Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

Super Top's Space Shuttle

Filluar nga Super Top, Maj 10, 2013, 01:42:42 PD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 3 Vizitore po shikojne kete teme.

Super Top

Hallo allemaal,

Dit topic gaat over m'n laatste aanwinst dat vrienden al als bijnaam de Space Shuttle hebben gegeven.

Maar wat is het eigenlijk.
M'n laatste aanwinst is een originele handgeschakelde Mitsubishi RVR Hyper Sports Gear R.
Dat zal de meeste mensen nog steeds niet zoveel zeggen.
Tenzij je >>dit<< topic hebt gelezen.
Waar het op neer komt. De RVR is de japanse versie van wat in europa als Space Runner is verkocht. (vandaar dat ik dit topic in de sub-sectie Space Wagon heb gezet aangezien er geen sectie is voor Space Runner).
De RVR is er in talloze verschillende uitvoeringen geweest met als ultieme versie de Hyper Sports Gear R versie die alleen in 1997 geproduceerd is geweest.
Maar wat is er dan zo speciaal aan deze uitvoering?
De RVR Sports Gear is de opgeruigde 4x4 versie van wat we in europa kennen als de Space Runner.
Daar waren ook de 2 liter turbo uitvoeringen van onder de naam Super Sports Gear met zo'n 210 a 230 pk.
De krachtigste uitvoering die er aan het eind van de levenscyclus van de eerste generatie RVR is gebouwd was de Hyper Sports Gear R.
Deze heeft in de handgeschakelde uitvoering een TD05 turbo en 250pk en met automaat een TD04 turbo en 230pk.
En is te herkennen aan de speciale bumperkit voor de Hyper Sports Gear uitvoeringen.
Dezelfde kit zit ook op de Hyper Sports Gear Z met een 160pk 2 liter zonder turbo.

Tot zover het intro over de RVR in het algemeen.
Nu de mijne specifiek.
In de link eerder in dit bericht staat hij al op de foto's.
Het is zoals gezegd een originele handgeschakelde Hyper Sports Gear R die de vorige eigenaar uit Japan heeft geïmporteerd. Het is dan ook de enige in Nederland. En 1 van de 2 op het west-europeese vaste land voor zover bekend. Ik heb contact gehad met de eigenaar van de andere die in west-Duitsland staat.
Ik liep er 4 jaar nadat ik hem voor het eerst gezien had bij mij in het dorp weer tegenaan. En toen bleek hij zelfs te koop te zijn. Uiteindelijk heb ik hem eind augustus 2012 gekocht met 131.000 km op de klok.
Toen is hij wegens redenen direct in de stalling gezet. En begin april heb ik hem daar weer uit gehaald. Nieuwe APK erop en is er nog wat aan gedaan door de heren van MD-Performance.

Foto's van het moment dat ik hem weer zag 4 jaar nadat ik hem voor het eerst zag. En dat ik hoorde dat hij te koop was.




Toen ik hem uit de stalling haalde de rechter voorband weer opgepompt en de accu aangesloten en het was starten en lopen.
Toen nieuwe APK erop. CO waarde was even lastig maar uiteindelijk was die ook goed.


De winterbanden met de originele velgen er voorlopig even op gezet omdat die voorband leeg liep en ik daar eerst even naar wil kijken.


Ondertussen op zoek gegaan naar een trekhaak voor de RVR. Deze is niet het zelfde als voor de Space Runner omdat de Sports Gear 4x4 is, hoger op de wielen staat en een andere achter bumper heeft.
Uiteindelijk bij Watling in Engeland uit gekomen die het zou moeten kunnen leveren maar was nogal onduidelijk in de prijslijst want het zouden er 2 kunnen zijn en het was nogal onduidelijk welke ik nou zou moeten hebben.
Via MD-Performance uiteindelijk de trekhaak besteld en zij hebben hem er ook eronder gezet.




De vorige eigenaar had er voor de RDW keuring bij invoer koplamp units erin gezet van een compleet andere auto. Omdat de originele koplampen de schuine lijn van het licht beeld aan de verkeerde kant hebben zitten.
Ik heb de originele koplampen opgestuurd naar Headlightconversions.nl van JDMPorts. En kreeg ze omgebouwd weer terug.
Deze hebben de heren van MD-Performance er meteen in gezet. Nou ja meteen... Het bleek nog best wel een klus te zijn om ze er weer in te zetten.




Ziet er een heel stuk beter uit met de originele koplampen er weer in.


Natuurlijk nog even een foto van de kracht centrale.
Een helemaal standaard 7-bolt 4G63T RVR HSGR met TD05 Turbo.



