Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

Achteraf inbouwen van subwoofer

Filluar nga Stephan, Nentor 16, 2018, 09:18:33 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Stephan

Heeft iemand ervaring met het achteraf inbouwen van een subwoofer (ik meen van Rockford Fosgate) speciaal passend voor de ASX? Moet er vanaf de radio en de accu nieuwe bedrading getrokken worden? Of ligt er achter al standaard bekabeling en is het 'n soort van plug-and-play?


Of zijn er betere/andere opties voor het op een eenvoudige wijze inbouwen van een subwoofer?

Nobodie14

Dat is een mooie subwoofer bekisting.
Ik heb een soortgelijke in mijn Accord gehad.

Ik heb geen ervaring met het inbouwen van een subwoofer in een ASX, maar meer dan genoeg ervaring met het inbouwen van subwoofers in andere automerken.

Ik denk niet dat Mitsubishi de bedrading voor een subwoofer al in de kabelboom verwerkt heeft.
Tenzij er van fabriekswege een dolby systeem met subwoofer ingebouwd is.

Zit er wel een subwoofer uitgang op je huidige autoradio?
En stuurt die alleen een signaal uit of is het echt een versterkte speaker uitgang?
Als het alleen een signaal is, dan moet er ook nog een versterker komen.
Als je een serieuze subwoofer en versterker in wilt bouwen, dan moet er ook nog een condensator komen en echt dikke stroomkabels vanaf de accu naar de condensator/versterker.

Misschien is het een betere en goedkopere optie om voor een Pioneer TS-WH500A te gaan.
Deze zou misschien onder je stoel geplaatst kunnen worden?
Alleen de bekisting van je foto zal al in de buurt van de prijs voor deze Pioneer subwoofer komen..

Stephan

#2
Ik vrees inderdaad dat er geen bekabeling klaar ligt achterin. Ik weet ook niet wat voor uitgangen er op de huidige radio zit. Het is een standaard radio:




Maar met een Pioneer TS-WH500A zou je zo'n situatie krijgen:



Bij Bol.com voor 182,- Euro te krijgen. Maar is het aansluiten zelf te doen? Heb hier geen ervaring in ...of toch maar laten doen? Zo'n 15 jaar geleden heb ik in m'n Kadett'je en Astra destijds wel een subwoofer zelf ingebouwd achterin, maar toen was de techniek ook veel eenvoudiger.

Nobodie14

Het voordeel van de subwoofer onder je stoel is dat je de bassen direct voelt zonder dat deze heel hard aan hoeven te staan.
Zoals je waarschijnlijk wel weet (of niet) is het voelen van de bas een essentieel onderdeel van de beleving.
Als de subwoofer achterin ingebouwd is, dan heb je daar aardig wat vermogen nodig om het voorin ook te voelen.
En je buurt kan dan gelijk mee 'genieten'..

Het nadeel van de subwoofer onder je stoel is dat je passagier achterin zijn/haar voeten niet meer onder de voorstoel kwijt kan.
Ook eventuele uitblaasopeningen van het luchtsysteem moeten omgeleid worden.
Je wilt namelijk geen warme lucht direct op een actieve subwoofer hebben.

V.w.b. het aansluiten, het is niet zo moeilijk:
- Voedingsdraad (+ en -, met zekering op de +!!) trekken naar de accu
- Geschakelde voedingsdraad naar contactslot (de standaard radio heeft geen antenne/versterker aansturingsdraad)
- Speakerdraad (+ en -) koppelen aan achter luidspreker speakerdraad

Het is dus eigenlijk nog steeds net zo eenvoudig als vroeger en goed zelf te doen mits je de veiligheid in de gaten houdt.
Vandaar de extra uitroeptekens bij de zekering in de voedingsdraad.

Stephan