Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

advies mbt RDW en van 4 naar 6 cilinder

Filluar nga AMP, Qershor 15, 2014, 07:10:27 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

AMP

Gezien het feit dat door de hagelschade het plaatwerk van mijn FTO onbruikbaar is geworden was ik er aan het denken om het onderstel, remmen en motor van mijn FTO om te bouwen op een andere auto, bijvoorbeeld een CJO colt of zo iets gelijkaardigs.
Nu zit ik wel met een enorm probleem namelijk dat zoiets in België bij wet niet toegestaan is. Maar waar de ene wet iets verbied is er een andere die het mogelijk maakt. Sinds eind vorig jaar heeft Europa beslist dat als je een auto uit eender welke Europese lidstaat naar België importeert dat ze die zonder moeilijk te doen moeten toelaten.
Dus zat ik er aan te denken om een wagen te kopen met NL kenteken alles van de FTO over te zetten en deze wijzigingen op papier te laten zetten door de RDW en deze dan met de wijzigingen op kenteken in te voeren naar België.
Nu weet ik zelf al dat wanneer je bij het oorspronkelijk aantal cilinders blijft de auto niet moet herkeurd worden door de RDW maar dat dit wel moet als je van een 4cil in lijn naar een V6 gaat.
Dus zit ik met serieus wat vragen, kan ik als buitenlander een auto kopen MET nl kenteken en deze zelf laten herkeuren bij de RDW?
Wat houd zo een keuring eigenlijk allemaal in?
En elk advies dat je maar hebt mbt dit soort zaken is van harte welkom.

Willyv

#1
Neen dat kan je niet, je moet een Nederlands woonadres bezitten om een wagen met NL kenteken te verkrijgen. Weet wel dat je met een Belgisch rijbewijs, ook een Europees Belgisch, niet in België mag rijden met een voertuig met een buitenlandse nummerplaat tenzij je kan bewijzen, door het contract, dat het een huurwagen is. Dit wegens belastingen. Nog een probleempje, in België heb je een gelijkvormigheidsattest nodig, dat kennen ze in Nederland niet. Hoe ga je daar aan geraken het omgebouwde voertuig gaat totaal niet meer in overeenstemming zijn met het originele voertuig. De invoerder/fabrikant gaat nooit een gelijkvormigheidsattest afgeven.

AMP

Citim nga: Willyv ne Qershor 15, 2014, 07:28:27 MD
Weet wel dat je met een Belgisch rijbewijs, ook een Europees Belgisch, niet in België mag rijden met een voertuig met een buitenlandse nummerplaat tenzij je kan bewijzen, door het contract, dat het een huurwagen is. Dit wegens belastingen.
Daar was ik van op de hoogte, dit wordt aanzien als belastingontduiking omdat je als Belg wonende in België wegenbelasting moet betalen voor je auto in België. maar ik ken niemand of heb nog nooit van iemand gehoord dat ze daar ooit een probleem mee gehad hebben. Ik ken meerdere mensen die een auto gekocht hebben in Engeland en gewoon nog maanden met het UK kenteken hebben rond gereden tot de invoer geregeld was, het mag niet maar het kan wel  :P

nu om terug te komen op het eerste deel van je antwoord, kan je met een NL transit/export kenteken met een NL wagen nog naar de RDW om een wagen nog om te keuren?

Entharion

Je kunt wel in een nederlands chassis op naam van een nederlander de inbouw doen en dan daar laten herkeuren, en dan de wagen overnemen en importeren naar belgië, maar zoals willyv aangeeft, ik denk dat ze wel moeilijk gaan doen om het gelijkvormigheidsattest...

AMP

#4
Citim nga: Entharion ne Qershor 16, 2014, 12:59:49 MD
... maar zoals willyv aangeeft, ik denk dat ze wel moeilijk gaan doen om het gelijkvormigheidsattest...
Gezien dat sinds eind vorig jaar de wetgeving omtrent invoer vanuit een andere EU lidstaat verandert is is een gelijkvormigheidsattest voor een wagen met Europees chassis nummer niet meer nodig (mag zelfs niet meer gevraagd worden bij de keuring wegens in strijd met EU richtlijnen/wetgeving) dus zolang het een Europees geleverde wagen is uit een Europees land moeten ze de gegevens van het kenteken bewijs overnemen en niet de gegevens van het CoC (certificate of conformity) althans dat is wat ik kan opmaken uit de nieuwe wettekst.

AMP

Citim nga: Entharion ne Qershor 16, 2014, 12:59:49 MD
Je kunt wel in een nederlands chassis op naam van een nederlander de inbouw doen en dan daar laten herkeuren, en dan de wagen overnemen en importeren naar belgië,...
Waar kan ik een gek vinden die mij een CJO Colt of zo iets wilt verkopen maar het kenteken nog wel een half jaar op zijn naam laat staan en dan voor mij naar de RDW wilt rijden om te auto te laten herkeuren met in plaats van een 1.3/1.6 4cilinder een V6? lijkt me nogal onmogelijk  :P

Willyv

kan je me eens een locatie bezorgen of een detail van die wet. mij is dat totaal niet bekend. men vraagt nog steeds achter het gelijkvormigheidsattest dacht ik zo.
dus als je die info die je vermeld ergens kan vinden voor ons graag dan.
dit geeft ons immers de kans automodellen die hier niet rijden wegens fiscaliteit toch hier ingeschreven te krijgen.

Entharion

Citim nga: AMP ne Qershor 16, 2014, 02:01:43 MD
Waar kan ik een gek vinden die mij een CJO Colt of zo iets wilt verkopen maar het kenteken nog wel een half jaar op zijn naam laat staan en dan voor mij naar de RDW wilt rijden om te auto te laten herkeuren met in plaats van een 1.3/1.6 4cilinder een V6? lijkt me nogal onmogelijk  :P

Als ik een garage had zou het van mij mogen hoor :) op voorwaarde dat ie m'n garage niet uitgaat natuurlijk, ding mag de weg niet op behalve voor de keuring hehe.

AMP

@Willyv je hebt een PM met de betreffende wettekst, als er nog Belgische mensen zijn die deze willen post ik hem hier wel maar het is nogal veel.

Willyv

Bedankt dat is dus duidelijk zo. Jammer dat het niet geldt voor nieuwe voertuigen.