En een fototje van de binnenkant. Met de hele fijne originele Recaro's. (auto is inmiddels van binnen schoongemaakt hoor)



Nu inmiddels al de nodige kilometers met de RVR gemaakt en de originele Recaro's zitten erg lekker en de auto rijd heerlijk.
Driving:  Mitsubishi Colt 1.5 8V GLXi A/T Super Top
Driving: Mitsubishi ЯVR 2.0T 16V Hyper Sports Gear R
Driving: Suzuki Jimny 1.3 JLX
In project: Mitsubishi Lancer 1.8 8V GLXi 4WD
Retired: Mitsubishi Colt 1.5 12V GLXi Super Top

Space Star 1.6

Oeii wat ontzettend coole wagen zeg!!!   8)

Bmws plagen.haha :)

Lekker bezig! :)

kaya design

dikke bak man O_O


heb toen zelf ook zitten kijken voor zo 1 omdat het leuk is.
vooral bij stoplichten  :D


maar is deze wagen niet te nieuw voor jou :D haha

4Koen63

Hehe vette shit Tjalling!


Heb 'm gelukkig al eens in het echt mogen aanschouwen :D
Ik vind 't echt een super cool ding en heel erg uniek, maar dat weet je!


Nog veel plezier ervan!


Nog "gekke" plannen ermee? Ik zou er persoonlijk niet teveel aan veranderen denk ik, omdattie al uniek genoeg is.




Greetz Koen

Eagle1982

Mooi dinkie Tjalling,


Mag ie eindelijk echt los XD


Geweldig dat je dit unieke exemplaar hebt weten te bemachtigen met relatief weinig kilometers.


Ukkie

geweldig mooie wagen dit,!
gefeliciteerd!
mis alleen nog uitlaatje aan de rechterkant:p beide kanten een pijpje das wel zo mooi;)

Super Top

Thanks voor alle reacties!!

Ja hij mag eindelijk los.
Het is echt een hele fijne reisauto.

Dit is toch wel één van mijn zeg maar droomauto's. Niet gedacht dat ik er nu al één zou kunnen bezitten.
Één van de andere op dat lijstje is de 6G Galant AMG type1.

De auto blijft origineel en ga er ook niet mee aan het modden ofzo.
Al staan er wel wat dingen in de planning voor de toekomst.
In volgorde van belangrijkheid.
- Drijfstanglagers vervangen
- Bodem laten behandelen en tectyleren
- Roestplekjes op schuifdeur, motorkap en overlap plaatwerk onder de achterlichten behandelen.
- 3" RVS Turbo-back Uitlaatsysteem (gewoon normaal stil geluidsniveau)
- Olietemp, Oliedruk en Turbodruk meter in een din frame onder de radio
- Turbo timer
- GFB Respons TMS Blow-off valve
Driving:  Mitsubishi Colt 1.5 8V GLXi A/T Super Top
Driving: Mitsubishi ЯVR 2.0T 16V Hyper Sports Gear R
Driving: Suzuki Jimny 1.3 JLX
In project: Mitsubishi Lancer 1.8 8V GLXi 4WD
Retired: Mitsubishi Colt 1.5 12V GLXi Super Top

RalliartMarthyn

Zo hee, die is vet en leuk dat ie zo zeldzaam is. Maar wel het stuur aan de andere kant, al wat gewend?

Eclipse2G

GAAF tjalling! dat vond ik al toen we hem op gingen halen! super bakkie heb je eraan en leuke mensen waren het ook liefhebbers.

De orginele lampen staan hem ook erg goed! snel weer een bakkie doen kom ik eens kijken naar je nieuwe upgrades kunnen we ook gelijk turbo-timer meters en BOV naar gaan kijken ;)

Super Top

Thanks!
@Marthyn
Ja het rechts sturen went heel snel. Enige nadeel wat ik tot op heden heb gemerkt is bij parkeerterreinen met een slagboom dan moet je even uitstappen.
Daarnaast ben ik linkshandig weet niet of dat extra voordelig is als je met links moet schakelen maar ik vind het geen probleem.

@Erwin
Originele lampen staan hem veel beter dan wat er eerst in zat.
Waren zeker leuke mensen de vorige eigenaars en ook zeker liefhebbers. Maar toch meer van Volkswagen dan van Mitsubishi.
Gelukkig voor mij want nu heb ik de RVR kunnen kopen.
Moeten zeker weer wat afspreken. Je bent altijd welkom.

