Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

Reservewiel ipv reparatieset

Filluar nga Stephan, Prill 09, 2017, 12:40:58 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Stephan

Onze ASX is, zoals vele anderen, geleverd met een bandenreparatiesetje. Liever zou ik een volwaardig wiel als reserve willen hebben. Dus ook geen thuiskomer. Iemand enig idee of tips hoe ik daar het beste aan kan komen? Het mooiste zou zijn als dit natuurlijk een los exemplaar is van de set die nu al onder de auto ligt:


Stigter

Ik heb naast de reparatieset wel een thuiskomertje in de auto liggen, maar vraag mij af of er een volwaardig wiel in de kofferbak past. Het is nu al allemaal wel erg krap.

Stephan

Ah, da's inderdaad wel een goede tip. Het wiel moet natuurlijk wel passen. Dus dan toch maar ook een thuiskomertje als optie in gedachten houden.

willem40

Hallo Stephan,


Ik heb een thuiskomertje erin liggen.Voor langere afstanden leg ik een winter of zomerband er in  :) .
Ik heb 2 balkjes onder de afdekplaat gelegd om doorzakken te voorkomen.
Werkt al jaren prima.
Je moet alleen de bout in het midden verlengen.


gr.Willem

Stephan

Dus er past wel een volwaardig wiel in de bak voor het reservewiel dan?

Willyv

in onze colt wel, krik je wagen eens op, haal een wiel eraf om te passen en dan weet je het zeker.

willem40

Citim nga: Stephan ne Prill 14, 2017, 12:13:49 MD
Dus er past wel een volwaardig wiel in de bak voor het reservewiel dan?


Ja hoor.
Alleen heb ik een andere kunststof bak waar het wiel in gaat. Deze krijg je erbij als je een thuiskomer besteld.
De laadvloer ligt door de balkjes mooi vlak.
Tevens heb ik veel bergruimte onder de afdekplaat.
De centrale wielbout is verlengd. :)  Zie foto's

[verwijderd door de beheerder]

Stephan

Bedankt voor de foto's. Hiermee wordt het verhaal heel duidelijk!

Stephan

#8
Al die tijd geen prioriteit gesteld aan het aanschaffen van een reserveband. En plots van de week een klapband gekregen. Nou, dan helpt zo'n reparatiesetje ook niet. Vervolgens na de komst van de ANWB afgesleept naar onze garage, die toevallig nog open was. Al met al een hoop tijdverlies en ellende.


Daarom op zeer korte termijn toch maar eens een extra wiel met band aanschaffen. Maar het is moeilijk om ergens een thuiskomer te vinden. Heb al via onderdelenzoeker een aanvraag ingediend bij diverse sloperijen. Ook bij Boonstra Autoparts bijvoorbeeld. Nieuw bij de dealer kosten ze bijna 200,- Euro. Dat moet goedkoper kunnen, lijkt me. Iemand tips?

4Koen63

Marktplaats, Facebook, e.d. in de gaten houden.
En het hoeft niet per se een Mitsubishi wiel te zijn. Zolang de steekmaat en naafdiameter maar kloppen 8)

Stephan

Ja, inderdaad. Doe ik al een tijdje. Steek: 5x114 - ET: ~42 - NG: 67.10

willem40

Hallo Stephan,


Bij de dealer krijg je er ook een bak bij waar het wiel in past.
Ik weet niet of dat nu het geval is.


gr.Willem


Sailor wim

Hoi.
Ik had een ASX en er een reserve wiel bijgekocht.
Paste zo in de bak.
Je krijgt er ook een bijbehorende bout en plaat bij.
Nu bezit ik een Cross.

Stephan

Hèhè, nou, na drie jaar uiteindelijk voor een leuke prijs toch nog een thuiskomer weten te scoren.
Wat me motiveerde om harder ernaar te zoeken was het feit dat ik recentelijk wéér een lekke band had. Een spijker in de wang van de band, dus niet te repareren. Wel zuur, want de band had nog maar weinig kilometers gemaakt.
Ik had al eerder wat sloperijen enzo opgezocht, maar die vroegen allemaal rond de 100 Euro of zelfs meer voor één oud en gebruikt maar compleet volwaardig wiel. Dat moet voor veel minder kunnen, vond ik. Daarom in mijn omgeving maar eens gezocht en uiteindelijk voor 20 Euro deze ongebruikte thuiskomer gevonden.
Deze komt oorspronkelijk uit een Kia, maar die heeft ook een steekmaat van 5x114,3 en een naafgat van 67,1. De ET-waarde weet ik helaas niet. Maar ik vermoed dat deze moet passen. Voor die 20 Euro wilde ik dat risico wel lopen. Ik zag alleen dat de dot-code van 2007 is. Dat is dan wel weer wat minder. Gelukkig ligt een reservewiel nooit lang in de zon om uit te kunnen drogen.

Ik wil de band alleen op spanning brengen en nu lees ik op dat band dat deze tot 60 psi (4,13 bar) moet worden opgepompt. Da's best veel, komt dat omdat een thuiskomer minder contactoppervlakte heeft met de weg en toch hetzelfde gewicht moet dragen of zo?


Een wielsleutel en een krik had ik gelukkig al, dus nu is de set compleet. Nog even kijken of de bouten passen. Want volgens mij zijn die van aluminium wielen conisch. ...dan moet ik nog even 4 andere boutjes scoren.

Stephan

Vijf... het moeten er natuurlijk vijf zijn ipv vier, die bouten.  ;D