Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

Mitsubishi colt 1.6 glxi 4g92 vonkt niet

Filluar nga mits, Dhjetor 14, 2017, 06:16:06 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

mits

Goedemiddag allen,[/size]Ik zal mij eerste een even voorstellen aangezien ik nieuw ben.Mijn naam is Mits (vind het niet zo nodig om alles openbaar te maken)Ik heb sinds 2-3 weken een Mitsubishi Colt 1.6 GLXI, deze heb ik voor een klein prijsje gekocht en hij ziet er niet uit maar dat maakt mij verder weinig uit.Ik heb de bolide gekocht om op mijn stage te komen nadat mijn Volvo v40 2.0 (waarbij het olie lampje was weggeknipt) zonder olie kwam na een steen tegen de carterpan en zo de lagerschalen heeft (eigen invulling).De colt bevalt me veel beter dan ik dacht, een stuk zuiniger en sneller en betere feeling dan de Volvo. Maar nu,Ik starten de auto om even langs te gaan bij een maat van mij maar hij was nog niet thuis, Dus ben ik weer naar huis gereden met een bijna lege tank en zette de auto weg.Toen kwam hij naar mijn huis en we wouden vertrekken, dus ik starten mijn auto waarna hij na 2 seconden (ongeveer) weer uitviel na een (wat ik ongeconcentreerd kon horen met radio en ventilator aan) stotter o.i.d.Nu heb ik de bougies allemaal los gehad en bij allen geen vonk.Accu is nog prima en draait mooi rond maar de auto slaat niet aan.Hij heeft er verder geen problemen mee gehad oid.Benzine lucht is goed te ruiken tijdens starten.verder doet alle verlichting, schakelaars en relais naar mijn idee het gewoon.Ik weet verder niet of deze auto's hier gevoelig voor zijn.Dit alles heeft zich voorgedaan op zaterdag 8 december (met de sneeuw, auto zat ook onder de sneeuw, na enige rondjes ( driften) )P.S de auto heeft penbobines en een elektronische ontsteking.Dus als iemand suggesties heeft o.i.d. ik hoor het graag en hoop dat ik zo voldoende info heb gegeven.Met vriendelijke groet, Mits

Entharion

Citim nga: mits ne Dhjetor 14, 2017, 06:16:06 MDGoedemiddag allen,Ik zal mij eerste een even voorstellen aangezien ik nieuw ben.Mijn naam is Mits (vind het niet zo nodig om alles openbaar te maken)Ik heb sinds 2-3 weken een Mitsubishi Colt 1.6 GLXI, deze heb ik voor een klein prijsje gekocht en hij ziet er niet uit maar dat maakt mij verder weinig uit.Ik heb de bolide gekocht om op mijn stage te komen nadat mijn Volvo v40 2.0 (waarbij het olie lampje was weggeknipt) zonder olie kwam na een steen tegen de carterpan en zo de lagerschalen heeft (eigen invulling).De colt bevalt me veel beter dan ik dacht, een stuk zuiniger en sneller en betere feeling dan de Volvo. Maar nu,Ik starten de auto om even langs te gaan bij een maat van mij maar hij was nog niet thuis, Dus ben ik weer naar huis gereden met een bijna lege tank en zette de auto weg. Toen kwam hij naar mijn huis en we wouden vertrekken, dus ik starten mijn auto waarna hij na 2 seconden (ongeveer) weer uitviel na een (wat ik ongeconcentreerd kon horen met radio en ventilator aan) stotter o.i.d.Nu heb ik de bougies allemaal los gehad en bij allen geen vonk.Accu is nog prima en draait mooi rond maar de auto slaat niet aan.Hij heeft er verder geen problemen mee gehad oid.Benzine lucht is goed te ruiken tijdens starten.verder doet alle verlichting, schakelaars en relais naar mijn idee het gewoon.Ik weet verder niet of deze auto's hier gevoelig voor zijn.Dit alles heeft zich voorgedaan op zaterdag 8 december (met de sneeuw, auto zat ook onder de sneeuw, na enige rondjes ( driften) )P.S de auto heeft penbobines en een elektronische ontsteking.Dus als iemand suggesties heeft o.i.d. ik hoor het graag en hoop dat ik zo voldoende info heb gegeven.Met vriendelijke groet, Mits


Je zou de zekering voor de ontsteking eens kunnen controleren, aangezien je penbobines hebt lijkt het me sterk dat ze allemaal kapot zijn... zou met al het vocht en kou wel eens ergens kortsluiting geweest kunnen zijn.

mits

Citim nga: Entharion ne Dhjetor 14, 2017, 07:37:24 MD

Je zou de zekering voor de ontsteking eens kunnen controleren, aangezien je penbobines hebt lijkt het me sterk dat ze allemaal kapot zijn... zou met al het vocht en kou wel eens ergens kortsluiting geweest kunnen zijn.
bedankt voor uw reactie,
Ik neem aan dat deze niet in de zekering kast in de motorruimte zit maar in de verdelerkap?
Of zit ik hier verkeerd?

