Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

Motor valt uit bij stationair en bij ontkoppelen

Filluar nga bob00105, Gusht 31, 2021, 11:57:59 PD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

bob00105

Goedendag,


Mijn toerental zakt compleet in (tot bijna 0 toeren) waarna na een korte tijd de motor uitvalt. Dit gebeurd zowel bij stationair lopen als bij het ontkoppelen voor remmen of stilstand.
Af en toe heeft de auto er geen last van, maar hier heb ik geen patroon in kunnen ontdekken.
Zolang ik gas geef is er niks aan de hand.


Ik heb de auto heeft 2 weken terug een kleine beurt gegeven, waarbij het luchtfilter, oliefilter en de olie zijn vervangen.
Ook heb ik 2 maanden terug alle bobines en bougiekabels vervangen, deze gaven problemen. Ik heb toen ook 1 van de bougies bekeken (welke er pas een jaar in zitten), deze leek nog ok.
Verder geeft de auto geen storingscode. Het gaat om een 1.6 Space Star uit 2002.


Iemand enig idee waar dit aan kan liggen en hoe ik dit kan oplossen?

Keezx

Is de accu los geweest?Dan moet ie weer inleren door een minuut of 10 stationair lopen.....

bob00105

#2
Accu is wel eventjes losgeweest (20 sec max), maar ik dacht dat het opnieuw inleren pas moest gebeuren als de accu een half uur of langer had losgelegen.
Recentelijk heb ik de ECU nog opnieuw ingeleerd.

Nobodie14

Ik sluit me bij Keezx aan: opnieuw inleren als de accu los is geweest..

bob00105


Ik heb voor de zekerheid de auto opnieuw laten inleren. Deze heeft zonder problemen 20-30 minuten stationair gelopen.

Nu drukte ik hierna de rem een paar keer in, waarna het toerental wel deed zakken. Begrijp ik het goed dat dit een indicatie is dat er iets mis is met het vacuum systeem?
Zo ja, hoe kan ik dit controleren en hoe kan ik het beste het vacuum systeem nalopen?

Nobodie14

Heb je de ECU wel ingeleerd met alle verbruikers aan?
Wat ik normaal doe is eerst inleren met alles uit gedurende 15 minuten.
En daarna met alles (verlichting, airco, radio, achteruitverwarming etc.) aan gedurende 15 minuten.
Je zult merken dat het toerental in de 2e fase ook inzakt.

Je kunt een vacuumlek het beste op zoeken met een rookmachine.
Of een dikke sigaar...

bob00105

Ja, ECU is ook ingeleerd met alle verbruikers aan voor 10 minuten. Maar zelfs met alle verbruikers uit zak het toerental in.


Dat is een goed idee, ik zal is kijken of ik wat kan vinden.


Waar zou het anders nog aan kunnen liggen?

Keezx

Ik heb laatst ook de accu gewisseld en heb eigenlijk niet veel meer gedaan dan een stukkie rijden omdat ik ergens heen moest (kilometer of 10).Inderdaad liep had ie de neiging af te slaan en stationair was het ook niet 100%....
Terug thuis was alles weer normaal.

Nobodie14


bob00105

Het lijkt zichzelf tot dusver helaas nog niet vanzelf op te lossen.
Massa checken zal ik nog even doen. Al dacht ik dat al te hebben gedaan toen mijn dynamo kapot was.

Nobodie14

Als het niet aan de masse: gasklep reinigen.
Het kan ook helpen om een OBD reader eraan te hangen en de LTFT of de STFT te bekijken.
Dan weet je ook of het eventueel een vacuum lekkage is.

bob00105

Bedankt voor de opties, hoe kan ik de gasklep het beste reinigen?


Ik heb een OBD lezer liggen, hoe moet ik deze waardes dan interpreteren?

Nobodie14

Zoek even op YouTube voor het reinigen van een gasklephuis / Throttlebody.

En ook zoeken hoe je de LTFT en STFT moet interpreteren.
Er is een uur durende 'cursus' die het uitlegt.