Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

Colt CZT 2005 motorische probleem/problemen opeens

Filluar nga MartinQ, Dhjetor 28, 2022, 10:19:09 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

MartinQ


Hoi allemaal


Vanmorgen voor het eerst sinds bezit(6 jaar) pech met mijn Colt CZT. Op de snelweg opeens een kleine poef en vermogen was weg. Liep heel onregelmatig stationair en leek teveel lucht/brandstof te krijgen met gasgeven, ging niet meer echt voorruit, af moeten laten slepen.


Bij de ANWB garage is het 1 en ander nagelopen, alleen niet op de brug geweest, deze was bezet. Geconstateerd door de meneer van de ANWB:
-Bougies te donker van kleur/zwart.
-Downpipe losgehaald om te kijken of het aan de katalysator zou kunnen liggen, maar geen verschil op dat moment met het probleem.
-Luchtmassameter zou het probleem kunnen zijn volgens de man van de ANWB. Met losgekoppelde stekker daarvan naar werk gereden, toen liep ie normaal stationair, alleen kwam niet hoger dan 1700 toeren dan stottert ie en houd ie in.


-Luchtmassameter heb ik vervangen, maar geen verschil.


Later zelf op de brug gegooid en toen zag ik dat de intercoolerslang losgeschoten was. Deze er weer op en alles gemonteerd, en liep weer normaal. Kwam ook een sensortje tegen, denk voor de buitentemperatuur, deze bungelde los, denk dat dit al zo was, maar deze heb ik even voor de zekerheid vastgetapede aan m'n langsdrager. Foto bijgevoegd van dat sensortje.


Luchtmassameter die ik vervangen had, heb ik weer teruggeplaatst, gezien ik dacht dat het alleen om de intercoolerslang ging.


Rij na alles weer erop gezet te hebben naar huis, motor liep weer netjes , merkte alleen dat rond de 3000 toeren er een stotter in zat, als het vermogen erbij komt van de turbo. Bijna bij huis werd dit erger, was het meer rrrrrrrrrrr  heel erg stotterig en begon de motor heel rauw te lopen, uitvallen, noodloop, motormanagement lampje, en het rode temperatuurlampje ging aan en dan weer uit. Geprobeerd de laatste 1km naar huis te rijden, viel onderweg 2x uit, en laatste paar honderd meter reageerde de auto niet meer op het gaspedaal.


Start verder wel meteen, maar loopt rauw en valt een paar seconden later weer uit en reageert nu niet meer op het gaspedaal.


De auto word niet heel veel meegereden de laatste tijd, heeft 2000km terug nog z'n apk gehad, kort daarvoor wel 1x een motormanagement lampje met foutcode van iets van een O2/CO2 sensor, echter met de APK niks aan de hand  en die storing destijds met uitlezen ook verwijderd en is niet meer teruggekomen.


En 2 maanden terug nog wel een beetje koelvloeistof moeten bijvullen, maar lekt verder niet en de motorolie ziet er nog netjes uit.


Verder zag ik wel aan de onderkant dat er 1 of 2 uitlaatklemmen missen ook, 1 hing er kapot omheen en hoorde ik ook rammelen, dit is denk ik ook vandaag/of eergisteren gebeurd. Weet niet of dit er wellicht iets meer te maken zou kunnen hebben qua valse lucht.


Heb in elk geval niks raars gemerkt de laatste tijd, het was vanmorgen opeens poef en sindsdien dus problemen. Blijkbaar meer opeens dan alleen een intercoolerslang, of wellicht dat hierdoor weer meer aan de hand is?


Hoop dat iemand wellicht een idee heeft hier  :)

Entharion

#1
Dat de intercooler slang eraf plofte heb ik ook eens gehad, leuk man noodloop in deze auto's... 0 vermogen en elke keer terugvallen naar stationair...
Als ik het zo hoor is de ontsteking sowieso niet heel lekker meer, welke bougies zitten erin en hoe oud zijn deze? Naar mijn weten altijd de originele NGK Iridium ILZFR6C-K gebruiken, uiterlijk na 50K vervangen. Daarnaast zou idd het probleem in de LMM kunnen zitten, deze zijn erg gevoelig en als de meting niet klopt kan ie onder boost zeker slecht gaan lopen...

Als je de mogelijkheid hebt om waardes van de LMM uit te lezen helpt dat mss ook nog verder onderzoeken.
Ik zou eerst de bougies eens nakijken, stuk goedkoper dan gelijk een andere LMM...

