Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

gorchelend geluid bij optrekken, hoge versnellingen

Filluar nga pecot, Shtator 11, 2018, 08:28:03 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

pecot

Hidiho, ons Coltje brengt ons nu al bijna een jaartje naar verschillende plaatsen maar na de laatste APK van juli is mij wat opgevallen. Er zaten een aantal hitteschildjes los en was een lekje in de uitlaat waardoor deze altijd redelijk aanwezig was en licht rammelde bij optrekken. Na een nieuwe uitlaat viel mij op dat de auto "gorcheld bij lage toeren in zijn 5. boven de 80 a 90 is het redelijk voorbij. Het gorchelen gaat mee in toeren en bij het intrappen van de koppeling is het weg. Het onbelast de motor op toeren brengen geeft dit geluid niet. Af en toe lijk ik het ook te horen bij uitrijden zonder gas. Bij andere versnellingen valt het ook op maar is het minder. Ik heb geen idee hoe lang de auto dit al heeft.
De auto heet ondertussen liefkozend Gorchamel ::) [size=78%].[/size]


Heeft iemand enig idee wat dit is en of dit kwaad kan? Ik vrees voor de bak o.i.d. maar hoop stiekem op een gouden tip van even wat vastdraaien.

Entharion

Even opnemen en op youtube zetten met een linkje, geen idee wat ik me bij dit geluid moet voorstellen, kolk in de tank?  :D

pecot

u vraagt, wij draaien. Ik hoop dat het herkend wordt of dat dit normaal is voor dit type auto.


https://www.youtube.com/watch?v=QUfLNA39Vb0


Chaoth

Is er een originele uitlaat geplaatst of imitatie?

Imitatieuitlaten willen nog wel eens een heel ander geluid geven.

pecot

#4
Er zit nu een bosal middendemper en een walker einddemper onder. Deze kinken inderdaad zwaar beroerd ten opzichte van de originele. Veel meer blikkerig en bij starten merk je dat de uitlaat even moet opwarmen alvorens een rammel kwijt te raken. In theorie zou het wel zo kunnen zijn natuurlijk dat onder belasting de luchtdruk in de uitlaat in de uitlaat dit geluid genereerd.
Als het geluid geen kwaad kan dan vind ik het niet heel erg. Het is een tweede auto voor ons. Omdat het een tweede auto is zit ie niet bij de wegenwacht en heb ik er geen pechulp op waardoor ik geen vertrouwen heb om lange afstanden te rijden met deze auto.

Entharion

Citim nga: pecot ne Shtator 14, 2018, 09:19:10 PD
u vraagt, wij draaien. Ik hoop dat het herkend wordt of dat dit normaal is voor dit type auto.

https://www.youtube.com/watch?v=QUfLNA39Vb0


Klinkt mij gewoon als een gezond motortje hoor, hoor ook niet echt iets wat ik als gorgelen zou beschrijven.


Het zou kunnen dat 'ie met de andere uitlaat gewoon wat anders klinkt maar ik zou me er geen zorgen over maken :)

Chaoth

Ik werk bij Fiat. Als wij onder een 500 of Panda een Bosal demper monteren, wordt het geluid ineens heel anders. Een stuk luider (net een sportuitlaat).

pecot

Nou, top! Bedankt voor de reacties. Dit geeft mij weer wat meer vertrouwen aangezien er meerdere reacties in de uitlaathoek zitten. Dan houden we hem lekker zo. Mocht t wel wat anders zijn dan staat ie vanzelf een keer stil ::)