Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

stuur bekrachtiging stopt en eps lichtje gaat branden.

Filluar nga cashje, Shkurt 11, 2017, 10:56:26 PD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

cashje

hallo allemaal.
Ik heb een probleempje met mijn Colt uit 2008.
Tijdens het rijden stopt de stuur bekrachtiging en het eps lichtje gaat branden.
Hij stuurt dan extreem zwaar en als ik de auto af zet en weer start is het weer weg.
Maar na de herstart stuurt ie naar rechts veel zwaarder dan naar links.
Het is me opgevallen dat dit gebeurt als het koud buiten is.
Zou dit misschien aan de accu kunnen liggen dat ie niet genoeg power meer heeft.
Want als ik hem start worden mijn lampen na een seconde of 5 ook wat minder fel.
En als ik een stukje achteruit rijd en dan stop om verder te rijden gaat mijn toerental naar zo`n 400 a 500 toeren zodat ie bijna afslaat.
Komt dit iemand bekend voor?

BriannNL

Afgaande op de symptomen kan het inderdaad zomaar de accu zijn.
Zou de accu even laten checken bij een garage (die hebben daar een speciaal apparaat voor). Mocht hij in slechte staat zijn, vervangen en dan hopen dat het opgelost is.

cashje

Volgens mij is het ook nog de originele accu.
Hij is zwart zonder tekst en er staat 06-08 op en de auto is van 2008.

Chaoth

Ik zou beginnen met controleren van de staat van de accu.

Paul_cz5

Hoi Cashje,

Ik ervaar hetzelfde probleem, alleen is het na langere tijd onbehandeld erger geworden.

Na het starten gaat automatisch de EPS uit en het lampje aan. Als ik kort na het starten een stuurimput maak gaat de eps weer aan en blijft daarna ook gehele rit aan.

Ik heb de auto laten uitlezen maar de garage kon niks vinden en zal manueel het probleem moeten zoeken. Maar ik heb nog niet de accu laten nakijken...


Heb jij al enig resultaat geboekt?

cashje

Ik heb nog geen tijd gehad om de accu te wisselen.
Maar nu het wat warmer word is het probleem weer weg en stuurt ie links en rechts even soepel.
Maar ik ga zoiezo de accu laten wisselen.

Paul_cz5

Ben benieuwd,
zodra ik bij me garage ben zal ik hem vragen me accu en generator te controleren.

cashje

Dan ben ik ook benieuwd wat de uitkomst is van jouw garage.

cashje

Ik heb ondertussen de accu laten vervangen.
Ik heb het idee dat het toerental ook stabieler is nu .
Eigenlijk moet het even wat vriezen zodat ik zeker weet dat de stuurbekrachtiging niet meer uit valt nu.

slagtand

#9
Hallo.
Had ook plots wegvallen stuurbekrachtiging in het vroege najaar. Met OBD uitgelezen: Lage spanning stuurbekrachtiging. Gereset.
Heb accu een nacht aan een lader gehad. Probleem nooit meer teruggeweest, ook niet in de -bij vlagen- koude winter erna.
Auto was een forse periode nauwelijks gebruikt, accucapaciteit zakt dan in. Elektrische stuurbekrachtiging vraagt tot wel enkele tientallen Ampères.