Keezx

Van bougies krijg je niet deze verschijnselen..., ik denk eerder aan een defecte lambdasonde o.i.d.

MartinQ

#3
Citim nga: Keezx ne Dhjetor 29, 2022, 04:22:06 MD
Van bougies krijg je niet deze verschijnselen..., ik denk eerder aan een defecte lambdasonde o.i.d.


Nu je dit zegt: Ik had 4 maanden terug wel storing P0136

O2-SENSORCIRCUITSTORING (BANK 1, SENSOR 2)Zelf gereset toen en is niet meer teruggekomen, auto reed verder ook prima merkte niks geks.
2 weken later apk, nog nagevraagd, maar zou verder goed zijn.

Echter denk ik dan ook idd de lambdasonde, althans gezien die storin
g zou het haast wel moeten.

Zou het kunnen zijn dat daardoor motorisch gezien van binnen er teveel druk onstaan is(vanwege te rijk staan/vervuiling) en daardoor de intercoolerslang eraf geschoten is, om de druk kwijt te kunnen?

En nadat ik deze weer vastgezet heb, die daar z'n druk niet meer kwijt kan en van binnen als het ware de motor smoort en daardoor in de noodloop gaat en het gaspedaal geen respons meer geeft?

MartinQ

Citim nga: Entharion ne Dhjetor 29, 2022, 03:11:18 MD
Dat de intercooler slang eraf plofte heb ik ook eens gehad, leuk man noodloop in deze auto's... 0 vermogen en elke keer terugvallen naar stationair...
Als ik het zo hoor is de ontsteking sowieso niet heel lekker meer, welke bougies zitten erin en hoe oud zijn deze? Naar mijn weten altijd de originele NGK Iridium ILZFR6C-K gebruiken, uiterlijk na 50K vervangen. Daarnaast zou idd het probleem in de LMM kunnen zitten, deze zijn erg gevoelig en als de meting niet klopt kan ie onder boost zeker slecht gaan lopen...

Als je de mogelijkheid hebt om waardes van de LMM uit te lezen helpt dat mss ook nog verder onderzoeken.
Ik zou eerst de bougies eens nakijken, stuk goedkoper dan gelijk een andere LMM...


Dat de Colt geen gasrespons meer geeft, kan dat ook door de noodloop komen?


Bougies waren in elk geval zwart/ te donker volgens de ANWB man
Luchtmassameter had ik al gekocht deze was volgens hem ook niet of hoogstwaarschijnlijk niet goed meer. Echter was toen die intercoolerslang die losgeschoten was nog niet geconstateerd, kwam ik later zelf achter.

MartinQ

Zojuist belletje van de garage: gaspedaal sensor is stuk. Deze moet eerst vervangen worden en dan kan die verder kijken.


Zou dit de oorzaak van het gehele probleem kunnen zijn of eerder gevolg van? Gaspedaal reageerde namelijk alleen op het laatst niet meer.

Entharion

#6
Citim nga: MartinQ ne Dhjetor 29, 2022, 07:32:00 MD
Dat de Colt geen gasrespons meer geeft, kan dat ook door de noodloop komen?

Bougies waren in elk geval zwart/ te donker volgens de ANWB man
Luchtmassameter had ik al gekocht deze was volgens hem ook niet of hoogstwaarschijnlijk niet goed meer. Echter was toen die intercoolerslang die losgeschoten was nog niet geconstateerd, kwam ik later zelf achter.
Je merkt het meteen noodloop, gaspedaal voelt als een elastiekje zonder enige response, behalve als ie net op de juiste toeren draait dan heb je mss 20% vermogen om langzaam op toeren te komen... Stationair schommelt ook heel erg.
Bougies kan nooit kwaad om preventief te vervangen. LMM blijft een waarschijnlijke kandidaat maar zou ik heel even laten totdat je de bougies hebt vervangen. (even benieuwd, wat voor luchtfilter heb je?)

Gaspedaal sensor lijkt me erg sterk dat ie dit veroorzaakt...
Die foutmelding met de O2 sensor gaat over Bank 1 sensor 2, dat is als het goed is na de kat en zou niets te maken moeten hebben met de volledigheid van de verbranding zelf, het o2 gehalte wordt nagemeten maar als de storing niet blijft staan speelt het ook niet meer.

