liefhebbers laten hun echte kant zien
Forum > https://www.facebook.com/mchc.zwolle

Sinds 1990 ben ik bezig met Mits. Celeste

Super Top

Het laatste woord is er nog lang niet over gezegd.
En inderdaad de genen die nu massaal de auto te koop zetten zijn niet de die hard liefhebbers in mijn ogen.
Deze beweging heeft zich ondertussen al een paar keer voor gedaan. Iedere keer nadat de regering plannen bekend maakte dat het de regeling ging opheffen.
De soep word niet zo heet gegeten als dat hij word opgediend. Alleen komt dat niet vanzelf.
Daarom is het goed dat de klassieker organisaties zich hiervoor inzetten.
Het is alleen zaak om ze in de kamer('s) in te laten zien dat ze hiermee een hele branche omzeep helpen. Als we maar een minister achter ons krijgen dan is de kans groot dat het niet doorgaat.
Zover is het voorlopig nog niet. Maar dat wil niet zeggen dat we het erbij moeten laten zitten.
Driving:  Mitsubishi Colt 1.5 8V GLXi A/T Super Top
Driving: Mitsubishi ЯVR 2.0T 16V Hyper Sports Gear R
Driving: Suzuki Jimny 1.3 JLX
In project: Mitsubishi Lancer 1.8 8V GLXi 4WD
Retired: Mitsubishi Colt 1.5 12V GLXi Super Top