Mitsubishi Owners Club Forum

Mitsubishi Techniek, Styling en Tuning => Overig => Tema është filluar nga: Super Top ne Janar 04, 2014, 07:13:23 MD

Titulli: 98 Octaan brandstoffen
Postuar nga: Super Top ne Janar 04, 2014, 07:13:23 MD
Voor diverse modellen van Mitsubishi wordt aangeraden minimaal 98 octaan brandstof te tanken.
Weer andere zijn er bij gebaat om zo de beloofde specificaties te kunnen behalen.

Uit Japan geïmporteerde performance modellen zoals de FTO, Galant VR4 en de EVO modellen hebben standaard minimaal 98 octaan nodig. Het liefst hoger richting 100 octaan.
De GDI motoren van Mitsubishi kunnen op 95 octaan rijden. Maar behalen pas de beloofde zuinigheid en prestaties als ze op 98 of hoger octaan rijden.

Jammer genoeg is 98 octaan brandstof niet zoveel verkrijgbaar meer als dat, dat vroeger was.
Daarbij komt dat de grote oliemaatschappijen premium brandstoffen met extra additieven hebben geintroduceert, wat het allemaal niet duidelijker maakt.
Een grote misvatting is dat deze premium brandstoffen 98 octaan zijn. In de meeste gevallen is dat namelijk niet het geval.

In dit topic wil ik een lijst bijhouden met tankstations die nog steeds 98 octaan aanbieden met de brandstofnaam erbij.
Daarbij ook een lijst met premium brandstoffen die geen 98 octaan zijn bijhouden.
De oliemaatschappijen zijn in veel gevallen niet erg duidelijk wat informatie betreft over de brandstoffen die ze leveren.
Het heeft vaak wat zoekwerk nodig om er achter te komen welk octaan getal de brandstoffen hebben.

98 Octaan brandstoffen
- BP - Ultimate 98
- Texaco - Superplus 98
- Gulf - Superplus 98
- Aral - Superplus 98

Hoger dan 98 Octaan
- Gulf - Challenger (99 octaan)
- Aral - Ultimate 102 (102 octaan)

Premium brandstoffen geen 98 octaan
- Texaco - XL Benzine
- Total - Excellium
- Shell - V-power
- Esso - Energy Supreme

Diverse witte pompen zoals Anac, TamOil, BrandOil, Amigo, Firezone, Fakkel, Tinq en Tango willen vaak ook nog wel 98 octaan brandstof aanbieden.
Zodra daar meer informatie over bekend is zullen ze in de lijst worden opgenomen.

Dit zijn de brandstoffen die ik tot dusver heb uitgezocht.
Zodra ik van meer brandstoffen het weet zal ik de lijst bijwerken.
Bijdragen zijn ook welkom, maar graag met bron.
Titulli: Re: 98 Octaan brandstoffen
Postuar nga: bugsvoyager ne Janar 18, 2014, 11:13:10 PD
andereoplossing is octaan verhoger kopen bij automaterialen zaak verhouding weet ik niet

Titulli: Re: 98 Octaan brandstoffen
Postuar nga: Asics ne Janar 18, 2014, 08:35:34 MD
De Haan tankstations hebben in mijn regio de 98 vervangen door Blue One. Erg jammer want af en toe een slokje 98 leek m'n Colt (gevoelsmatig) erg lekker/fijn te vinden. De Blue One hebben we wel geprobeerd in onze boodschappen mobiel, zou theoretisch moeten kunnen, maar na een paar tankbeurten een vreemde niet verklaarbare motorstoring gehad, daarna gewoon maar de normaal 95 weer genomen. Ben blij dat beide auto's prima op 95 rijden en nog goed verkrijgbaar is.
Titulli: Re: 98 Octaan brandstoffen
Postuar nga: Switcher ne Janar 24, 2014, 12:29:52 MD
V-Power is amper 96 zoals door meerdere tuners ondervonden is. Neemt niet weg dat als je inderdaad deze brandstof moet/wil tanken (vanwege welke reden dan ook) dat een goede remap van de ECU wonderen doet.

