Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

ASX: LED DRL in mistlamp

Filluar nga Jur, Janar 02, 2012, 03:27:07 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

diesel38

super,ben benieuwd naar de foto's.En nog altijd geen melding op je dashboard.

jdoolaard

hallo jur,
ik wil ook de mistlampen,de stadslichten,de binnenverlichting en de mistlamp vervangen door led
kan jij mij op weg helpen welke lampnrs dat moeten zijn.klopt het dat de twee bovendste leveranciers de p13w niet verkochten?
graag jouw advies.
met vr gr jan doolaard.

diesel38

ja had ook graag het bestel nummer geweten van die led mislampenset.want zelf vindt ik ze niet onmiddelijk op de website terug.alvast bedankt

Jur

#18
-Open ebay.nl
-zoek op P13w
-selecteer wereldwijd (in menu links)
- kies de P13w met 18 smd leds lampen van je keuze (niet de PHILIPS tl lamp)

Voor overige lampen anders dan de dagrijverlichting (dus niet de mistlamp bolletjes zelf) heb ik geen ervaring bij de Asx.

diesel38

ok bedankt voor de info.heb ze gevonden en besteld.volgende week 30 min klussen en me nieuwe lampjes zitten in de auto.super bedankt.

Jur

Ik zal hier even de guide maken, maar waarschijnlijk (laten) verplaatsen naar een nieuw guide topic.

Standaard DRL gloeilampen vervangen voor DRL LED lampen.

Allereerst: Acties gebeuren geheel op eigen risico. Beschreven acties zijn zoals ik het heb uitgevoerd op mijn auto, maar ben niet verantwoordelijk voor acties van een ander.

Benodigdheden:
- Mitsubishi ASX met Mistlampen waarin Dagrijverlichting is verwerkt.
- 2x P13w 18 SMD LED lampen
Te verkrijgen via Ebay bij verschillende verkopers. Huidige prijs 0.99 GBP (= €1,20 momenteel) Hier komt echter wel wat verzendkosten overheen vanuit Hong Kong (een €3,20) totaal ben je dus niet meer dan €5 kwijt.
myworld.ebay.co.uk/elvazone
myworld.ebay.co.uk/yuniquee
myworld.ebay.nl/lxdstation


Elders (bijv bij led4ucar.nl) zijn ze ook te krijgen, mogelijk van een andere maak, waarbij aanpassing niet noodzakelijk is, dit kan ik echter niet beoordelen.

- Een platte schroevendraaier
- Een kruiskop schroevendraaier
- 2x tie-wrap (15cm minimaal)
- Een dremel met slijpsteentje of schuur hulpstuk
- 30 minuten tijd

Moeilijkheid: (op een schaal van 0 - 5) 3: dit omdat er iets aangepast moet worden met de dremel

Acties:
- Verwijder de mistlamp kap m.b.t. een platte schroevendraaier. Wil je alles netjes beschermen, gebruik dan een doekje. De mistlamp kap zit geklikt (rondom) en gaat recht naar voren eraf.

- Verwijder de mistlamp door de 3 schroeven los te draaien m.b.v. een kruiskop schroevendraaier.
Let op de schroef die het dichtst bij de kentekenplaat zit, zit nogal diep, haal deze gelijktijdig met de mistlamp eruit, zodat deze niet in de bumper verdwijnt.

- Koppel de 2 stekkers van de mistlamp en de DRL los en neem de gehele lamp uit.


- Draai het DRL bolletje eruit door deze tegen de klok in te draaien
Je hebt nu het volgende.


Zoals je kan zien zijn de 2 vrijwel gelijk.
Punten die afwijken:
- De LED lamp is hoger
- De LED lamp heeft een hogere kraag (witte plastic)
- De LED lamp heeft iets langere aansluit pennen (en de pennen zitten hoger in de behuizing)

- De LED lamp heeft een iets uitstekend basis printplaatje


- Gebruik de Dremel met slijpsteentje om de uitstekende basis printplaat kleiner te maken. Deze past anders NIET door het gat van de mistlamp heen.
Blaas naderhand de LED lamp goed schoon.


