Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

Nieuwe Space Star rijder

Filluar nga Keezx, Maj 24, 2020, 10:24:18 PD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Nobodie14


Die kat heeft een E-keurmerk. Dus het zou een werkende kat moeten zijn..
Alleen: heb je de 1.6 of de 1.6 16v? Die laatste staat er namelijk niet bij..


Ik herken het 'leeftijdsprobleem'. Ik maak het zelf ook mee..
Daar bovenop heb ik dan ook nog te maken met de nasleep van het beruchte virus.
Thuis uitgeziekt, maar wel nog allerlei problemen eraan over gehouden.
Dat zou 2 maanden duren, maar ik zit er al 3 maanden mee.
En het gaat alleen HEEL langzaam beter.
Komt door de leeftijd zeggen ze..

Keezx

Ik heb inderdaad de 1.6 16V en de orientatie van de flensgaten lijkt niet overeen te komen, bij mijn oude kat staan de gaten in 1 lijn en op het plaatje zijn ze 30 gr. ofzo verdraaid.Ik leg het bij de webshop neer..... ze hebben overigens ook een kat die zowel voor de 1.6 als de 1.6 16V geschikt zou zijn.....Tot zover is het me nog altijd een raadsel welke wel past en welke niet...https://www.ap-uitlaat.nl/katalysator-mitsubishi-space-star-1998-tot-2004.html?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=google_katalysatoren&gclid=EAIaIQobChMI3Iz81JyB6gIVzoayCh33IwikEAQYCyABEgJySvD_BwE


Keezx

Vandaag is de Space Star eindelijk APK goedgekeurd, 2 weken over tijd, hopelijk nog geen prent daarvoor....De uitlaat kostte de nodige hoofdbrekens omdat de deels weggeteerde flens van de middenpijp niet goed wou afdichten.Uiteindelijk lukte het met een mof erin en wat Bosal pasta, hoe lang die ouwe middenpijp het volhoudt zie we wel, voorlopig kunnen we weer legaal rijden.Iets anders:Ik kan in m'n buurt een paar best wel mooie 15"velgjes kopen met nog knappe banden erop in de maat 195/60/15, voor een spotprijs.
Deze zijn officieel iets te groot, gaat dat achter problemen geven met aanlopen?Wielkasten lijken me achter nogal krap.

Nobodie14


Mooi dat het gelukt is!


Ja, 195/60x15 (mits de juist passende velgen van Carisma of V40) past maar net..
Alleen raakte het rechter achterscherm de band bij volledige invering en volledige belasting (4 personen + bagage en natuurlijk de LPG tank).
Toen ik dat wist, reed ik wat voorzichtiger over drempels..
Dat was de enige keer dat het aanliep.


Houd er wel rekening mee dat je kilometers (snelheid en afgelegde afstand) en verbruik niet meer kloppen.
De rolomtrek is groter waardoor je exact de snelheid rijdt die je snelheidsmeter aangeeft.
En voor het verbruik moet je een correctie toepassen.


Keezx

De aanbieder vermeldt voor Volvo V/S40 , Carisma, Colt en Space Star dus dat lijkt wel in orde
Ik heb geen LPG tank en meestal ook geen passagiers, hooguit wat licht, volumineus spul, dus dat moet kunnen.....Karretje staat momenteel op all seasons banden in de standaardmaat die naar schatting nog wel een 5 tot 8000 km meekunnen, maar een beetje vooruitdenken loont vaak....

Nobodie14


Dat moet dan gaan passen.
De wagen draait ong. 50 tot 75 tpm minder bij dezelfde snelheid.
Dus ietsjes zuiniger.