De SuperPlus 98 van http://www.tankplezierig.nl/ (http://www.tankplezierig.nl/) is zeker geschikt voor high-performance auto's; mijn Evo vindt het heerlijk en kost me op dit moment maar iets van 1.76/liter.
Titulli: Re: 98 Octaan brandstoffen
Postuar nga: Super Top ne Janar 24, 2014, 02:09:33 MD

Citim nga: Switcher ne Janar 24, 2014, 12:29:52 MD
V-Power is amper 96 zoals door meerdere tuners ondervonden is. Neemt niet weg dat als je inderdaad deze brandstof moet/wil tanken (vanwege welke reden dan ook) dat een goede remap van de ECU wonderen doet.


De SuperPlus 98 van http://www.tankplezierig.nl/ (http://www.tankplezierig.nl/) is zeker geschikt voor high-performance auto's; mijn Evo vindt het heerlijk en kost me op dit moment maar iets van 1.76/liter.



Klopt daarom staat V-Power ook in het rijtje met premium brandstoffen die geen 98 octaan zijn.

Het gaat er inderdaad niet om of het een premium brandstof is. Maar dat het ocaangetal klopt met wat er in de auto moet.

Met mijn RVR (JDM Import) tank ik BP Ultimate 98 of Aral Ultimate 102.
Titulli: Re: 98 Octaan brandstoffen
Postuar nga: Switcher ne Janar 24, 2014, 02:13:01 MD
Citim nga: Super Top ne Janar 24, 2014, 02:09:33 MD
Klopt daarom staat V-Power ook in het rijtje met premium brandstoffen die geen 98 octaan zijn.
Dat begreep ik; misschien dat mijn vorige post niet optimaal was maar probeerde aan te geven dat V-Power toch relatief vaak wordt gebruikt in de wat snellere auto's i.c.m. een remap (of dual ECU).

My bad  :(
Titulli: Re: 98 Octaan brandstoffen
Postuar nga: Super Top ne Janar 24, 2014, 02:18:47 MD
Citim nga: bugsvoyager ne Janar 18, 2014, 11:13:10 PD
andereoplossing is octaan verhoger kopen bij automaterialen zaak verhouding weet ik niet

Ben er zelf niet zo'n fan van.
Dan moet je inderdaad de goede verhouding weten.
Het spul is vrij duur. Doe je er te weinig in dan vind de motor dat niet fijn.
Doe je er te veel in dan is je ocaan getal wel goed maar dan gooi je eigenlijk onnodig geld weg.
En mengt het wel goed door de hele tank. Niet dat je delen 95 octaan hebt en delen 100 octaan in de tank.
Ik neem als ik ergens heen ga waar ik niet zeker weet of ze daar 98 hebben één of twee 5 liter jerrycans mee met 98 dan heb ik alweer meer ruimte om een geschikt tankstation te vinden.
Titulli: Re: 98 Octaan brandstoffen
Postuar nga: Super Top ne Janar 24, 2014, 02:21:45 MD
Citim nga: Switcher ne Janar 24, 2014, 02:13:01 MD
Dat begreep ik; misschien dat mijn vorige post niet optimaal was maar probeerde aan te geven dat V-Power toch relatief vaak wordt gebruikt in de wat snellere auto's i.c.m. een remap (of dual ECU).