- Pas vervolgens of de LED lamp in de lamphouder past.
Ik kwam erachter dat dit alsnog niet pastte doordat de kraag van de LED lamp sowieso wat hoger is dan de orginele EN het gat van de mistlamp niet 100% rond is. (links en rechts zie je 2 uitstulpingen) 


- Deze uitstulpingen ook met de dremel behandeld (Van onderaf, want dat scheelt een hoop slijpstof IN de lamp)



- Vervolgens de LED lamp geplaatst op de normale wijze (erin steken, en dan met de klok mee draaien)



- Sluit de lampunit weer aan en start de motor van de ASX met de verlichting op 'off' om de DRL te testen.
De stekker pastte bij mij er niet helemaal op, zoals eerder beschreven omdat de pennen hoger in de stekkerbehuizing staan.


- De stekker blokkering werkt niet meer (in mijn geval) en heb ik middels een tiewrap tussen de 2 draden door van de stekker en 2 openingen in de lamphouder alsnog ervoor gezorgd dat deze niet zomaar los kan komen.


- Steek vervolgens de lamp weer terug op zn plek. (denk hierbij aan de diepe schroef) en zet deze vast op zn plek.

- Klik de afdekkap terug op zn plek en test nogmaals de lamp




- Herhaal bovenstaande voor de andere kant.



jdoolaard

hallo jur,
perfect werkplaatje nogmaals bedankt.als je nog verder gaat met je led programma houdt ons dan op de hoogte.
groetjes jan doolaard.

diesel38

super bedankt voor de mooie handleiding.volgende week doe ik de mijne.vindt het een zeer mooi resultaat met die leds.en dat voor net geen 5 euro.bedankt dat je het wil delen met iedereen.

Jur

No thanks.

En tot op heden nog GEEN melding vanuit de CANbus gehad. Nu moet ik zeggen dat het vandaag dusdanig grijs/grauw/donker was dat de normale verlichting op de auto stand gewoon aanbleef.

Eagle1982

Citim nga: Jur ne Janar 12, 2012, 04:55:20 MD
No thanks.

En tot op heden nog GEEN melding vanuit de CANbus gehad. Nu moet ik zeggen dat het vandaag dusdanig grijs/grauw/donker was dat de normale verlichting op de auto stand gewoon aanbleef.


Als er een melding van zou komen was ie er meteen al geweest  ;)
Dus het lijkt wel goed te zitten zo.


Mooie heldere uitleg btw.
Kunnen weer mooi wat mensen mee geholpen worden.


En uiteraard mag het resultaat er ook wezen, ziet er heel netjes uit zo.
Net dat beetje meer "luxe" uitstraling.

Jur

Citim nga: Eagle1982 ne Janar 12, 2012, 04:58:26 MD

Als er een melding van zou komen was ie er meteen al geweest  ;)
Dus het lijkt wel goed te zitten zo.


Mooie heldere uitleg btw.
Kunnen weer mooi wat mensen mee geholpen worden.


En uiteraard mag het resultaat er ook wezen, ziet er heel netjes uit zo.
Net dat beetje meer "luxe" uitstraling.

En dat voor 5 euro en 30 minuten investering :-p .. het maken van de guide kostte me meer tijd :-p

Evo driver

Ziet er toppie uit zo jur !!

Meestal is de verlichting remlichten en knipperlichten canbus geschakeld. Maar het kan ook zijn dat de verlichting er buiten valt (is toch al led :D)

Surferdude

#27
Nu heb je prachtige DRL's, maar heb je nu ook nog prachtige mistlampen?


Met andere woorden, zijn de LED's die je plaatst ook in twee verschillende waardes?

Evo driver

Mistlampen zijn losse lampen. Als je goed kijkt zitten er 2 lampjes in de "mistlamp"

jdoolaard

ja dar klopt kan iemand mij vertellen welke ledlamp hiervoor in aanmerking komt?