Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

Gierend of janked geluid tussen de 80 -100 Km uur?

Filluar nga Marcus, Maj 09, 2016, 10:46:14 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Marcus

Ik had in de auto die ik voor mijn huidige 2.4 Mitsubishi Outlander in gebruik had (was Seat Leon) vaak rond de 100 km/uur een wat jankend of gierend geluid onder het rijden (rijdend in z'n 4). Boven de 110 km/u ging het vaak weer weg. Nu heb ik hetzelfde geluid in de Outlander als ik op een bepaalde snelheid rijdt op de provinciale weg of snelweg (pakweg tussen 80-100 km uur). Het geluid reageert zodra je wat gas bijgeeft en gaat accelereren. Ook met koppeling ingedrukt de auto even laten uitrijden hoor je hem zachtjes meegieren/janken zodra hij iets op de motor afremt? Hogere snelheid zorgt ervoor dat die zeurtoon dus ook in hoogte toeneemt maar zal door de hogere snelheid langzaam verder in de achtergrond verdwijnen. Iemand nog suggesties waar dit vandaan kan komen? Er zit voldoende olie in geplaatst (onlangs gepeild) en ik denk ook voldoende olie in versnellingsbak (geen moeite met schakelen of zo). Het geluid baart me wat zorgen als we straks een dikke 1000 km non stop blijven doorrijden. Ik heb dit vroeger ook gehoord in een oude BMW en daar zat het toen in het differentieel/aandrijving. Dat geluid werd langzaamaan steeds luider en luider uiteindelijk en dat is een dure grap geworden richting sloop? Dit geluid lijkt er wat op. Herkennen jullie dit en is dat hoorbaar in meerdere Outlanders?

CvW

Lastig beoordelen via het forum Marcus. Toch wel een algemene reactie:

Bij dit soort geluiden denk ik aan:
- cuppende achterbanden (kun je voelen aan opstaande randen op het loopvlak - hand links-rechts over loopvlak vegen, dan voel je dit snel genoeg);
- versleten achterwiellager(s);
- Differentieel/aandrijfas lager of koppeling.

Banden kun je voelen. Achterwiellager is te checken door de auto op te krikken en goed te luisteren en speling te checken of na een lange rit door te voelen of de achtervelg warm is in het midden (versleten lager geeft vaak meer warmte af).

Marcus

Vandaag toch maar even bij de Dealer langs gegaan. Monteur is meegereden. Het geluid is niet vreemd zei hij. Niets aan de hand dus. Het is net dat bepaalde toerental wat de wagen doet janken als je hem laat rijden rond die 80/90 km uur. Moet er maar aan wennen of gewoon wat meer gas geven. In ieder geval geen versleten differentieel of aandrijf assen of iets dergelijks.

CvW

Check! Kan ook van de lijst af.  :)
Gelukkig niets aan de hand.  :D

Marcus

#4
Ik ga toch maar weer even laten controleren. Onder het rijden tussen de 80-100 km uur is dit echt op z'n vervelendst en het lijkt erger te worden. Luister svp even naar de audio opname in de bijlage. Dit wil ik liever niet horen de hele weg naar Spanje? De audio bijlage zit in de zip file anders kon ik hem niet uploaden. Mogelijk moet ik me toch weer wat meer zorgen maken?

[verwijderd door de beheerder]

Nico Luken

Suggestie van mijn broer: misschien wiellagers. Komt wel vaker voor.

Marcus

#6
Dank Nico voor je reactie weer: Als het wiellagers zijn moet je dan niet dat jankende geluid altijd horen onder het rijden dus ook bij lagere snelheid? Ik bedoel het begint duidelijk en vervelend hoorbaar te worden rond een snelheid tussen de 80 a 100 km/uur en helemaal als ik dan even met het pedaal wat gas bij geef of het pedaal weer even los laat. Dus zodra ik de aandrijfkracht op de motor even afroep? of loslaat?.. en inderdaad zoals Tom84 aangeeft hieronder. Duidelijk het meest storend tijdens rijden op asfalt met die snelheden.

Tom84

Nu je het zo zegt zou het best kunnen dat het een wiellager is, in mijn vorige auto een fiat bravo had ik het ook en dan hoorde ik het alleen op asfalt tot 60-70 km per uur. Hoor je het geluid nog vanaf een bepaalde kant komen?

Marcus

#8
Het geluid hoor ik binnen in het midden van onderuit de auto de kop opsteken. Mijn gevoel neigt me te laten denken aan het differentieel (alsof daar een bak vet in moet of dat het daar te droog is). Wat ik in het begin al zei in deze post gezien mijn ervaring met een oude BMW vroeger. Die begon, naar mate de kilometers vorderde, steeds meer herrie te maken. Anyway ik ben totaal niet technisch dus misschien roep ik rare dingen? maar ik hoop of denk dan maar liever aan een wiellager ipv iets groters onder de auto? Een lager lijkt mij makkelijker te fixen?

Tom84

Hmm, vanuit het midden, dan is het inderdaad niet te hopen dat het het differentieel is. Wiellager is volgens mij wel goed te vervangen. Hoeveel km heeft die van jou gelopen?

Marcus


Marcus

Dealer heeft klacht gegrond verklaard. Gaat volgende week alle olie in de versnellingsbak vervangen. Bleek nog niet eerder te zijn uitgevoerd op deze auto. Hij zal daarvan moeten opknappen. Enfin..Straks met een beter gevoel op vakantie. Na een paar maandjes terug eerst 2 banden te hebben vervangen laat ik er nog 2 nieuwe Hankooks onderzetten (Tip! besteld bij autobanden markt). Dan rijden we op 4 nieuwe en vers in de schone olie. Auto is dus even goed onder handen...

triplie7880

Heb identiek hetzelfde meegemaakt (Outlander 2.2 DID van 2013). Er is nog altijd een gerechtsdeskundige mee gemoeid.... Bij mij was de motorolie overdreven vervuild met ijzer en brandstof . Dienaangaande de balansassen stuk. Turbo giert omdat er inderdaad problemen zijn: motorolie met een té hoog ijzergehalte tast de turbo aan.
Bij mij heb ik achtereenvolgens ' t volgende stuk gehad: balansassen, injectoren, en turbo nr 4 die d'r op zit. Ga aub eens langs bij be Turbo's Hoet om de turbo te laten checken (maar van Beherman mag dat niet want dan verlies je je garantie ....)
Ook nog stuk gehad: de verdamper van de airco (2 x)....
Ik hou het voor bekeken bij Mitsubishi.
Zo veel ellende. Uiteindelijk hebben al deze reparaties mij het afgelopen jaar zon' slordige 15.000,- € gekost....