My bad  :(

No problem.
Met een remap naar een lager ocaan getal lever je vaak wel in op de originele prestaties. Voordeel is dan wel dat je dan wel bijna overal kan tanken.
Niet alle ECU's zijn te remappen. Ik meen dat ECU's pas vanaf de Evo5 te remappen zijn.
Titulli: Re: 98 Octaan brandstoffen
Postuar nga: Super Top ne Janar 24, 2014, 02:36:45 MD
Citim nga: Asics ne Janar 18, 2014, 08:35:34 MD
De Haan tankstations hebben in mijn regio de 98 vervangen door Blue One. Erg jammer want af en toe een slokje 98 leek m'n Colt (gevoelsmatig) erg lekker/fijn te vinden. De Blue One hebben we wel geprobeerd in onze boodschappen mobiel, zou theoretisch moeten kunnen, maar na een paar tankbeurten een vreemde niet verklaarbare motorstoring gehad, daarna gewoon maar de normaal 95 weer genomen. Ben blij dat beide auto's prima op 95 rijden en nog goed verkrijgbaar is.

Als een tankstation met een nieuwe naam voor z'n brandstof komt dan vertrouw ik het in eerste instantie nooit helemaal.
Dan wil ik eerst weten of het nog wel de zelfde brandstof is die ik er voorheen tankte en wat of dat ze eventueel eraan veranderd hebben.

Ik heb me even kort wat ingelezen op het Blue One 95 verhaal.
Al snel kom je tegen dat er 15% ethanol wordt toegevoegd aan de brandstof. Wat deze brandstof dus feitelijk een E10 brandstof maakt. (in gewone benzine zit doorgaans max 5% ethanol)
Als je dan verder leest kom je terecht bij een stukje dat deze ethanol meer water bevat dan normale ethanol. Ze claimen dat het een koelend effect heeft op de motor. En zo een positief effect heeft op de motor prestaties. Dit is wel de grootste onzin die ik gehoord heb. Door meer water toe te voegen blijft de inspuit hoeveelheid gelijk maar neemt de energiewaarde af, want water kun je niet verbranden in een motor. Je mengsel word dus in feite armer. En van een armer mengsel zal de verbrandingstemperatuur omhoog gaan en dus ook de motortemperatuur ook.
Extra water in je brandstof komt op mij nogal dubieus over.
Het zal me dan ook niets verbazen dat de motor er slechter van gaat lopen of presteren.

Er wordt vermeld dat deze brandstof geschikt is voor alle auto's vanaf 2001. Kijk hier wel mee uit lang niet alle auto's zijn geschikt voor het gebruik van E10.
Titulli: Re: 98 Octaan brandstoffen
Postuar nga: Asics ne Janar 24, 2014, 03:16:00 MD
Ik was mij ook meteen wel bewust dat Blue One en Euro 98 absoluut niet vergelijkbaar waren. En dat niet iedere auto op E10 kan rijden was bij ook betekent. Nu is ons boodschappen mobiel uit 2003 en Blue One is goedkoper dan Euro 95, dus m'n vrouw dacht dat het geen kwaad kon.
Nu rijdt ze niet veel, dus in het weekend een wat langere rit naar Scheveningen, op de A15 bij Rotterdam, klein heuveltje omhoog op de rijksweg motorlampje knippert en de Atos verliest snelheid/vermogen (heeft maar 60 pk  :( ), viel gelukkig niet uit, was niet druk op de weg, dus veilig bij de eerste beste afrit gekomen en snel geparkeerd. Auto uit, geïnspecteerd, voorzichtig weer gestart, uiteindelijk de gok genomen en naar huis gereden. Geen problemen meer gehad, garage kon niets vinden. Maar mijn vermoeden is dat onze Atos niet klaar is voor Blue One.

Blijft wel gewoonweg jammer dat euro 98 of beter steeds slechter verkrijgbaar is.
Titulli: Re: 98 Octaan brandstoffen
Postuar nga: 4Koen63 ne Janar 24, 2014, 11:37:22 MD
Citim nga: Switcher ne Janar 24, 2014, 12:29:52 MD
De SuperPlus 98 van http://www.tankplezierig.nl/ (http://www.tankplezierig.nl/) is zeker geschikt voor high-performance auto's; mijn Evo vindt het heerlijk en kost me op dit moment maar iets van 1.76/liter.


