Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

Informatie Lancer 1990

Filluar nga JPeters, Dhjetor 27, 2014, 09:24:03 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

JPeters

Beste leden,

Zojuist ontdekte ik per toeval dit forum. Ik heb een Lancer Wagon 1.5 op het oog uit het jaar 1990, en ik vroeg me af of iemand wat meer informatie heeft over dit model.
Het is niet netjes om het zelf te zeggen, maar ik heb redelijk wat verstand van auto's (vele jaren hobby-ervaring met oldtimers...) dus ik ben best in staat om te beoordelen of een auto goed is of niet. Maar het is toch altijd handig om van tevoren even wat raad te vragen bij de kenners en liefhebbers.

Mijn oog is op deze auto gevallen omdat ik een goede, simpele stationwagon zoek. Ik geef niets om opties of luxe, ik wil gewoon een redelijk zuinige auto zonder fratsen.

Graag zou ik weten wat de aandachtspunten van zo'n Lancer zijn en wat de reputatie van de techniek is. Roestgevoeligheid is geen punt, ik draai mijn hand niet om voor wat laswerk. En als iemand een linkje heeft naar bijv. een werkplaatshandboek of een Haynes (daar wil ik best voor betalen overigens) houd ik me aanbevolen. Met name de onderhoudsintervallen vind ik belangrijk, ook die van de distributieriem.

Ik hoop dat iemand me kan helpen met het "voorbereidende werk". Komende week ga ik eerst nog op vakantie, maar het weekend wil ik de auto gaan bekijken. Heb ik nog een aantal dagen om me in te lezen in de techniek en wat tips te ontvangen. Alvast bedankt!

graafie

Citim nga: JPeters ne Dhjetor 27, 2014, 09:24:03 MD
Beste leden,

Zojuist ontdekte ik per toeval dit forum. Ik heb een Lancer Wagon 1.5 op het oog uit het jaar 1990, en ik vroeg me af of iemand wat meer informatie heeft over dit model.
Het is niet netjes om het zelf te zeggen, maar ik heb redelijk wat verstand van auto's (vele jaren hobby-ervaring met oldtimers...) dus ik ben best in staat om te beoordelen of een auto goed is of niet. Maar het is toch altijd handig om van tevoren even wat raad te vragen bij de kenners en liefhebbers.


Ik hoop dat iemand me kan helpen met het "voorbereidende werk". Komende week ga ik eerst nog op vakantie, maar het weekend wil ik de auto gaan bekijken. Heb ik nog een aantal dagen om me in te lezen in de techniek en wat tips te ontvangen. Alvast bedankt!

Zo te lezen ga je voor een Lancer C10V Type.

Op zich een leuke auto met weinig problemen.
Qwa onderhoud interval kun je de uitgaan van het colt 0f sedan type.
Het is dezelfde motor , en voor het grootste deel ook dezelfde onderstel.

Distr. zit volgens mij  rond de 90.000 of 6 jaar.
Ook vervangings delen zijn nog goed te krijgen via mensen op dit forum.
En ook via de Mitsubishi dealer zelf.

werkplaats handboeken zijn ook genoeg voorhanden oa bij mezelf, maar ook bij leden van dit forum.
Het is zoals je zelf omschrijft een leuke station wagon zonder franje.

Mouse. op dit forum heeft er ook nog één staan.

gr Henk
Forum > https://www.facebook.com/mchc.zwolle

Sinds 1990 ben ik bezig met Mits. Celeste

JPeters

Bedankt voor je reactie.
Tot nu toe wist ik niet méér dan dat het een Lancer was, het vakjargon ken ik nog niet, haha.
Goed om te lezen dat onderdelen nog goed te krijgen zijn. Ik was een beetje bang dat onderdelen voor oudere types schaars en duur zouden zijn, net zoals andere Aziatische merken zoals bijv. Toyota.
De Lancer die ik op het oog heb schijnt nog behoorlijk netjes te zijn, ik zal het wel zien volgende week. Mochten jullie nog andere exemplaren weten te staan die gewoon direct inzetbaar zijn, hoor ik dat natuurlijk graag.

Is het vervangen van de distributieriem een ingrijpende operatie waarvoor nog speciaal gereedschap nodig is? Ik draai mijn hand niet om voor wat sleutelwerk, maar als je speciaal gereedschap nodig hebt, houdt het natuurlijk snel op.

