Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

Bobine 1.6 16v in een 1.6

Filluar nga Gieli0, Tetor 09, 2018, 05:49:40 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Gieli0

hallo, mijn auto geeft de foutcode van een miss fire, nu zijn de bougies vervangen en de contactpunten gestraald. De foutcode blijft dus gaf de garage het advies de bobines en bougie kabels te vervangen. Nu ben ik opzoek naar een 2de hands setje en vond ik die voor een 1.6 16v ik heb een 1.6 kan ik die er zonder problemen in zetten? Geld dat ook voor de bougies van een 1.3? Dat maakt de zoektocht wat makkelijker.


Gr michiel

Nobodie14

Een misfire hoeft niet altijd een probleem met het ontstekingstraject (bobine, bougiekabel, bougie) te zijn.
Als het probleem in het brandstofmengsel, vacuum lekkage of een van de sensoren zit, kunnen er ook misfire(s) ontstaan.

De 1.6 16v (4G18) in mijn auto heeft 2 bobines die elk 2 cylinders aanstuurt.
Jij hebt het echter over een bobine met een verdelerkap.
Dan gaan de bobine/bougiekabels zeker niet passen omdat de bobines dan niet aangestuurd kunnen worden door de ECU.
Weet je zeker dat er een 1.6 motor in zit?

Gieli0

Ja ik weet zeker dat ik met een 1.6 zit, ik kwam er achter dat het ook een 16v is. Er zitten inderdaad 2 bobines in waarbij de bobine bij 1 bougie er recht opzit en de andere met een kabel wordt aan gestuurd.


Interessanter is echter het stukje waar de miss fires nog meer vandaag kunnen komen en hoe dat op te lossen is.


Ik zal me verder even voorstellen.
Ik ben Michiel ben 30 jaar heb niet veel sleutel ervaring met auto's.
De klusjes die eigenlijk prima zelf te doen zijn wil ik bij mijn spacestar zelf gaan doen.
De space star 1.6 family heeft 225k gelopen is uit 2003 en heeft me 1000 euro gekost. Heeft onderhoud gehad bij de dealer aantoonbaar tot 210k. De auto kunnen we prins een paar dagen zonder dus geeft mij dat de gelegenheid. Er zelf aan te klussen.
Ik wil graag de kosten drukken mbt onderhoud

Nobodie14

Welkom.

Het belangrijkste wat je nu moet weten zijn/is de exacte foutmelding(en) in de ECU.
Als het multiple misfires zijn, dan zit de fout hoogstwaarschijnlijk in het inlaattraject.
Anders hoef je je alleen te concentreren op een enkele cilinder: bougie, bougiekabel, kleppen of injector.
Een vuile injector kan ook voor misfires op een cilinder zorgen.

Het zou het mooiste zijn als je een OBDII reader hebt zodat je zelf de ECU uit kan lezen.
Ik heb jaren geleden zelf een goedkope mini Bluetooth versie gekocht voor 11 euro en Torque Pro op mijn Android telefoon geïnstalleerd.
Het interpreteren van de OBDII gegevens is een wetenschap op zich.
YouTube kan je daar erg goed bij helpen als je de Engelse taal beheerst.
Bereid je wel voor op vele uren filmpjes kijken.
En dan nog het kaf van het koren onderscheiden.

Gieli0

#4
De exacte code weet ik niet meer, kan ik wel even na vragen. Ik weet wel dat toen de auto uitgelezen werd ze het vreemd vonden dat de code alleen missfire aan gaf en niet welke cilinder.
Na een tijdje gaat het lampje onweer uit. Maar vervolgens maakt hij dan weer een misfire. Houd even in en rijd dan weer normaal.
edit: de code is p0300

Nobodie14

#5
P0300 - Random misfires

Het lijkt erop dat je het in het aangestuurde brandstofmengsel moet zoeken.
Omdat er verder geen foutmeldingen zijn, zal het hoogstwaarschijnlijk niet in een sensor zitten.
Het kan echter zijn dat de gemeten afwijkingen binnen de marges lijken omdat een sensor niet 100% in orde is.

Enkele vragen:
- Draait de motor stabiel stationair gedurende een 10 tot 15 minuten?
- Krijg je de misfires als je op - of boven een bepaald toerental rijdt?
- Is de accu nog in orde?
- Wanneer is de distributiesnaar voor het laatst vervangen?

Wat je zelf kunt doen, is controleren of de PCV valve werkt: slangetje volgen van inlaatspruitstuk naar kleppendeksel en zwarte 'dingetje' uit de kleppendeksel trekken.
Die zou moeten rammelen bij heen en weer bewegen.
Als dat niet zo is, dan zou je kunnen proberen om die met WD40 weer schoon te krijgen. Anders vervangen.

