Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

Groen lampje uit; oranje lampje soms even aan.

Filluar nga Sailor, Tetor 05, 2015, 11:22:44 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Sailor

Vandaag voor het eerst opgemerkt dat het groene lampje van mijn spacestar GDI 1800 uit is terwijl het altijd na enige tijd ging branden op het dashboard. Onderweg op de grote weg ging heel even het oranje lampje van het motormanagement aan en uit.
Wat kan dit betekenen?

Space Star 1.6

Groen lampje betekent dat je mistlampen voor aan staat. Je reed dus heletijd met mistlampen aan.

Motorlampen moet je ff laten uitlezen dat is enige optie.

Sailor


4Koen63

Dat groene GDI ECO lampje is een goed teken. Als die brandt tijdens het rijden ben je lekker zuinig bezig.

Sailor

Het probleem is dat het groene GDI lampje bij mij iedere rit wel brandde....echter nu viel me op dat het op eens helemaal niet meer oplicht en ik dus ook even het oranje motormanagement lampje zag aangaan om daarna weer snel uit te gaan. Er is dus iets veranderd......
Wat meet de sensor die aan het groene lampje is verbonden?

4Koen63

Het groene lampje gaat branden als de motor in "Ultra Lean Combustion Mode" draait,
oftewel als de motor op een arm mengsel loopt, wat kenmerkend is voor een direct ingespoten benzinemotor, en dus ook een laag verbruik oplevert / zou moeten opleveren.


Als je je vraag beantwoord wilt hebben zul je toch even naar de dealer moeten gaan om het storingsgeheugen uit te laten lezen. :)

Sailor

Is er een mogelijkheid dat het aan de benzine zou kunnen liggen?
Het is namelijk gekomen nadat ik bij "Firezone" gewoon 95 heb getankt.
Ik wissel doorgaans regelmatig af met Vpower.
Ik heb het bij "Thinq" een keer meegemaakt dat nadat ik daar getankt heb de motor inhield en stotterde. Daar tank ik dus nooit meer. Geeft wel aan dat de GDI gevoelig is voor het type brandstof....
Maar terug naar mijn vraag; kan het ermee te maken hebben?
In dat geval rij ik de tank even wat leger en ga Vpower tanken alvorens hem naar de dealer te brengen om uit te laten lezen.

Entharion

#7
Citim nga: Sailor ne Tetor 07, 2015, 09:24:29 PD
Is er een mogelijkheid dat het aan de benzine zou kunnen liggen?
Het is namelijk gekomen nadat ik bij "Firezone" gewoon 95 heb getankt.
Ik wissel doorgaans regelmatig af met Vpower.
Ik heb het bij "Thinq" een keer meegemaakt dat nadat ik daar getankt heb de motor inhield en stotterde. Daar tank ik dus nooit meer. Geeft wel aan dat de GDI gevoelig is voor het type brandstof....
Maar terug naar mijn vraag; kan het ermee te maken hebben?
In dat geval rij ik de tank even wat leger en ga Vpower tanken alvorens hem naar de dealer te brengen om uit te laten lezen.

GDI motoren zijn nogal gevoelig voor brandstoffen... die Firezone 95 kan gemengd zijn met E10, en dat vinden GDI motoren niet zo prettig.
Bron: http://www.e10check.nl/auto/mitsubishi/
Meer GDI info: http://www.mitsubishi-owners-club.nl/forum/index.php/topic,9760.0.html

Probeer gewoon altijd 98 of BP Ultimate te tanken, dat is tenminste nog wel goede brandstof, Vpower is 95 aangelengd met wat middeltjes wat neerkomt op RON97 ofzo.
Dat word hier ook nog toegelicht: http://www.mitsubishi-owners-club.nl/forum/index.php/topic,9761.0.html

Ik hoop dat je hier wat aan hebt...

Eagle1982

De GDI motor is eigenlijk helemaal niet blij met de brandstoffen die we hier in NL kunnen krijgen.
De motor is officieel gemaakt voor RON100 en hoger.
Echter is de software op een dusdanige manier aangepast dat ze ook "rijden" op 95.
Maar met 98 gaat het een stuk beter, rijden ze lekkerder op en ook zuiniger.
Ik denk dat het zeker raadzaam is om het gasklephuis schoon te maken en de ECU even opnieuw in te leren nadat de klep gereinigd is.
Zelf tank ik alleen maar BP ultimate.
Wanneer je de gasklep open zet (werkt niet bij een elektronisch gasklephuis )en je kijkt met een lampje even naar binnen het inlaatspruitstuk in dan zie je meteen hoe de GDI zichzelf weet te vervuilen. (het lijken wel stalagmieten en stalactieten )

Sailor

Bedankt voor de reacties.
Ik ga eerst even de tank leegrijden en dan BP ultimate tanken.
Hoop dat daarmee mijn GDI lampje weer kan gaan branden.
Ik zal hem dan ook nog een keer opnieuw inleren.
Heb dat afgelopen voorjaar een keer gedaan en wist niet wat ik meemaakte; zo lekker had hij nog nooit gelopen.

Sailor

Toch maar even naar laten kijken bij de plaatselijke garage.(Mitsubishi dealer had pas over twee weken tijd....)
Had inmiddels geconstateerd dat de motor onderin ook wat plofte af en toe bij stationair toerental.
Het groene lampje was snel opgelost ....voor 1 euro......
Verder is het gasklephuis schoon gemaakt en een nieuw luchtfilter geplaatst. Ook was er zeker 1 bougie niet zo goed meer. Dus vier nieuwe iridium bougies er in. (Zaten er ook al in....)
Hij loopt weer prima.
Zal binnenkort nog een keer de boel opnieuw inlezen na het reinigen van het gasklephuis.