BTW ik lees dat je al lang een Colt hebt en rond Rotterdam woont, kan het zijn dat ik je een keer tegengekomen ben? (Rode Colt CZT aan het kruispunt in de buurt van marconiplein, was geen tijd om te babbelen toen maar staat me nog bij)

MartinQ

Citim nga: Entharion ne Dhjetor 30, 2022, 07:03:19 MD
Je merkt het meteen noodloop, gaspedaal voelt als een elastiekje zonder enige response, behalve als ie net op de juiste toeren draait dan heb je mss 20% vermogen om langzaam op toeren te komen... Stationair schommelt ook heel erg.
Bougies kan nooit kwaad om preventief te vervangen. LMM blijft een waarschijnlijke kandidaat maar zou ik heel even laten totdat je de bougies hebt vervangen. (even benieuwd, wat voor luchtfilter heb je?)

Gaspedaal sensor lijkt me erg sterk dat ie dit veroorzaakt...
Die foutmelding met de O2 sensor gaat over Bank 1 sensor 2, dat is als het goed is na de kat en zou niets te maken moeten hebben met de volledigheid van de verbranding zelf, het o2 gehalte wordt nagemeten maar als de storing niet blijft staan speelt het ook niet meer.

BTW ik lees dat je al lang een Colt hebt en rond Rotterdam woont, kan het zijn dat ik je een keer tegengekomen ben? (Rode Colt CZT aan het kruispunt in de buurt van marconiplein, was geen tijd om te babbelen toen maar staat me nog bij)


Er zit een K&N inlegfilter in. 6 jaar terug erin geplaatst, elk jaar schoongeblazen met onderhoud(rond Augustus met de APK) en elke 2 jaar schoongemaakt en opnieuw in de olie. Laatste keer alleen schoongeblazen.


De LMM had de man van de ANWB het ook over, dat hij daar een zwaar vermoeden had dat het daaraan ligt. Had ik daarna gelijk vervangen alleen liep nog steeds rot, maar dat was toen ook nog de intercoolerslang eraf lag. Met de nieuwe LMM en slang erop toen niet getest daarna, dacht dat het puur de slang was.


Met de stekker van de luchtmassameter losgekoppeld(en intercoolerslang die er nog af lag) liep de auto wel netjes stationair alleen kwam ik niet verder dan 1600-1700 toeren met rijden.




Oef kan ik me even niet herinneren, kom eigenlijk nooit echt in de buurt daar :P Denk niet dat ik het was :P


MartinQ

#8
Net gebeld door de garage,  zit een fout in de ECU, storing blijft er ook in. Hij zelf kan er niet in. Denk het beste langs een Mitsu dealer of juist langs een Ecutek tuner gezien die gechiptuned is destijds bij een Ecutek tuner? Dit is al 5 a 6 jaar geleden geweest.

Zou die 'fout' misschien ook gewoon de tune kunnen zijn? Dat die dat ziet?
Of kan het gewoon zo zijn dat er gewoon nu opeens een fout in de ECU is opgetreden?

Rij al zolang ik de auto heb probleemloos rond tot van de week.
Dus tot nu toe sinds vorige week:
1. Intercoolerslang schiet er plotseling af, deze weer gemonteerd
2. Gaspedaal sensor stuk, auto daarvoor bokken en stoten noodlopen uitvallen etc.
3. Gaspedaalsensor vervangen, auto rijdt weer normaal(moet hem nog ophalen dus even kijken wat ie doet met op het gas gaan)
   Maar met fout in de ECU blijkbaar.

MartinQ

Zojuist opgehaald bij de garage. Daar hadden ze hem een uur laten lopen etc en liep weer normaal.


Echter ik stap in en de loopt nog steeds rot. Gaspedaal werkt alleen uiteraard weer, die unit is vervangen want was dus stukgegaan het laatste stuk van de week.


Foutcode P0606 blijft nu telkens terugkomen. Zit blijkbaar in de ECU. Is dit een specifieke ECU foutcode of kan het meerdere dingen zijn?


In elk geval auto rijdt nu maar met het motormanagement lampje aan, klinkt heel rauw, hort en stoot/hikt, en stationair toerental loopt van 1500 en valt dan enorm terug naar 500 ofzo, of valt uit. 800 meter naar huis gereden vanuit de garage(kunnen hier niet in de ECU) en voor de deur thuis liep ie wel weer normaal stationair, althans 1100 toeren maar goed koude motor, in elk geval niet meer terugvallen. Maar verder valt er niet echt mee te rijden. Het temperatuur lampje ging onder het rijden ook telkens aan en uit.