"Maar" € 1,76 per liter :')
Ik tank in Duitsland bij de JET superplus 98 voor € 1,49 per liter :)
Titulli: Re: 98 Octaan brandstoffen
Postuar nga: 4Koen63 ne Janar 24, 2014, 11:38:34 MD
Aangezien de plaatselijke Aral met z'n superplus 102 meestal toch ruim 10 cent per Liter duurder is dan de JET,
ga ik meestal bij de JET tanken. Echt verschil tussen de 98 en de 102 merk ik ook niet.
Titulli: Re: 98 Octaan brandstoffen
Postuar nga: trancedrift ne Shkurt 14, 2014, 09:24:26 PD
Ik heb gisteren even Total Excellium 95 getankt, dus geen 98 maar toch premium benzine, en ik was eigenlijk verrast wat een verschil die leverde.


Ik heb een vergelijking gemaakt in virtual dyno, maar je merkt het ook al bij het STFT-closed loop lijn, Ik heb agressieve mivec tune zonder afr of fuel calibration aanpassingen dus bij agresiev rijden de STFT is tussen 2 en 5 % an vandaag het was tussen 2 en 4 % max. Dus minder brandstof verbruik. Maar wat je voelt is de extra pk's en Nm :)


(http://i58.tinypic.com/2psn6vk.jpg)
Titulli: Re: 98 Octaan brandstoffen
Postuar nga: Robbert G ne Shkurt 17, 2014, 05:01:02 MD
Hoe zit het met E10 brandstoffen?
Titulli: Re: 98 Octaan brandstoffen
Postuar nga: roy94 ne Shkurt 17, 2014, 05:45:04 MD

http://www.blueone95.nl/ (http://www.blueone95.nl/)

Deze benzine is 95HE15, oftewel 15% gehydrolyseeerd ethanol in gewone RON95 benzine.

Dit laatste komt er op neer dat in de ethanol nog een paar procent water zit.
Dat is makkelijker te maken als pure ethanol, omdat ethanol vanzelf water opneeemt tot een paar procent (en je dus veel moeite dus energie erin moet steken om die laatste paar procent eruit te halen.)
Ethanol heeft al een calorische waarde die ca 30% lager ligt als benzine, dat kost je dus al 4,5% , daar komt nog een half procentje bij voor het water wat erin zit.
Dus totaal 5% minder. Zonder meer zou dit leiden tot een 5% hoger brandstof verbruik.
Nu heeft deze brandstof wel een 2-tal einenschappen die hier weer voor zouden kunnen compenseren:

1: ethanol heeft een hoger octaan => motoren met hoge omressie of turbo kunnen hier een hoger rendement op halen door meer ontstekingsvervroeging zonder pingelen. Als inderdaad de brandstof RON95 met 15% HE is tenminste. Dan kom je op ca 97 octaan uit (zelfde als vpower). Als men laagwaardiger benzine gebruikt om gemiddeld op RON95 uit te komen is dit effect er niet.
2: Waterinjectie kan rendementsverhogend werken door verlaging van de verbrandingstemperatuur.


Klinkt allemaal goed in theorie... En is ook nog eens 2cent goedkoper dan normale Euro95 door de lagere accijns.


Volgende week maar eens proberen :o
Titulli: Re: 98 Octaan brandstoffen
Postuar nga: trancedrift ne Shkurt 17, 2014, 05:51:20 MD
Ethanol in de benzine heeft veel nadelen, en alleen een voordeel - je krijgt minder zelfontstekkingen dus minder pingelen bij hoog boost in turbo motoren, maar dan heb je het over 2 bar en meer boost.
Titulli: Re: 98 Octaan brandstoffen
Postuar nga: Super Top ne Shkurt 17, 2014, 09:34:32 MD
@roy95
Lees het topic even goed door. Er is al iemand geweest die blue95 in z'n Colt heeft gegooid.
De auto ging er niet beter van lopen. Integendeel.
Voordat jij zelf straks een tank lang zit met een auto die beroerd loopt.
Titulli: Re: 98 Octaan brandstoffen
Postuar nga: Wieger ne Shkurt 20, 2014, 08:45:30 MD
wij hebben tegenwoordig een Firezone die ook 98 verkoopt voor een zeer schappelijke prijs ( 1.73)
Vorige tankbeurt heb ik octaan booster bij de 98 gedaan , volgens de fles + 6 octaan en merkte meteen verschil zowel met verbruik als prestaties .

