Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

Toerenteller werkt niet en soms snelheidsmeter ook niet.

Filluar nga Falkoala, Shkurt 16, 2022, 11:49:05 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Falkoala

Hoi,
Sinds kort heb ik het probleem dat mijn toerenteller helemaal niet meer werkt. Opzich geen probleem, maar nu begint de snelheidsmeter ook steeds vaker weg te vallen. Opmerkelijk daaraan is dat het wegvallen pas gebeurt als de motor warm is en ik een constante snelheid blijf rijden (snelweg). Heeft iemand enig idee waar ik moet beginnen met kijken om dit op te lossen?
Gegevens auto:
Carisma 1.6 1998 99pk

Keezx

Ik zou eerst eens kijken of de snelheidsmeter (dat is wel de belangrijkste) met een kabel vanuit het differentieel of electronisch wordt aangedreven, dan kijken we verder.

Nobodie14

Het zou de speed sensor van de versnellingsbak kunnen zijn. Maar voordat je die wilt / gaat vervangen, zou ik eerst de stekker lostrekken en kijken of de pooltjes verweerd zijn. De sensor geeft namelijk wel enig teken van leven.

Aangezien je toerental helemaal niet meer werkt EN je snelheidsmeter af en toe, denk ik dat je de tellerunit even los moet halen. Die gaat in een connector in het dashboard. Wellicht is daar ook verwering. De wagen is tenslotte al op leeftijd met 24 jaar..

Voor de rest geen elektrische storingen?

tekkel

En het tellerhuis is makkelijk te verwijderen bij een carisma.
Paar keer los/vast zetten op connector en dan kijken of het wat oplevert.

Falkoala

Bedankt voor alle reacties.
Ik ga vrijdag even kijken want dan heb ik vrije dag.
Ik weet 1 2 3 niet of mijn kilometer elektronisch is of niet, dat zal ik vrijdag ook even laten weten. Voor de rest heb ik geen elektronische stroningen en is hij vandaag met vlag en wimpel door de apk gekomen. Goed nieuws dus. Mocht ik nieuwe vragen hebben, dan horen jullie vrijdag van mij

Nobodie14

De Carisma heeft geen snelheidsmeterkabel. De speed sensor geeft een (zwak) signaal naar de tellerunit en dat maakt dat de snelheidsmeter in beweging komt. Vandaar dat ik denk (en voor je hoop) dat de connectie tussen die 2 verstoord is.
Anders is of de speed sensor of de tellerunit niet in orde.

Falkoala

Vandaag heb ik alles even bekeken. De bekabeling van de snelheidssensor is grote rommelpot. Lijkt in het verleden al eerder aangerommeld te zijn. Heb nu alles weer netjes en vooralsnog doet alles het weer, zelfs de toerenteller doet het weer.

Nobodie14

Mooi dat het weer werkt!
En bedankt voor de terugkoppeling.
Dan weten anderen (geldt ook Space Star rijders want de Carisma is zwaar verwant aan de Space Star tot 2005) waar ze moeten gaan zoeken als ze tegen dezelfde problemen aan lopen.

Doumarin62

Citim nga: Nobodie14 ne Shkurt 26, 2022, 11:35:13 MDHeureux
que cela fonctionne à nouveau !
Et merci pour les commentaires.
Ensuite, d'autres (également des pilotes Space Star car le Carisma est étroitement lié au Space Star jusqu'en 2005) savent où chercher s'ils rencontrent les mêmes problèmes.
[/citation]



Hallo, ik heb hetzelfde probleem met mijn space star, geen teller meer en regelmatige opstartproblemen. Ik moet de EN/OF krukassnelheidssensor vervangen. Ik kan de locatie op de motor of versnellingsbak niet vinden, zelfs niet na het verwijderen van het deksel van de "distributieriem". Zou je me kunnen helpen, (met foto zou het TOP zijn) Ik ben er 2 dagen geweest... Heel erg bedankt.
PS: ik ben Frans, google automatische vertaling.

Doumarin62

Citim nga: Falkoala ne Shkurt 26, 2022, 08:52:33 MD
Aujourd'hui j'ai tout vérifié. Le câblage du capteur de vitesse est un gros gâchis. Semble avoir été foiré avant dans le passé. Maintenant, tout est à nouveau propre et pour l'instant tout fonctionne à nouveau, même le tachymètre fonctionne à nouveau.
[/citation]



Hallo, ik heb hetzelfde probleem met mijn space star, geen teller meer en regelmatige opstartproblemen. Ik moet de EN/OF krukassnelheidssensor vervangen. Ik kan de locatie op de motor of versnellingsbak niet vinden, zelfs niet na het verwijderen van het deksel van de "distributieriem". Zou je me kunnen helpen, (met foto zou het TOP zijn) Ik ben er 2 dagen geweest... Heel erg bedankt.
PS: ik ben Frans, google automatische vertaling.

Doumarin62

Citim nga: dachshund ne Shkurt 18, 2022, 07:07:29 MD
Et le boîtier du compteur est facile à enlever avec un carisma.
Desserrez/serrez le connecteur plusieurs fois, puis voyez si cela fonctionne.
[/citation]





Salut, j'ai le même problème avec mon space star, plus de compteur de vitesse et des problèmes de démarrage réguliers. Je dois remplacer le capteur de vitesse de vilebrequin ET/OU. Je ne trouve pas l'emplacement sur le moteur ou la boîte de vitesses même après avoir retiré le couvercle "courroie de distribution". Et je ne vois pas comment démonter le boitier du compteur. Pourriez-vous m'aider, (avec photo ce serait TOP) J'y suis depuis 2 jours... Merci beaucoup.
PS : désolé, je suis français, traduction automatique google.