On topic.
Ik heb via marktplaats nog een in praktisch nieuwstaat verkerende set originele 16" 3000GT velgen gekocht.
Die ga ik na de pinksteren eens testen onder de RVR om te kijken hoe dat staat.
Had ze in eerste instantie gekocht in de hoop dat de banden wat goedkoper zouden zijn dan voor de Evo7 velgen. En de ET waarde van de 3000GT velgen wel klopt met de RVR en die van de Evo7 niet.
Echter blijken de banden voor de 16" 3000GT velgen net zo duur te zijn als die voor de 17" Evo7 velgen.
Dus moet nog kijken wat er onder blijft.
Driving:  Mitsubishi Colt 1.5 8V GLXi A/T Super Top
Driving: Mitsubishi ЯVR 2.0T 16V Hyper Sports Gear R
Driving: Suzuki Jimny 1.3 JLX
In project: Mitsubishi Lancer 1.8 8V GLXi 4WD
Retired: Mitsubishi Colt 1.5 12V GLXi Super Top

Eclipse2G

tjalling! heb wat spulletjes van je lijstje voor prikkie kunnen vinden! dus mag je wat afstrepen als je wilt ;)

Super Top

Oehh!! Ik ben heel benieuwd!!
Driving:  Mitsubishi Colt 1.5 8V GLXi A/T Super Top
Driving: Mitsubishi ЯVR 2.0T 16V Hyper Sports Gear R
Driving: Suzuki Jimny 1.3 JLX
In project: Mitsubishi Lancer 1.8 8V GLXi 4WD
Retired: Mitsubishi Colt 1.5 12V GLXi Super Top

Super Top

#12
Vanavond even gekeken of ik de 2din radio die nog uit de japanse carrière van de auto stamt kon vervangen voor de 1din radio uit de Lancer.

Waarom zul je je afvragen.
Er zit een ADDZest geluidssysteem in de RVR. Met een ADDZest ADX8255 head unit. Opzich prima geluid.
Alleen is het ontvangst hier in europa nogal beperkt.
In japan is het bereik van de FM frequenties namelijk 76.0 tot 90.0 MHz.
In europa is het bereik 85.0 tot 104.1 MHz. Wat dus resulteert dat ik alleen de zenders tussen de 85.0 en de 90.0 MHz kan ontvangen.
Wat hier in de omgeving neer komt op 3 zenders waarvan 2 RadioNL achtige zenders en Radio Gelderland.
Daarnaast heeft het systeem alleen een CD frontlader en een Tape deck. Heb er ook nog een 12 CD wisselaar bij maar die ligt in de schuur.


ADDZest is de Japanse brandnaam van Clarion. Tegenwoordig heet het in Japan ook gewoon Clarion.

Aangezien het grootste deel van m'n muziek collectie op USB stick staat en ik niet van plan ben om dat allemaal op audio CD's te gaan branden.
En ik ook wel normale radiozenders wil ontvangen. Bovendien is het de bedoeling dat er een 1din frame met meters onder de radio komt.
Kortom er moet gewoon een normale europese 1din radio in komen.

De 2din ADDZest radio
Zit met beugels vastgeschroefd in de middenconsole.
Het lijkt erop dat die wel over te zetten zijn op een 1din radio.
Alleen moet ik dan nog verloopkabels hebben van Mitsubishi -> ISO.
Vrees dat dat niet meer gaat lukken voor m'n trip naar de ardennen volgend weekend.
Te weinig tijd.
Driving:  Mitsubishi Colt 1.5 8V GLXi A/T Super Top
Driving: Mitsubishi ЯVR 2.0T 16V Hyper Sports Gear R
Driving: Suzuki Jimny 1.3 JLX
In project: Mitsubishi Lancer 1.8 8V GLXi 4WD
Retired: Mitsubishi Colt 1.5 12V GLXi Super Top

mitsubishifreak

cool,
ik ga nu wel even anders kijken als ik een space runner tegen kom ;D

maar had een 3000gt geen 17 duims velgen?
de mijne toch ???

Super Top

Dank je!


Deze uitvoering is wel heel zeldzaam in europa.
De kans dat je er één tegen komt is niet groot.


Ik heb dit type 3000GT velgen. Deze zijn toch echt 16 inch. Met bandenmaat 225/55-R16
Driving:  Mitsubishi Colt 1.5 8V GLXi A/T Super Top
Driving: Mitsubishi ЯVR 2.0T 16V Hyper Sports Gear R
Driving: Suzuki Jimny 1.3 JLX
In project: Mitsubishi Lancer 1.8 8V GLXi 4WD
Retired: Mitsubishi Colt 1.5 12V GLXi Super Top