Verbruik was nu 1 op 13 ! :D   
Titulli: Re: 98 Octaan brandstoffen
Postuar nga: 4Koen63 ne Shkurt 20, 2014, 11:20:36 MD
€ 1,73 een schappelijke prijs... :-X :-\
Titulli: Re: 98 Octaan brandstoffen
Postuar nga: Switcher ne Shkurt 21, 2014, 08:57:25 PD
Citim nga: 4Koen63 ne Shkurt 20, 2014, 11:20:36 MD
€ 1,73 een schappelijke prijs... :-X :-\
Zit alweer op 1.778 bij mij; da's lekker binnenlopen met anderhalve tank van 40 liter elke week  :-[
Titulli: Re: 98 Octaan brandstoffen
Postuar nga: Asics ne Shkurt 21, 2014, 10:34:45 PD
Wij hadden de Blue95 in onze boodschappen Hyundai gedaan, auto uit 2003 (dus niet in de Colt).
Ik zou het niet aanraden in oudere auto's en modellen die voor 2001 op de markt zijn gekomen.
Titulli: Re: 98 Octaan brandstoffen
Postuar nga: Wieger ne Shkurt 21, 2014, 08:39:12 MD
vandaag 1,69 betaald voor 98  !!


blue 95 zit toch ammonia bij de benzine ?
In duitsland verkopen ze het al langer die troep
Titulli: Re: 98 Octaan brandstoffen
Postuar nga: 4Koen63 ne Shkurt 24, 2014, 07:48:36 MD
1,509 voor een Liter Superplus jongens! :D
Titulli: Re: 98 Octaan brandstoffen
Postuar nga: Super Top ne Shkurt 24, 2014, 09:18:46 MD
Ik heb hier laatst nog getankt voor 1,72 per liter gewoon 95 octaan voor de Colt.
Titulli: Re: 98 Octaan brandstoffen
Postuar nga: 4Koen63 ne Shkurt 24, 2014, 09:22:36 MD
DEUTSCHLAND!!  :P
Titulli: Re: 98 Octaan brandstoffen
Postuar nga: Chaoth ne Shkurt 25, 2014, 12:28:01 MD
Ik moet helaas tanken in dit k*tland...
Titulli: Re: 98 Octaan brandstoffen
Postuar nga: 4Koen63 ne Shkurt 26, 2014, 10:13:25 PD
Van wie moet je dat?
Titulli: Re: 98 Octaan brandstoffen
Postuar nga: Chaoth ne Shkurt 26, 2014, 12:45:33 MD
Woon te ver van de grens om uit te kunnen :P
Titulli: Re: 98 Octaan brandstoffen
Postuar nga: Space Star 1.6 ne Shkurt 26, 2014, 01:00:09 MD
Ik dan kim :p nie zeuren :p randstad duurste!
Titulli: Re: 98 Octaan brandstoffen
Postuar nga: Boemtjing ne Maj 08, 2014, 04:40:37 MD
De Duitse Shell V-power is wél octaan 100...


In onze Carisma 1.6 classic heb ik eerder alleen maar super e10 getankt en daar werd die niet anders van. Verbruik was netjes met 1 op 14 gemiddeld en gecombineerde ritten.

