Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

Colt geen stuurbekrachtiging

Filluar nga pilow, Shtator 23, 2020, 08:43:52 PD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

pilow

Sinds twee dagen brandt het EPS lampje op het dashboard, gevolg geen stuurbekrachtiging.


Foutcode C1541.


Ondertussen heb ik een nieuw accu geplaatst en de ECU van de stuurbekrachtiging uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Heeft helaas niet geholpen.


Wat opvalt is dat de ECU twee keer een klik geluid moet maken, achterelkaar. De tweede klik blijft uit waardoor de EPS ook blijft branden, een paar tikken op de kastje van de ECU en de tweede klik komt terug, EPS lamp gaat uit en de stuurbekrachtiging doet het weer.


De stuurbekrachtiging doet het ook weer als ik een paar keer het stuur helemaal naar links en dan weer helemaal terug naar rechts draai, soms meerdere keren noodzakelijk.


Iemand ervaring met een soortgelijke geval, betekent dit dat ik de ECU moet vervangen of moet ik de oplossing ergens anders zoeken?


Op het forum zijn er meerdere topics hierover maar niemand heeft blijkbaar de behoefte om de oplossing te posten.

Nobodie14

Ik rij zelf in een Space Star uit 2002, maar wil wel helpen om het probleem op te lossen.


Het lijkt me dat het in de ECU zit. Een soldering die niet meer 100% in orde is.
Door er op te tikken is er weer even contact wat net genoeg is.
Heen en weer draaien met het stuurwiel is kennelijk ook net genoeg (stroompje naar de ECU?) om weer contact te krijgen.


pilow

Citim nga: Nobodie14 ne Shtator 23, 2020, 03:22:16 MD
Ik rij zelf in een Space Star uit 2002, maar wil wel helpen om het probleem op te lossen.


Het lijkt me dat het in de ECU zit. Een soldering die niet meer 100% in orde is.
Door er op te tikken is er weer even contact wat net genoeg is.
Heen en weer draaien met het stuurwiel is kennelijk ook net genoeg (stroompje naar de ECU?) om weer contact te krijgen.


Bedankt voor het meedenken. Ik ging er ook vanuit dat het aan de ECU van de stuurbekrachtiging lag dus heb een ander aangeschaft, deze aangesloten. En voila hij deed het. Dacht ik. Na een rondje auto terug geparkeerd en half uur later terug gegaan om het te testen, helaas. Het ligt ook niet aan de ECU.


Er is dus een een voorwaarde voor de twee klik geluiden/ relais. Een sensor of een draadbreuk. Dit wordt nog een opgave.

Nobodie14

Zijn er misschien nog meer ECU / auto gerelateerde functies die niet 100% werken?
Dan zou het mogelijk nog een massa probleem van de ECU / auto kunnen zijn.

pilow

Citim nga: Nobodie14 ne Shtator 23, 2020, 10:22:18 MD
Zijn er misschien nog meer ECU / auto gerelateerde functies die niet 100% werken?
Dan zou het mogelijk nog een massa probleem van de ECU / auto kunnen zijn.


Nee, alles werkt zoals het hoort.


Opnieuw uitgelezen, krijg nu ook foutcode u1122, deze is abs/tcl/asr gerelateerd. Heb alleen abs maar toch. Meen ergens gelezen te hebben dat de EPS-ECU een sigbaal voor snelheid nodog heeft en deze via de abs krijgt.


Maar vind het nog steeds raar dat als na het starten de stuur gelijk naar zsm naar links draai de stuurbekrachtiging terug komt.


Mocht ik meer weten laat ik het weten.

pilow

De elektrische stuurhuis was het probleem. Nieuw gebruiktr erop en hij draait zelfs makkelijker dan voorheen.


Na een revisie bedrijf en een ex-dealer gesproken te hebben, blijkt dit een bekend probleem te zijn. Mitsubishi verkocht de nieuwe stuurhuizen zelfs voor een lager bedrag.

Outlander 2

Hoi,
Ik heb hetzelfde probleem: stuurbekrachtiging valt soms uit soms niet.
Code c1531 + c1541.


Heb jij alleen de motor of het complete stuurhuis vervangen?
En is dat beetje eenvoudig te doen of moet de hele voortrein er af ?

pilow

Citim nga: Outlander 2 ne Tetor 14, 2020, 09:18:34 PD
Hoi,
Ik heb hetzelfde probleem: stuurbekrachtiging valt soms uit soms niet.
Code c1531 + c1541.


Heb jij alleen de motor of het complete stuurhuis vervangen?
En is dat beetje eenvoudig te doen of moet de hele voortrein er af ?


Ik heb hrt complete stuurhuis vervangen. In principe zou je de hele voortrein af moeten halen. Maar heb alleen een deel van subframe losgehaald, de achterzijde. Hangend aan de fusekogels de stuurhuis eraf en de nieuwe erop.


Eerst de kabels ontkoppelen van de eps-ecu.