Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

Dynamo stuk?

Filluar nga bob00105, Prill 22, 2021, 11:00:58 PD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

bob00105

Goedendag,


Ik was gister aan het rijden toen stuk voor stuk elektrische systemen minder goed gingen werken/uitvalde.
Bij thuiskomst bleek de accu compleet leeg te zijn. Na het opladen van de accu deed alles het wel weer en starte de auto weer gewoon.
Bij het meten op de accu staat hier slechts iets minder dan 12V op met een draaiende motor, niet de gebruikelijke iets minder dan 14V.


Ik vermoed dus dat mijn dynamo stuk is. Echter brand het accu waarschuwingslampje niet, maar deze brand ook niet als ik het contact aanzet, terwijl dit wel zou moeten.
Geeft dit juist aan dat de dynamo stuk is, of kan er nog iets anders aan de hand zijn?


Ik heb het lampje al vervangen en getest (in de zekering, maar niet in het instrumentenpaneel ingedraaid).
De stekker op de dynamo, welke naar het dashboard gaat, heb ik ook bekeken. Daar zag ik geen corrosie of doorgebroken draden zitten.


Wel loopt nu ook zeer snel mijn accu leeg, maar ik vermoed dat dit vooral komt omdat ik deze helemaal leeg heb getrokken met het naar huis komen.
De accu is nog wel op te laden en mee te starten.

DennisN

Ik ben geen expert, maar zou de volgende zaken testen:
- spanning op de dynamo (die zou > dan 14V moeten zijn)
- als dat het geval is verlies je dus ergens spanningonderweg naar de accu
- hoeveel spanning meette je bij de zekeringkast?
- meten = weten
- zekering voor de zekerheid vervangen
kun je de auto misschien bij een garage laten uitlezen?? wellicht krijg je op die manier zinvolle informatie
Op deze manier doorrijden is Russisch roulette, er komt een moment dat je langs de kant staat...

Keezx

#2
95% zeker dat de dynamo defect is, als je plm. 12,5 V meet bij draaiende motor, dat is gewoon de accuspanning, heb ik nog nooit anders meegemaakt..
Controlelampje brandt niet: zal gewoon ook defect zijn, vandaar dat je het pas hebt gemerkt toen de accu leeg was.Accu snel leeg: mogelijk kortsluiting IN de dynamo, is me ooit ook overkomen na het doorrijden van een hele diepe plas.Koppel de bedrading van de dynamo maar af en kijk of de accu nog zo snel leeg raakt.Intussen maar eens kijken naar een vervangende dynamo....

Nobodie14

Ik neem aan dat de v-snaar van de dynamo in orde is?
Er zitten 2 snaren op de 1.6 motor.

En net wat Keezx zegt: controlelampje zal stuk zijn..

bob00105

De spanning op de accu komt nooit boven de 12,7 volt uit, ook niet met motor draaiend.
Spanning op de + aansluiting van de dynamo is ook niet hoger dan de 12,7 volt.
Uitlezen met een OBD scanner geeft geen fouten weer.

Snaar draait gewoon rond en lijkt weinig mis aan. Distributieriem is bij aankoop vervangen 1 jaar terug, hoort daar normaal wel of niet de snaar van de dynamo bij?
Die lijkt meer versleten te zijn dan de riem naar de rest.

Goed idee van het loskoppelen van de dynamo, als het meezit hoef ik niet ook nog een vervangende accu.

Lampje zelf achter het accu waarschuwingsplaatje werkt wel gewoon, maar misschien is de spanningsregulator wel stuk waardoor het lampje niet gaat branden.

Bedankt voor de ideeën, nieuwe (van de sloop) dynamo is besteld, ga deze van het weekend vervangen. Ik zal laten weten of dit het probleem oplost.
Nog tips voor het vervangen van de dynamo?
 

Keezx

Ik heb het nog niet hoeven doen bij deze auto, maar het lijkt me een heel simpel, rechtlijnig sleutelklusje....wijst zichzelf.

Nobodie14

Hier een video van het vervangen van de dynamo van een Mitsubishi Mirage: https://www.youtube.com/watch?v=YVR8pS9zz70