Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

Brandstofverbruik Colt

Filluar nga Entharion, Maj 16, 2014, 08:18:14 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Entharion

Mijn Colt czT heeft een mooi vebruiksmetertje en nou wil ik niet beweren dat ik de zuinigste rijder ben...
Maar zodra ik optrek, al is dit met een slakkengang waarvan m'n moeder nog zou zeggen dat ik eens op moest schieten, schiet het metertje naar 3km/l wat het onderste limiet is van de meter...

Als ik eenmaal aan het rijden ben valt het verbruik wel mee, 12km/l tot 19km/l afhankelijk van de snelheid natuurlijk.

Met mijn vorige colt kon ik gewoon normaal optrekken, en zakte de meter niet onder de 8.5km/l als ik optrok op dezelfde manier als ik dat nu doe...
Is dit gewoon iets wat de auto doet en moet ik er maar mee leren leven? Of is er iets mis met een sensor o.i.d. dat ie teveel brandstof inspuit?

Ik wil graag jullie tips/ervaringen weten :)

Eagle1982

Het is vrij normaal dat er bij optrekken meer brandstof verbruikt wordt.
Dat je metertje verder zakt dan bij de andere wagen kan te maken hebben met de snelheid waarmee het metertje zijn meetwaarden doorgeeft.
1 op 3 is normaal bij het optrekken omdat je op dat moment veel vermogen vraagt.
Gelukkig trek je niet continu op, wat het metertje opgeeft is een moment opname.
Als je gemiddelde zover zakt dan mag je je zorgen gaan maken.
Het is leuk zo'n metertje, maar laat je er niet door gek maken.
Die hoge verbruikscijfers lijken vervelend, maar is maar een heel kort moment, een fractie van het gemiddelde.


Ik rij zelf meestal met de meter op gemiddeld verbruik, geeft een betere indicatie van je verbruik dan het momenteel verbruik.
Het kan wel handig zijn om te zien wanneer je het zuinigst rijdt en wanneer je het beste kunt schakelen, laag toeren betekent bijvoorbeeld niet per definitie een laag verbruik.




Entharion

Ik rijd dan nog wel op mijn eerste tank, maar ik zit nu op de 280km en het naaldje zit al tegen de kwart aan... da's dus 47l op zo'n 400km gok ik, dat komt neer op 8.5km/l... dat komt overeen met het metertje (gemiddeld) wat 9.2km/l aangeeft :P

En zo gek rijd ik ook weer niet, niet gekker dan ik met de oude colt deed iig.

Boemtjing

Deed mijn CZT ook :-)

D.m.v. cruise controle heb ik al eens 1 op 17,3 gehaald, maar dit was wel voordat deze geremapped was. Hier in de Achterhoek afgetankt destijds en in Vrouwenpolder (aan de Zeeuwse kust) ging er 17 liter in. Tankmeter stond voordat ik em in Zeeland aftankte op 3/4. Ik reed 125km/h op de snelweg (GPS snelheid) en 80km/h op de N wegen.

Entharion

Citim nga: Boemtjing ne Maj 16, 2014, 09:53:53 MD
Deed mijn CZT ook :-)

D.m.v. cruise controle heb ik al eens 1 op 17,3 gehaald, maar dit was wel voordat deze geremapped was. Hier in de Achterhoek afgetankt destijds en in Vrouwenpolder (aan de Zeeuwse kust) ging er 17 liter in. Tankmeter stond voordat ik em in Zeeland aftankte op 3/4. Ik reed 125km/h op de snelweg (GPS snelheid) en 80km/h op de N wegen.

Kortom, dit verbruik is normaal voor de czT?
Wellicht helpt een chiptune om de verhoudingen wat beter te maken...

Switcher

0.2L/km als ik hard optrek  :o

Entharion

Citim nga: Switcher ne Maj 16, 2014, 10:56:19 MD
0.2L/km als ik hard optrek  :o

dus 5km/l ;) da's nog altijd beter dan 3km/l... en dat met een EVO?

Willyv

mijn outlander vraagt 49L/100km bij optrekken na stilstand. gelukkig zakt hij heel snel. ik heb een gemiddelde van 6.5 a 7.5 l/100km

trancedrift

Verbruik bij optrekken zegt weinig. Je heeft een turbo auto dus je moet rijstijl aanpassen tov je oude colt. Willekeurig hard indrukken van het gas pedaal levert ongelofelijk snel hoge verbruik. Je moet meer consistent leren rijden - als je gaat hard rijden, dan rij je hard met een constante snelheid, en als je wil versnellen, dan doe je dat goed, trek tot 5500 rpm dan schakelen en blijf je daarna rustig op hoge snelheid rijden. Je ecu zorgt dat je krijgt altijd genoeg benzine als je in boost bent, en als je niet consistent rijdt gaat de meeste van deze benzine uit de uitlaat weg.

Switcher

Citim nga: Entharion ne Maj 16, 2014, 11:11:13 MD
dus 5km/l ;) da's nog altijd beter dan 3km/l... en dat met een EVO?
Ik had hoofdpijn gister...  >:( Moest dus 0.2km/L zijn

Wieger

Mijn evo cleartec naar 36/100 km als ik hem net start en de straat uitrij

Entharion

Citim nga: Switcher ne Maj 17, 2014, 11:32:01 PD
Ik had hoofdpijn gister...  >:( Moest dus 0.2km/L zijn
Citim nga: Wieger ne Maj 18, 2014, 09:25:39 MD
Mijn evo cleartec naar 36/100 km als ik hem net start en de straat uitrij

Hoeveel rijden jullie gemiddeld? :P km/l

Switcher

Citim nga: Entharion ne Maj 18, 2014, 09:28:13 MD
Hoeveel rijden jullie gemiddeld? :P km/l
120 op de cruise-control: 11km op een liter ofzo.

Chaoth

Mijn Lancer rijdt met een gemiddelde van ongeveer 1 op 14,5

Entharion

Citim nga: Switcher ne Maj 18, 2014, 09:32:47 MD
120 op de cruise-control: 11km op een liter ofzo.

Wow, dat is beter dan het mijne dan :P