Misschien iets heel stoms maar vraag het toch maar: Zou het kunnen doordat ik een paar dagen voor dat dit gebeurde(eigenlijk voor de 1e rit weer) de radio heb vervangen, maar dezelfde bekabeling heb gebruikt van de oude? Althans van een Pioneer 1800 UB naar een Pioneer DEH S420BT, bekabeling is geloof ik identiek. Het is elektronica tenslotte, maar gezien het zo plotseling ontstaan is en dat het enigste is wat daarvoor veranderd is.

Nobodie14

Een DTC P0606 is een hele vervelende foutcode.
Het kan heel veel geld kosten om de fout te vinden.
Het is de ECU/PCM die met deze foutcode aangeeft dat de test van alle sensoren (of alle aansluitingen naar de ECU/PCM) niet goed doorlopen zijn.
De oorzaak kan van alles zijn: mainboard, oxidatie op mainboard, oxidatie op connector ECU/PCM, slechte verbinding / connector naar een van de vele sensoren, iets niet goed ingeleerd, slechte massa / stroomaansluiting etc.
Het vervelende is dat er (soms) meerdere foutcodes naar boven komen en garages die eerst gaan oplossen.
Maar het is eigenlijk beter om EERST de P0606 op te lossen omdat het kan zijn dat er een slechte verbinding naar dat vervangen onderdeel is en NIET het onderdeel zelf.
Je zou zelf nog de massaverbinding en de connector van de ECU/PCM na kunnen kijken.
Even los halen, schoonmaken en weer terug plaatsen.
Je moet dan nog wel de accu even loskoppelen voor een paar minuten, weer aansluiten en de auto 10 minuten stationair laten lopen met ALLES uit (inleren).
Dan uitzetten, weer 10 minuten stationair laten lopen, maar nu met ALLES vol aan (inleren onder volle belasting).

Als dat allemaal niet geholpen heeft, dan zou je contact kunnen opnemen met de Ecutek tuner.
Die kan misschien in de bootsequence van de ECU/PCM zien waar het misgaat.

Een gewone OBDII reader gaat je hier niet helpen.
Die leest de P0606 - en eventueel alle andere foutcodes die daardoor veroorzaakt worden.

Ik denk niet dat het door je radio komt.
Ik neem tenminste aan dat je de nieuwe radio op de ISO stekkers (bruin/zwarte stekkers) hebt aangesloten.
En NIET de zwarte connector van achterop de oude Pioneer in de nieuwe Pioneer gestoken hebt.
Je zou dan nog de nieuwe radio eruit kunnen halen en het dan proberen..

MartinQ

Dat laatste heb ik eigenlijk wel gedaan, dus echt plug and play letterlijk, maar dat zou het dus kunnen zijn?  Bedrading lijkt identiek, en hoe het aangesloten zit. Heb nu even de oude radio teruggeplaatst, anders rij ik even langs de garage om nog 1x die storing te laten wissen, komt ie niet terug weet ik dat het daarin zit.


En anders neem ik inderdaad die stappen even.

Dank voor de uitleg!

MartinQ

Zojuist de oude radio voor de zekerheid terug geplaatst en storing weer laten wissen, maar helaas komt gelijk terug.


Nog langs een andere garage gereden, toen bleef ie iets langer weg(liep nog wel rot) en na 2 minuten het motormanagement lampje weer terug en slecht stationair. Wel net voor die weer in storing ging had ik het idee dat ie een paar seconden goed liep, alsof ie even overschakelde, om vervolgens gelijk weer in de noodloop te gaan.


Maar in elk geval wat zou nu het beste zijn. Zijn er Mitsu tuners/dealers omgeving Rdam die aan te raden zijn? Had er net 1 in Barendrecht aan de telefoon maar die vervangen gewoon simpelweg de ECU in 1x.


ECU is trouwens al losgehaald en schoongemaakt etc bij de garage maar helaas zonder resultaat.

Nobodie14

Alleen storing wissen is niet genoeg.
Heb je de massakabel van de accu naar het chassis al nagekeken?
Juist omdat de wagen enkele seconden wel goed liep, zou het zomaar een massaprobleem kunnen zijn.

MartinQ

Rondgebeld en kan van het weekend een ECU set voor een CZT 2ehands kopen.

Zijn er dingen waar ik verder rekening mee moet houden? Lijkt me niet plug and play gezien er ook startblokkering op zit etc.
Alles zou er compleet bij moeten zitten om de 2e hands vervang ECU te laten werken.