Ik denk ook vaak vooruit.
Mijn 2e setje banden (Goodyear) lagen rond lm velgen van een Space Star.
Die hebben het +- 30.000 km uitgehouden voor 80 euro.
Daarna vervangen door een setje rond lm velgen van een Volvo V40 (Goodyear).
Die hebben het ook +- 30.000 km uitgehouden voor 75 euro.
Nu zit er een setje van een Hyundai Matrix op de auto met nagenoeg nieuwe HiFly banden voor 60 euro.
Die Hyundai Matrix heeft dezelfde velgen / banden specificaties als de Space Star.
Ik verwacht dat deze ong. 45.000 km mee gaan..


Keezx

Ik heb gisteren even wat cijfertjes bekeken en we hebben in 5 weken al 2000 km gereden, als dat zo doorgaat komen we op pakweg 15000 km p/j uit. het gaat gewoon iets te hard met de benzine....Ik zit dus al weer naar diesels of LPG te kijken.....Ik zie toch wel redelijk wat Space Stars op diesel of LPG opduiken.De diesel is een Renault diesel en die wou ik maar mijden, maar LPG ziet er wat beter uit qua betrouwbaarheid en economie.
Hoe lang kunnen die 4G18 motoren ongeveer mee op LPG, ik zie exemplaren aangeboden met ruim 3 ton op de klok.Ik vond ergens op het net berichten  dat deze motoren pakweg 250000 km meegaan en dat het oliezuipers zijn/worden, maar m'n huidige heeft 247000 op de klok en loopt perfect en verbruikt ook weinig olie...1x een scheut erin gedaan omdat bij aankoop het peil iets onder het minimum zat, nu nog steeds okee.


Nobodie14


Het belangrijkste is of de motor goed onderhouden is.
Op tijd de beurtjes om extra slijtage te voorkomen.
Dit was bij mijn auto gelukkig in orde.
De olie was goudkleurig en op peil toen ik erin ging rijden.
Dat is zo gebleven.
Ik heb tot nog toe nooit bij hoeven vullen.
Ik ben wel gaan experimenteren met het rekken van de interval.
De motorolie werd zwarter doordat ik veel kleine stukjes moest rijden.
Nu ik weer hoofdzakelijk lange ritten ga maken, zal het weer meevallen.


Volgens mijn LPG boer, zou dit motorblok ong. 350.000 km mee moeten kunnen.
Ik heb de LPG installatie op 160.000 km in laten bouwen en zit in 3 jaar tijd op 230.000 km..
De inbouwkosten van de LPG installatie waren 1.400 euro incl. alles.
Daarvoor heeft de LPG boer ook nog de installatie afgestemd op mijn rijstijl: rustig en rond de 100 - 120 km per uur.
In het toerenbereik rond de 3.000 tpm heb ik iets meer koppel waardoor de auto sneller aanvoelt.
Bij grofweg 1 euro per 10 km (mijn wagen rijdt op lange stukken rond de 1:11,8 op LPG, maar is een automaat), heb ik dan een besparing van +- 7.000 euro op mijn brandstof kosten.
Voor de G3 installatie betaal ik 208 euro per 3 maanden houderschapsbelasting.

Keezx

Dat klinkt allemaal hoopgevend....Ik heb er nu 1 op het oog die 278000 km heeft gelopen, maar het is een importauto waar in 2013 het gas is ingebouwd...Wat ik voornamelijk tegenkom zijn Renaultjes met 300000+km en VW's,  Saabs en Volvo's met astronomische kilometerstanden en wegens het gewicht niet zo interessant meer, laat staan dat je leegloopt op dure problemen, daar begin ik echt niet meer aan.En de ouderwetse , maar o zo betrouwbare Peugeot diesels, waar ik 22 jaar mee heb gereden zijn er niet meer of eigenlijk niet meer lonend door fijnstoftoeslagen en degelijke.Wat ik nu gezien heb van de Space Star is hes een lekker simpel autootje zonder moeilijke elektronische constructies waar je zelf nog alles aan kan doen.