Ik heb wel eens een riempje van een Peugeot 106 vervangen, daar had je speciaal gereedschap nodig om de spanrol op te spannen. Dat heb ik nagemaakt met een fles water, op maat geslepen staaf ijzer, een meter touw en een houten latje van 20 cm, haha.

graafie

Citim nga: JPeters ne Dhjetor 28, 2014, 11:45:52 PD
Bedankt voor je reactie.
Tot nu toe wist ik niet méér dan dat het een Lancer was, het vakjargon ken ik nog niet, haha.
Goed om te lezen dat onderdelen nog goed te krijgen zijn. Ik was een beetje bang dat onderdelen voor oudere types schaars en duur zouden zijn, net zoals andere Aziatische merken zoals bijv. Toyota.
De Lancer die ik op het oog heb schijnt nog behoorlijk netjes te zijn, ik zal het wel zien volgende week. Mochten jullie nog andere exemplaren weten te staan die gewoon direct inzetbaar zijn, hoor ik dat natuurlijk graag.

Dan zul je BV een linkje moeten plaatsen van de auto die je op het oog hebt.
Ik weet er nog één op marktplaats te staan, maar ik denk dat het degene is die je bedoeld.

De onderdelen van dit type worden wel minder, maar op het moment weet ik nog genoeg te staan en te vinden buiten Mitsubishi om.

Tav de Distributie, daar heb je volgens mij geen speciaal gereedschap voor nodig.
De normale dingen zoals vastzetten van de motor zul je zelf wel weten als ik je antwoorden lees.

Gr Henk
Forum > https://www.facebook.com/mchc.zwolle

Sinds 1990 ben ik bezig met Mits. Celeste

Jim95

Lijkt mij ook wel duidelijk welke Lancer het zou moeten zijn inderdaad. Staat al wel een hele tijd te koop bij verschillende aanbieders en de huidige vroeg er in eerste instantie 2750 euro voor ??? . Techniek is simpel, deze motortjes blijven maar lopen. Distributieriem is niet zo heel ingrijpend, heb hem ook van een van mijn Colts (1988) laten vervangen. Riem zelf was 6 tientjes, beun de haas heeft hem er voor 6 tientjes in een uur of 4 ingezet. Ik zie dat de APK van de Lancer over een week of 3 verloopt, dus ik hoop wel dat je er een nieuwe op krijgt.

JPeters

Dank voor de antwoorden. Het is inderdaad die witte die nu op marktplaats (en wat andere sites) staat.
Het lijkt me een auto die niet bepaald gewild is (het ontwerp is ook op z'n minst 'gedateerd' te noemen), daarom zal 'ie wel al een tijdje te koop staan.

Als jullie 'm kennen... is er toevallig al iemand bij wezen kijken?

Super Top

Ik heb originele werkplaatshandboeken liggen van de C10 Wagon (het type dat je bedoelt). Moet alleen kijken of het een complete set is.

Als je de distributie zelf gaat doen bij deze motoren gaat doen doe het altijd met een luchtsleutel. In ieder geval de krukasbout.
Het is een rechtsom draaiende motor als die niet goed vast zit loopt deze los. Is bij mij in het verleden ook gebeurt.

Leuke auto's dat zeker en heel robuust. Weet niet precies de zwakheden van de C10 carrosserie. Waar ze het eerst beginnen te roesten.
De 1.5 MPi motor is heel sterk. Zolang je genoeg olie in hebt zitten blijven ze gewoon lopen. Enige zwakke punt aan de MPi die ik kan bedenken is de ECU. Die willen wel eens gaan.
Driving:  Mitsubishi Colt 1.5 8V GLXi A/T Super Top
Driving: Mitsubishi ЯVR 2.0T 16V Hyper Sports Gear R
Driving: Suzuki Jimny 1.3 JLX
In project: Mitsubishi Lancer 1.8 8V GLXi 4WD
Retired: Mitsubishi Colt 1.5 12V GLXi Super Top

Mouse

Ben eigenlijk ook nog op zoek naar een Lancer. Het liefst sedan en als het mogelijk is in dezelfde kleur als mijn Colts. Staat er 1 op marktplaats maar is uit '85 en automaat.


Ik heb wat Henk al zei een Complete Colt staan voor demontage. alles vóór de voordeuren moet erop passen evenals motor onderdelen. Het meeste van het interieur ook (afhankelijk van het soort middenconsole). Al denk ik wel dat jij een GLX uitvoering hebt met straalkleppen en katalysator. Heb deze uitlaat net gedemonteerd en is z.g.a.n.


Mocht je wat nodig hebben kan ik altijd kijken voor je.


Veel plezier met je Lancer. ;)