Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

Mitshubishi colt 1.6 GLXI 4G92 SOHC geen vonk

Filluar nga mits, Dhjetor 14, 2017, 03:13:17 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

mits

Goedemiddag allen,

Ik zal mij eerste een even voorstellen aangezien ik nieuw ben.
Mijn naam is Mits (vind het niet zo nodig om alles openbaar te maken)
Ik heb sinds 2-3 weken een Mitsubishi Colt 1.6 GLXI, deze heb ik voor een klein prijsje gekocht en hij ziet er niet uit maar dat maakt mij verder weinig uit.
Ik heb de bolide gekocht om op mijn stage te komen nadat mijn Volvo v40 2.0 (waarbij het olie lampje was weggeknipt) zonder olie kwam na een steen tegen de carterpan en zo de lagerschalen heeft (eigen invulling).

De colt bevalt me veel beter dan ik dacht, een stuk zuiniger en sneller en betere feeling dan de Volvo.

Maar nu,
Ik starten de auto om even langs te gaan bij een maat van mij maar hij was nog niet thuis,
Dus ben ik weer naar huis gereden met een bijna lege tank en zette de auto weg.
Toen kwam hij naar mijn huis en we wouden vertrekken, dus ik starten mijn auto waarna hij na 2 seconden (ongeveer) weer uitviel na een (wat ik ongeconcentreerd kon horen met radio en ventilator aan) stotter o.i.d.

Nu heb ik de bougies allemaal los gehad en bij allen geen vonk.
Accu is nog prima en draait mooi rond maar de auto slaat niet aan.
Hij heeft er verder geen problemen mee gehad oid.
Benzine lucht is goed te ruiken tijdens starten.
verder doet alle verlichting, schakelaars en relais naar mijn idee het gewoon.

Ik weet verder niet of deze auto's hier gevoelig voor zijn.
Dit alles heeft zich voorgedaan op zaterdag 8 december (met de sneeuw, auto zat ook onder de sneeuw, na enige rondjes ( driften) )
P.S de auto heeft penbobines en een elektronische ontsteking.

Dus als iemand suggesties heeft o.i.d. ik hoor het graag en hoop dat ik zo voldoende info heb gegeven.

Met vriendelijke groet,
Mits

Eagle1982

Welkom op het forum,

Wat nog wel eens voorkomt bij de Coltjes is dat de elco's in de ECU de geest geven.
Symptomen zijn inderdaad slecht willen starten of uitvallen door onderbroken ontsteking.
Het is hier op het forum een bekend fenomeen.

Andere mogelijkheid is de krukassensor, of nokkenassensor.

gertje

Is dat te meten, of zo'n elco de geest heeft gegeven (en zo ja, hoe?)

Eagle1982

Citim nga: gertje ne Dhjetor 15, 2017, 10:46:09 MD
Is dat te meten, of zo'n elco de geest heeft gegeven (en zo ja, hoe?)

Om het te kunnen checken moet sowieso de ecu open gemaakt worden.
In de meeste gevallen is meten niet eens nodig en is het zo wel te zien.
De elco's staan dan bol. (de bovenkant van een elco hoort vlak te zijn, bij elco's die niet goed meer zijn zie je dat de bovenkant bol staat of soms zelfs gescheurd is).

Wanneer je niet overtuigd bent middels de optische controle dan is er nog een mogelijkheid om ze te meten. (maar dan kun je net zo goed preventief gaan vervangen)
Vaak staan elco's die stuk zijn in sluiting, dus met een weerstandmeting kom je er ook al snel achter (hiervoor moet de elco wel uit het circuit zijn, dus los van de print gesoldeerd worden).

gertje

OK, bedankt, weer wat geleerd.
En een van de printplaat losgemaakte elco is kapot als de weerstand 1 is?

Eagle1982

Citim nga: gertje ne Dhjetor 18, 2017, 05:30:27 MD
OK, bedankt, weer wat geleerd.
En een van de printplaat losgemaakte elco is kapot als de weerstand 1 is?

Check ook even de waarde als je de meetpennen direct op elkaar zet, dat is je weerstand van je meetkabels.

Een goede elco zal opladen via de geringe meetspanning die over de meetpennen staat, je ziet dit door een oplopende weerstand, als de weerstand continu "1 Ohm" blijft dan laad ie niet op.
Let wel op dat je de meetpennen juist op de elco aansluit, wanneer je een (goede) vol geladen elco met omgekeerde polariteit gaat meten dan zet je spanning op je meter, niet alle meters vinden dit leuk wanneer de instelling van de meter op weerstand meten staat.
Je kunt voor het meten het beste de condensator ontladen door er ff een lampje of een weerstand op aan te sluiten.
Wanneer je een multimeter hebt die kan doorpiepen, dan hoor je het snel genoeg wanneer een elco stuk is, kort piepje is goed, onafgebroken door blijven piepen is defect.

Op deze manier kun je het redelijk betrouwbaar door meten, multimeters met capaciteits meting of speciale meters zijn erg duur.

Maar als je ze er toch uit hebt gewoon preventief nieuwe plaatsen, weet je zeker dat je daarmee goed zit  8)


gertje

Bedankt voor de uitleg, ik heb binnenkort een klusje met een printplaat met verdachte elco's; kan ik ermee aan de slag.