Entharion

Citim nga: mits ne Dhjetor 14, 2017, 08:00:46 MD
bedankt voor uw reactie,
Ik neem aan dat deze niet in de zekering kast in de motorruimte zit maar in de verdelerkap?
Of zit ik hier verkeerd?

Die zekering zit in de zekeringkast in de motorruimte.

Als je echt penbobines hebt heb je trouwens ook geen verdeelkap,
Verdeelkap: ecu>bobine>verdeler>bougie--bougie--bougie--bougie
En anders loopt het direct van de ecu naar de 4 bobines waar de bougies onder zitten.

Weet je zeker dat het penbobines zijn? Zo niet heb je ergens een bobine zitten die naar het midden van je verdeelkap loopt en dan kan daar de fout ook nog in zitten.
Als je foto's wil maken en toevoegen kan je dat het beste op je google drive zetten of een andere online hosting.

mits

Citim nga: Entharion ne Dhjetor 14, 2017, 08:39:59 MD
Die zekering zit in de zekeringkast in de motorruimte.

Als je echt penbobines hebt heb je trouwens ook geen verdeelkap,
Verdeelkap: ecu>bobine>verdeler>bougie--bougie--bougie--bougie
En anders loopt het direct van de ecu naar de 4 bobines waar de bougies onder zitten.

Weet je zeker dat het penbobines zijn? Zo niet heb je ergens een bobine zitten die naar het midden van je verdeelkap loopt en dan kan daar de fout ook nog in zitten.
Als je foto's wil maken en toevoegen kan je dat het beste op je google drive zetten of een andere online hosting.
Jaa ik ben daar een beetje in de war over,
Het zijn lange schachten naar me bougies maar heb ook een verdelerkap met 4 aansluitingen ipv een verdelerkap met een aansluiting in het midden voor de bobine dus ik weet het niet zo goed.
Ik zal zaterdag foto's maken want ik heb er nu geen tijd voor.
En dan haal ik de verdelerkap er helemaal af want deze zat half los toen die uitviel, er zat 1 schroefje los.

Eagle1982

Ah hier is nog een draadje.

Inderdaad als je gewoon een verdeelkap hebt dan zou je die beter eerst even kunnen nakijken.
Als je problemen ondervindt met starten dan zul je al een heel eind komen met het vervangen van de verdeelkap en rotor.
Dit zijn geen grote kosten en is makkelijk zelf te doen.

Check ook ff of de kabel vanaf de bobine wel een vonk geeft.
Het gebeurd bij deze verdeelkappen nog wel eens dat de koolstift in het midden van de verdeelkap een scheurtje heeft (de koolstift zit in het midden van de verdeelkap en brengt de stroom van de bobine naar de rotor)

In dit geval kun je mijn antwoord van het andere topic laten voor wat het is, dat is gebasseerd op ECU geregelde ontsteking.

mits

Citim nga: Eagle1982 ne Dhjetor 14, 2017, 09:45:02 MD
Ah hier is nog een draadje.

Inderdaad als je gewoon een verdeelkap hebt dan zou je die beter eerst even kunnen nakijken.
Als je problemen ondervindt met starten dan zul je al een heel eind komen met het vervangen van de verdeelkap en rotor.
Dit zijn geen grote kosten en is makkelijk zelf te doen.

Check ook ff of de kabel vanaf de bobine wel een vonk geeft.
Het gebeurd bij deze verdeelkappen nog wel eens dat de koolstift in het midden van de verdeelkap een scheurtje heeft (de koolstift zit in het midden van de verdeelkap en brengt de stroom van de bobine naar de rotor)

In dit geval kun je mijn antwoord van het andere topic laten voor wat het is, dat is gebasseerd op ECU geregelde ontsteking.


Okee bedankt.