Onze Lancer Wagon van 2007 heb ik nu ook volgetankt daarmee (zat nog een kwart gewone 95 in) voor 1.48 de liter. Ik probeer het nu gewoon uit, want volgens de pomphouder waar ik altijd tank in Duitsland, was dat geen probleem, behalve de GDI en turbo motoren. Hij heeft er een auto garage bijzitten, dus hij zal het wel weten...

De Hyundai Matrix 1.6 van mijn schoonouders rijdt er ook zonder problemen op.

Of de Duitse E10 dan toch weer anders is dan de Nederlandse...
Titulli: Re: 98 Octaan brandstoffen
Postuar nga: 4Koen63 ne Maj 08, 2014, 07:03:18 MD
Niet alle Shell V-Power in Duitsland is octaan 100, daar staat dan speciaal bij "V-Power 100".
Titulli: Re: 98 Octaan brandstoffen
Postuar nga: Boemtjing ne Maj 08, 2014, 09:38:07 MD
Citim nga: 4Koen63 ne Maj 08, 2014, 07:03:18 MD
Niet alle Shell V-Power in Duitsland is octaan 100, daar staat dan speciaal bij "V-Power 100".

Tot dusverre eigenlijk alleen nog maar gezien met 100 erbij...
Titulli: Re: 98 Octaan brandstoffen
Postuar nga: Willem ne Korrik 25, 2021, 04:21:23 MD
Volgens mij zit er de laatste tijd meer ethanol in V-Power van Shell, was goed merkbaar met starten, nu weer overgestapt op BP Ultimate 98. De Carisma is niet geschikt voor een hoog ethanol gehalte en dat geldt voor meer types, dus hou het in de smiezen.
Titulli: Re: 98 Octaan brandstoffen
Postuar nga: wooley ne Korrik 26, 2021, 08:31:20 MD
Mijn colt getest op rollenbank met 102 aral  198 pk 300 Nm
met 98 ook van aral 187 pk 278 Nm.
Reden is dat klopsensor motor terugregelt als hij kloppen detecteerd.
Op 95 mag mijn colt turbo niet rijden. (staat in tankklep 95+) en al zeker niet met de tuning
Als benzine slecht is gewoon reclameren.e5 super 98 mag maximaal 5% bioetanol bevatten.
Had ook eens getankt bij tanqyou 100+ maar omdat niemand benzine van 2 euro tankt zat er volgens mij water bij van condens..
rookte als een ketter.dacht dat kop kapot was.Na leeggereden en ergens anders tanken weg.
Daarna gereclameerd,helaas zonder resultaat.
Titulli: Re: 98 Octaan brandstoffen
Postuar nga: Willem ne Korrik 27, 2021, 04:36:33 MD
Ja met een Colt als die van jou is het helemaal opletten geblazen natuurlijk, maar er zit veel verschil in brandstoffen ook soms waarvan je het niet weet of kunt weten. Er staat in mijn klepje ook 95+ maar 98 is wat deze oude GDI Carisma echt nodig heeft. V-Power daar deed hij het goed op tot een paar weken terug, afslaan met starten en dat had ik met 95 ook dus ben weer BP gaan tanken (Ultimate 98) en nu start hij weer als vanouds, dus het ligt echt aan de V Power benzine.
Titulli: Re: 98 Octaan brandstoffen
Postuar nga: Nevolution6RSII ne Tetor 02, 2021, 07:14:47 MD
Met de Evo VI vroeger eigenlijk alleen maar BP Ultimate 98 getankt, tenzij het echt niet anders kon...

Dus hopelijk gaan zij niet ermee rommelen in de toekomst, want dan wordt het echt een uitdaging om ergens nog 98 te vinden die geen gezeik geeft! ::)
Titulli: Re: 98 Octaan brandstoffen
Postuar nga: Willem ne Tetor 18, 2021, 09:07:50 PD
Dan moeten we met jerrycans gaan werken en mengen met water om de ethanol er uit te krijgen https://www.youtube.com/watch?v=onCG7mIprfE