Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

'Check Engine' en Galant '90 wil niet meer stationair lopen

Filluar nga phoxetis, Korrik 15, 2008, 07:26:11 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

phoxetis

Hallo luitjes, vanochtend ging ik tanken bij een benzinestation (waar anders), dus ik start mijn '90 1.8i Galant en alles prima, en keurig in orde.
Ik gooi de tank vol benzine, en ik wil starten en de motor slaat direct af. En dat ging zo een tijdje door.
Als ik het contact aanzet, gaat het Check Engine lampje branden (van de ECM). Maar dat gaat niet meer uit!Normaal gesproken gaat het uit na een seconde of 5. Nu blijft het aan, en , als ik mijn poot niet op het gas houd, valt de motor ook direct stil.

Omdat ik best wel graag naar huis wilde, heb ik de stelschroef van de gaskabel maar aangedraaid zodat het ding 1500 toeren liep zonder uit te vallen en naar huis gereden. Het Check Engine blijft continue branden, maar verder is alles in orde (motor loopt goed, oliepeil goed, koelvloeistof goed, accu is goed).

Zou de toerentellersensor misschien niet meer op de ECM aangesloten zijn? Op het dashboard werkt-ie nog prima....

nou, groetjes van erik en zijn trouwe 320.000km galant  :roll:

Evo driver

Hoi Eric

Tijd niet gezien hier op het forum

Maar het kan zijn dat je ontsteking of je computer de geest heeft gegeven ook gezien de km stand. Het beste kan je even langs de dealer en de auto uit laten lezen dan weet je heel wat en kan je op zoek gaan naar andere onderdelen

gr. remco

phoxetis

hi, ja ik had wat bijgedragen aan het forum, maar dat is en de crash van afgelopen najaar verloren gegaan, dus ja, van mij is niet veel meer terug te vinden :) ik denk inderdaad dat laten uitlezen een goed idee is, dan weet je wat de ECM van je wil. Het is inderdaad een oud beestje, maar het comfort is bijzonder goed. De motor draait ook erg soepel en goed. Als-ie weg zou moeten.....  :(

Richard

Controleer de gasklep zelf eens, kan zijn dat de stappenmotor die het stationair regelt de geest heeft gegeven..

Als de motor verder gewoon nog netjes loopt en bij het rijden geen merkbaar verschil is lijkt het me stug dat de ecm of onsteking kapot zijn, dan loopt ie of voor geen meter meer of helemaal niet.

Evo driver

Dat hebben we wel vaker meegemaakt dat de ontstekingen op hoger toeren tal wel werken bij warme motor maar stationair niet meer en als de motor koud is geen probleem maar een stappenmotor zie je weinig aan zou je door moeten meten maar even een bezoek aan de dealer kan geen kwaad en weet je waar je aan toe bent voordat je van alles begint te schroeven enz.


gr. remco

Richard

Citim nga: "Evo driver"Dat hebben we wel vaker meegemaakt dat de ontstekingen op hoger toeren tal wel werken bij warme motor maar stationair niet meer en als de motor koud is
Ow, dat wist ik niet.  Maar uitlezen is inderdaad de betere optie.. hoef je tenminste niet te gissen wat het nou is.

phoxetis

Ik ben bij de dealer geweest en heb de auto daar achter moeten laten. Ik vermoed dat-ie in de gaten had dat-ie thuis was ;-)
Uitlezen gaat niet, er is geen verbinding. En starten wil-ie ook niet meer. Vermoedelijk is dus de ECM stuk. Enfin, we zien wel hoe het afloopt.

Evo driver

Als er geen verbinding gemaakt kan worden met de ecu dan is deze stuk helaas

Richard

Met een meetje mazzel kan de ecu nog gemaakt worden, waarschijnlijk zijn de condensators gaan lekken, dat hebben namelijk alle ecu's van die bouwjaren.
Maar eingelijk is het beter die al te vervangen voordat je er problemen mee krijgt.

phoxetis

Goeie tip man, helemaal niet aan gedacht.
Ik zit op m'n werk wel PC-moederborden te repareren met 'bolle elco's', maar dat die in een ECU kunnen zitten heb ik me nooit gerealiseerd.

Evo driver

vervang ze meeteen allemaal dan krijg je dat gezeur niet meer en een revisie kost al gouw 250 euri's dus voor jou een makkie als je die zelf kan vervangen

g.r remco

GHINO

Citim nga: "phoxetis"Goeie tip man, helemaal niet aan gedacht.
Ik zit op m'n werk wel PC-moederborden te repareren met 'bolle elco's', maar dat die in een ECU kunnen zitten heb ik me nooit gerealiseerd.
Damn dan kan je ze zelf gemakkelijk fixxen.
Dat scheelt je ene heleboel geld.
bij de dealer late reparen (opsturen) kost circa: 150
gereviseerde kopen kost circa 500
nieuwe kopen kost circa 1500

dus tel uit je winst(prijs al weer van tijdje gelee en kan per bedrijf verschillen)

phoxetis

hallo allemaal, nou het begint al een echt project te worden, ik heb de ECU opgehaald bij de dealer en ik zag al direct een verkoolde weerstand zitten, dus ik denk dat die wel een goede is om mee te beginnen. De andere weerstanden hebben een soort van 'gezond blauw' verf. Enfin, zie foto's ;-)

De elco's zien er nog goed uit, zijn helemaal niet bol ofzo. Je ruikt wel de 'rottevislucht', dus misschien zijn ze toch slecht.
Ik vraag me af of die weerstand van de brandstofpomp ofzo zou kunnen zijn.





phoxetis

nou, tot nog toe heb ik een goedkoopste revisie gevonden op http://www.actronics.nl/ , die leveren voor 195 euro en dan is de boel al gerepareerd en de condensatoren vervangen. Ik ga denk ik met een potentiometertje maar eens proberen te achterhalen wat dat weerstandje ooit was.

Trouwens, heeft iemand hier niet een '90er Galant waar ik het weerstandje even van op mag meten?
Bij Actronics heb ik het geprobeerd maar (was te verwachten) die informatie geven ze niet prijs.....

Ramon 73

Wat ook voor heel veel problemen zorgt, zijn de zgn. piggyback boards. Dat zijn de printjes/modules die rechtop op de print gemonteerd staan. Meestal worden die alleen met de contacten in de print gesoldeerd. Door de trillingen in de auto scheuren de solderingen na verloop van tijd door. Ik zou al die solderingen van die losse printen allemaal even opnieuw solderen. Gewoon even het bestaande soldeertin laten smelten, heel klein beetje tin toevoegen voor het vloeimiddel en klaar.