Nobodie14


Let er wel op dat je het LPG filter (bij een Landi etc.) echt elke 20.000 km vervangt!
Het zijn de kosten niet: 10 euro en 2 minuten werk.
Mijn LPG boer heeft dit expliciet vermeld.
Hiervoor heb ik altijd Vialle installaties gehad.
En ALTIJD problemen met lekkende injector hulzen in het inlaatspruitstuk en injectoren die lekten op de afsluitringen gehad.
Een keer een gereviseerde tank / LPG pomp moeten laten installeren en een keer nieuwe injectoren.


Verder vind ik het vervelend dat ik de LPG injector rails hoor 'tikken' als ik de motorkap open.
Het klinkt bijna als teveel klepspeling, maar net wat lichter.
Met een verder mooi rond lopend motorblokje vind ik dat storend.

Keezx

Ja, ik maak me geen illusies over LPG zo simpel als in vroeger tijden (maar wel dubbele belasting)....En zo zorgeloos als met de oude Peugeot diesels wordt het ook niet meer...Een filtertje of meer vervangen op z'n tijd lig ik niet wakker van , ik slof al zowat 40 jaar m'n auto's zelf bij en weet vrij goed wat ik op tijd moet doen en wat vooruitgeschoven kan worden...
Volgens de berichten die ik van de aanbieder kreeg zou het een Prins installatie zijn, nog geen idee wat daarvan de voor- of nadelen zouden zijn, met G3 heb ik geen ervaring.

Nobodie14


Ga in ieder geval voor een G3 installatie!
Scheelt 'enorm' in de wegenbelasting.

Keezx

#27
Update...Er viel hier niks te melden omdat er simpelweg in 12 maanden en 15000 km helemaal niks gerepareerd of gefixt moest worden, af en toe een scheutje olie en dat was het. het ding reed en rijdt maar door....nu 260000 km.
Per vandaag gaat ie eruit omdat een nieuwe APK toch wat investeringen en werk vroeg en dat wil ik liever in een auto op LPG steken.
De nieuwe is er inmiddels en wat dacht je, het is wederom een Space Star geworden, een van de laatste Avance1.6 16V modellen, een mooie zwarte met alles net wat moderner en sjieker en ook werkende airco (voor ons een primeur.) EN een LPG ringtank in de reservewielbak.
268000 km op de klok, maar daar is eigenlijk weinig tot niets van te merken...rijdt perfect op LPG
Voorlopige kluslijst:-Dakantenne monteren (de Turkse eigenaar luisterde kennelijk alleen jengelmuziek op CD)
-2 nieuwe voorbanden zoeken-asbak half defect.-Vermoedelijk is de distribuutsie binnenkort aan de beurt...De pook is was losjes, dus de bussen kunnen ook op de lijst.

Nobodie14

Gefeliciteerd!
De klusjes zijn goed te doen voor jou.


Als de auto volgens het onderhoudsschema onderhouden is, dan moet de distributie bij 270.000km vervangen worden..
Zo niet: erachter komen wanneer deze vervangen is. En daar 90.000 bij optellen.
De mijne was bij 160.000 vervangen. En moet bij 255.000 vervangen worden.


Er staan 2 losse Goodyear banden (6mm) in de juiste maat te koop voor 20 euro: [size=78%]https://www.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/overige-auto-onderdelen/m1700870872-volvo-v40-s40-onderdelen-koplamp-knipperlicht-95-04.html?previousPage=lr[/size]
30 euro voor monteren / balanceren erbij optellen en je bent voor 50 euro klaar.

Keezx

#29
Goeie tip van die bandjes....
Van de distributie heb ik een wat vervaagde sticker gevonden die 2012 en 201000 km vermeldt.Lijkt erop dat ik niet meteen aan de bak hoef...maar ik ga sowieso de kap er afhalen en kijken hoe het eruit ziet.De LPG installatie is een Teleflex volgens een boekwerkje in de auto aanwezig, moet ik nog eens doorspitten voor eventueel onderhoud.