Ik zal dit alles zaterdag proberen en even doormeten.
Het is me nu nog te koud en donker.
Ik laat jullie weten hoe het ging en zal even wat foto's posten.

mits

Okee ik heb de verdelerkap los gehad na wat geklooi met het onderste schroefje,
Aan de 4 puntjes zat wat grijze aanslag en zo ook op de rotor puntjes.
Ik heb deze een beetje schoongemaakt voor beter contact maar krijg ze niet zo schoon.
Nog steeds geen vonk.
Ik ruik al best gauw benzine ( ook een puntje wat me vraagtekens opwekt )
Kan het zijn dat de rotor de puntjes niet goed raakt en daardoor ergens anders op overspringt?

jankik

Zit er geen achteraf gemonteerde startonderbreker op die niet goed werkt?

mits

Citim nga: jankik ne Dhjetor 16, 2017, 01:05:43 MD
Zit er geen achteraf gemonteerde startonderbreker op die niet goed werkt?
nee ook niet


Eagle1982

Citim nga: mits ne Dhjetor 15, 2017, 11:32:13 MD
Okee ik heb de verdelerkap los gehad na wat geklooi met het onderste schroefje,
Aan de 4 puntjes zat wat grijze aanslag en zo ook op de rotor puntjes.
Ik heb deze een beetje schoongemaakt voor beter contact maar krijg ze niet zo schoon.
Nog steeds geen vonk.
Ik ruik al best gauw benzine ( ook een puntje wat me vraagtekens opwekt )
Kan het zijn dat de rotor de puntjes niet goed raakt en daardoor ergens anders op overspringt?

De rotor raakt de puntjes niet, dat zou niet goed zijn.
Er hoort een kleine afstand te zitten tussen de rotor en de contact punten waar de vonk tussen over springt.

Als er af fabriek een startonderbreker op zit dan kun je de werking ervan checken door de sleutel naar contact te draaien.
Na ca 5 sec. moet het motormanagment lampje uitgaan en uit blijven.
Als deze uit gaat en meteen weer aan gaat dan hoef je het starten niet te proberen, ook als het lampje aan blijft hoef je het niet te proberen.

Maar ik heb hier meer het idee dat het je ontsteekmodule is (bobine).

Dat je brandstof ruikt is logisch, deze gaat gewoon onverbrand de uitlaat uit.

mits

Citim nga: Eagle1982 ne Dhjetor 17, 2017, 12:44:09 MD
De rotor raakt de puntjes niet, dat zou niet goed zijn.
Er hoort een kleine afstand te zitten tussen de rotor en de contact punten waar de vonk tussen over springt.

Als er af fabriek een startonderbreker op zit dan kun je de werking ervan checken door de sleutel naar contact te draaien.
Na ca 5 sec. moet het motormanagment lampje uitgaan en uit blijven.
Als deze uit gaat en meteen weer aan gaat dan hoef je het starten niet te proberen, ook als het lampje aan blijft hoef je het niet te proberen.

Maar ik heb hier meer het idee dat het je ontsteekmodule is (bobine).

Dat je brandstof ruikt is logisch, deze gaat gewoon onverbrand de uitlaat uit.
Ik heb gister een verdelerkap en een rotor besteld en hoop dat dit het oplost.
weet nog niet wanneer ik het binnen heb.
Dit is de verdelerkap die er nu op zit, toen ik hem loshaalde zaten de puntjes allemaal wat naar de buitenkant gedrukt leek het en helemaal onder de grijze aanslag (idem met de rotor)

Eagle1982

Zijn niet hele dure onderdelen en moet je eigenlijk ook gewoon met bepaalde intervallen vervangen.
Scheelt je een hoop ellende.

Mocht dit geen oplossing bieden dan moet het wel in het huis zitten waar de verdeelden op zit.
Hierachter zit een hallgever, als deze sensor stuk is werkt de ontsteking ook niet.

mits

Citim nga: Eagle1982 ne Dhjetor 18, 2017, 12:25:52 MD
Zijn niet hele dure onderdelen en moet je eigenlijk ook gewoon met bepaalde intervallen vervangen.
Scheelt je een hoop ellende.

Mocht dit geen oplossing bieden dan moet het wel in het huis zitten waar de verdeelden op zit.
Hierachter zit een hallgever, als deze sensor stuk is werkt de ontsteking ook niet.
Ja, ik was voor 30 euro klaar, waarvan ook nog 10 euro verzend kosten.
Ik hoop dat het hiermee verholpen is en anders ga ik verder graven.
Die halgevers en sensoren zijn duurder dacht ik of niet ?


Eagle1982

Citim nga: mits ne Dhjetor 18, 2017, 12:32:48 MD
Ja, ik was voor 30 euro klaar, waarvan ook nog 10 euro verzend kosten.
Ik hoop dat het hiermee verholpen is en anders ga ik verder graven.
Die halgevers en sensoren zijn duurder dacht ik of niet ?

Die gevers 's in inderdaad een stukkie duurder, in dat geval kun je beter ff bij een demontagebedrijf (sloper) kijken voor een gebruikte.
Wel ff goed naar de nummers kijken, zijn verschillende types.