Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

Lancer Rockford installatie vervangen voor aftermarket 2DIN radio

Filluar nga Nelis, Maj 07, 2021, 09:00:10 PD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Nelis

Beste Leden,


Ik zal mij als eerst even snel voorstellen. Ik ben Niels en heb onlangs een 2008 Lancer 1.8 Instyle Sport sedan gekocht.
Erg blij met de auto op één ding na. Hier zit nog de standaard Rockford Fosgate CD wisselaar in die de versterker en subwoofer aanstuurt.
De CD wisselaar is niet bepaald van deze tijd en zou er graag een aftermarket radio in installeren. Echter heeft Mitsubishi NL mij verteld dat dit helaas niet zo eenvoudig is.
Zij tipte mij het even bij de Mitsubishi Owners Club te proberen.


Wat ik graag wil is een 2DIN autoradio (met carplay etc.) en de Rockford versterker en subwoofer behouden. Ook de stuurwiel bediening behoud ik graag.
De radio en het frame is niet moeilijk te vinden alleen weet ik niet wat voor componenten hier verder bij komen om de bovenstaande functies te behouden.
Hopelijk kan een van jullie mij hierin adviseren of de juiste richting op sturen.


Alvast bedankt.


Groet, Niels.

Willem

Hier hebben ze alle kabels die je nodig hebt, zelf even zoeken en anders op een andere website, heb er onlangs ook een verloopset gekocht en met stuurbediening enz is geen probleem. Kost een paar tientjes Autoradio kabel - Autoradio aansluiten - Autoradio kabels (allekabels.nl)


Nelis

Beste Nobodie14,


Bedankt voor de aanvullende info.
Weet jij ook of het harnass in de link voor stuurbediening is én voor het kunnen gebruiken van de rockford versterker?
En is het onderstaande het zelfde als jij liet zien?
https://shop.global.nl/parrotkit-mitsubishi-lancer-met-versterker.html


Alvast bedankt


Nobodie14

Ja, die lijkt hetzelfde.
Dat kastje in de interface zorgt voor de communicatie met het canbus systeem in de auto.
Stuurwielbediening zit daarin opgenomen.
Wat een prijsverschil overigens!

Nelis

Ah oke. Dus de canbus is voor zowel de versterker als stuurwielbedieding. Dat is goed nieuws.
Ja het prijsverschil is groot alleen zit hier wel meteen het frame bij en zonder verzendkosten.

Nobodie14

Als je het artikelnummer (5055193329891) intikt, dan krijg je meerdere hits. O.a. op eBay voor ong. 155 euro incl. verzendkosten.
Ook in NL kun je dezelfde kit voor 190 euro vinden.
Wat me wel opvalt, is dat de kit uit GB de missende leadkabel bevat en brackets voor montage van de 2-din.
En als ik het goed zie, dan is die leadkabel voor stuurwielbediening naar Pioneer en Sony headunits.

Nelis

Dan valt het prijsverschil nog wel mee. Op de getoonde prijs zal ik mogelijk nog wat korting kunnen krijgen via via.
Ook kan ik daar direct de juiste leadkabel mee bestellen afhankelijk welk merk radio ik uitzoek.

Nelis

Beste leden,


Gisteren heb ik mijn Rockford headunit vervangen voor een Pioneer radio.
Hierbij heb ik ook de verloop leadkabel gebruikt voor de stuurwiel bediening (zwarte kastje op foto).
De Pioneer werkt goed alleen komt er nog geen geluid uit de speaker.
Ik zal ongetwijfeld iets over het hoofd zien waardoor de Pioneer nog niet praat met mijn Rockford versterker en speakers.
Heeft één van jullie mogelijk een idee waardoor?

Nevolution6RSII

Veel te kleine onscherpte foto waar we niks mee kunnen, maar ik denk dat ik wel de reden weet :

Het originele systeem werkt waarschijnlijk als volgt :
Radio Unit <-- Onversterkt signaal --> Versterker <-- Versterkt signaal --> Speakers

Wat jij nu probeert te doen :
Radio unit <-- Versterkt signaal --> Versterker <-- Versterkt signaal --> Speakers

En dat werkt niet!

Je moet waarschijnlijk iets met de Pre-Out aansluitingen van de Radio doen en dan maar hopen dat het wel werkt, want anders zal je op de een of andere manier de OEM Versterker moeten zien te omzeilen en dat betekent al gauw kabels slopen... :(

Ik heb iets dergelijks bij de auto van mijn vader gehad (geheel ander merk, maar dat boeit niet qua opzet) en uiteindelijk hebben we maar het project gestaakt en de hele meuk teruggestuurd naar de webshop, want die garandeerde dat het Plug & Play was en dat was het absoluut niet!

Nobodie14

Er is nog een mogelijkheid dat de Rockford versterker niet 'aan' gezet wordt.
Bij een losse versterker, gebeurt dat met de blauwe draad uit je Pioneer headunit.
Ik weet niet of de versterker in jouw Lancer via de canbus aan gaat of dat het via de blauwe draad kan.

Nobodie14

Ik heb even wat voor je opgezocht: https://mitsubishiforum.com/forum/mitsubishi-outlander-10/rockford-fosgate-amp-outlander-2007-a-24199/page2/
Hier zou je wat mee moeten kunnen doen.
Vergeet mijn verhaal over de blauwe draad. De versterker wordt aangezet vanuit de canbus. Als de versterker aanwezig is, gaat die automatisch aan.
De versterker kan kennelijk ook overweg met input tot 140 watt van de headunit.