Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

Cruise control Carisma, Defect?

Filluar nga Wmitsu, Shtator 26, 2018, 01:33:34 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Wmitsu

Hallo, ik ben sinds gisteren eigenaar van een carisma uit 2000. En nu krijg ik de cruise control niet aan de praat. Ofwel snap ik niet goed hoe die werkt, Of hij is defect. En ik kom er niet aan uit of die orgineel is of achteraf ingebouwd.
Hopelijk kunnen jullie mij op weg helpen.
Ook zit er een rood bosch relais linksvoor met een los draadje aan. Iemand een idee waar deze voor is?

[verwijderd door de beheerder]

Wmitsu

Het relais

[verwijderd door de beheerder]

Marcuz77

laat ik zo zeggen, dit komt me niet bekend voor dus ik verwacht achteraf ingebouwd.


Wmitsu

Even een toevoeging de blauwe kabel die los ligt heeft iets met de cruise control te maken. En zover ik kan zien de enige die naar buiten loopt ergens onder de motorkap. Daar kan ik hem niet verder volgen. Er is een relais aangesloten bij de cruise control waar een pinnetje leeg is. De witte stekker op de afbeelding staat in verbinding met de schakelaar aan het stuur. De zekering is heel en heb ik alsnog een nieuwe ingezet.

[verwijderd door de beheerder]

Nobodie14

Aan de hendel te zien is het een aftermarket cruise control.
Deze heb ik in 1999 in mijn Honda gehad.
Bij mij zat er aan de bovenkant van de hendel een heel klein rechthoekig rood LEDje die aangaf dat de Cruise Control aan of uit was.

De witte stekker vanaf de hendel hoort in een control box gestoken te worden.
Zit er onder de motorkap wel een actuator met kabel naar je gaskabel op het gasklephuis?
Zo niet, dan denk ik dat ze de hendel ergens anders voor hebben gebruikt.

Het relais op de 2e foto lijkt me een universele maak- of breek relais.
Als er geen actuator onder de motorkap ligt, dan  hebben ze die cruise controle hendel in het verleden waarschijnlijk ooit gebruikt voor het aan/uit zetten van iets illegaals als een radar detector of meertonige hoorn.

Het rode Bosch relais heeft iets met antidiefstal te maken.
Google even op BOSCH MR368889.

Wmitsu

Ah kijk. Daar kan ik morgen al wat meer mee. Het relais op de 2de foto staat in verbinding met kabels van de cruise control. Op het moment dat ik het koppelingspedaal licht aanraak hoor ik dat relais klikken. Maar wat je zegt van die control box die kan ik tot nu toe even nergens vinden nog. En dat van de die actuator op de gaskabel ga ik morgen even checken

Nobodie14

Google op "Cruise Control AP50".
Deze aftermarket cruise controls kits zijn onder de namen 'LiteOn', 'Commander' en nog enkele andere namen op de markt gebracht.
Als je bij de afbeeldingen kijkt, dan heb je een idee hoe de verschillende componenten eruit zien.
Deze kits werden meestal met een bedieningspaneeltje geleverd, een hendel was een optie.

Het koppelingspedaal intrappen is een manier om het vasthouden van de snelheid te onderbreken.
Andere manieren zijn het intrappen van je rempedaal of het knopje op de hendel.
Koppelingspedaal schakelaar, remlicht schakelaar, speed puls, kabeltje vanaf de hendel, +/- van accu en een kabeltje naar de actuator worden op de control box aangesloten.
De actuator wordt middels een T-stuk op een vacuumslang aangesloten en de uitgaande gaskabel wordt aan de bestaande gaskabel op het gasklephuis bevestigd.

Als de control box (of de actuator) er niet meer is, dan kun je verder weinig met de hendel.
Je zou eventueel een Waeco cruise control kunnen overwegen.
Conrad heeft/had deze soms in hun assortiment voor een prijs rond de 135 tot 165 euro.
Jouw hendel kun je dan daarop aansluiten.
Ik heb het LEDje op de hendel echter nooit brandend gekregen in samenwerking met de Waeco.
Voor de rest werkte het wel.
Een hendel ziet er naar mijn mening beter uit dan het bijgeleverde bedieningspaneeltje.

Voor mijn auto had ik een 2e-handse John Gold cruise control aangeschaft.
Maar dat zou ik niemand aanraden als er geen ervaring met het inbouwen van een cruise control aanwezig is.

Wmitsu

Ik heb een kastje gevonden onder de accu daar gaan alle kabels naartoe. Een scs frigette staat erop. Nu lijkt het erop dat mijn 1.8 gdi electronisch gas heeft dus geen kabel. Er gaat een extra gas kabel vanuit mijn gaspedaal naar de hoofdunit bij de accu. Mijn raadsel is alleen momenteel waar de blauwe kabel voor dient die los ligt. Die komt als het goed is ook op de hoofdunit uit



[verwijderd door de beheerder]

Nobodie14

Als je even op google zoekt naar 'scs frigette', dan staan er bedradingsschema's bij de afbeeldingen.
Daarmee moet het mogelijk zijn om vast te stellen waar de blauwe draad voor is.
Ik denk dat het een speed puls draad is.

Wmitsu

Dat heb ik dus ook opgezocht. Maar ik vond nergens een schema met een relais ertussen. Maar dat het een speedpulse is naar de unit toe klinkt logisch. Nu moet ik zeggen vermoedelijk gaat er wel een kabel van de speedpulse van de auto(blauwe kabel) naar het relais. Tevens ook zoals ik zei een kabel van de koppeling en de rem naar het relais gaat. Er is nog 1 pinnetje vrij op het relais. Klinkt het logisch dat deze blauwe kabel op het relais hoort en dat daarmee de cruise control geactiveerd wordt. En wanneer de koppeling / rem bedient wordt dat dit relais zo de cruise control uitschakeld. Of zou het logischer zijn dat deze losse blauwe kabel op de speedpulse van de auto hoort. En dat de cruise control niet werkt omdat de hoofdunit geen snelheidssignaal krijgt

Wmitsu

Ik heb dit gevonden. Bij de blauwe draad staat ignition coil hier. En zie tekening bovenaan in beeld. Maar ik snap niet wat ze daar proberen duidelijk te maken op die tekening

[verwijderd door de beheerder]