Gooi eens een flesje Wynns +Plus+ Cleaner in je benzinetank. Wel de gebruiksaanwijzing GOED lezen en opvolgen.
Kost zo'n 11 euro bij de Praxis.

Wat je ook zelf zou kunnen doen is de accu loshalen en alle massa kabels controleren op eventuele breuken.
En tevens de oogjes op het chassis goed schoon maken.
Niet alleen van de accu naar het chassis, maar vandaar uit ook naar de motor en op de motor zelf.
Vergeet het massakabeltje van het chassis naar het inlaatspruitstuk niet.
Door deze klus reset je tevens de ECU.
Dus nadat je alles weer aangesloten hebt, de motor 10-15 minuten stationair laten draaien zonder gas te geven en met verbruikers uit.
Dan 10 seconden wachten, verbruikers aan (airco, licht, radio etc.) en nogmaals 10 minuten stationair laten draaien.

Meet de laadstroom als je de accu weer aangesloten hebt en stationair laat draaien.
Die zou zo rond de 14 volt moeten zijn.

Ik zeg niet dat na het uitvoeren van deze klussen het probleem verholpen is, maar het schaadt ook niet en is zelf te doen.
Mocht het probleem hierna nog steeds niet opgelost zijn, dan moet er verder gezocht worden in vacuumlekkage, te lage benzinedruk of vervuiling van het gasklephuis.

Gieli0

Enkele vragen:
- Draait de motor stabiel stationair gedurende een 10 tot 15 minuten?antw: de eerste paar min schommelt hij iets in de toeren (koude start) maar daarna draait hij stabiel.
- Krijg je de misfires als je op - of boven een bepaald toerental rijdt?antw: het is bij het oprekken en of doortrekken. het toerental weet ik niet de toerenteller doet het meestal niet.
- Is de accu nog in orde?antw: de accu lijkt goed de laadspanning heb ik gemeten was 14,29v
- Wanneer is de distributiesnaar voor het laatst vervangen?antw: de snaar is 4 jaar geleden bij 177K.
verder heb ik de massakabel gecontroleerd deze ziet er nog netjes uit en ik heb alle massa punten schoongemaakt. ik ben van plan vandaag een fles injector reiniger te halen en er in te doen.

Nobodie14

Ik denk dat het een probleem in het brandstofmengsel is en niet in het ontstekingsgedeelte.
Het probleem is namelijk aanwezig als je optrekt of doortrekt.

Klopt het dat je alleen een aarzeling voelt tijdens optrekken, het motormanagement gaat knipperen om daarna aan te blijven?

Als de injectorreiniger geen soelaas biedt (al is het maar een klein beetje), dan zou ik de eerst gaan zoeken naar een vacuüm lekkage.
Het kan in een slangetje zitten, maar ook langs de seals van de injector(en).
Hierbij ga ik ervan uit dat er teveel zuurstof in het brandstofmengsel aanwezig is.
Maar dat is een gok omdat ik de STFT (Short Term Fuel Trim) waardes niet weet tijdens optrekken.

Voor de niet goed werkende toerenteller moet je de tellerbak los halen.
Het is een probleem soldeer / contactveertjes die geen goed contact meer maken.
Zie hier: Techniek en Tuning: Re: Toerenteller

Gieli0

#8
vandaag heeft mijn vrouw wat problemen ervaren bij stil staan voor het stop ligt of om in te gaan parkeren , viel de auto uit. Daarna starte de auto wel weer gewoon
Klopt het dat je alleen een aarzeling voelt tijdens optrekken, het motormanagement gaat knipperen om daarna aan te blijven?dit klopt inderdaad.
ik heb zelf het vermoeden dat er een pakking lek is. omdat de auto het niet vertoont met een warme motor. maar ik weet niet hoe ik dit het beste kan testen. ik heb wel een testje gezien met water maar het inlaatspruit stuk zit aan de achterkant.
de pcv pijp is intact, hij tikt als ik hem schut en er zitten geen scheuren in de slang.

Nobodie14

Heb je de ECU al gereset zoals ik beschreven had?
Daarmee verhelp je (als er verder geen problemen met het brandstofmengsel zijn) het stationair probleem dat je vrouw ondervonden heeft.
Ik denk niet dat er een fout in de Idle Air Control system zit want dan zou er ook een P0505 error moeten zijn.

Is het motormanagement lampje wel uit?
Anders werkt de ECU in de noodloop.

Gieli0

Na de ecu is gereset, toen ik de massa kabels naliep en schoonmaakte is de negetieve pool los geweest de zwarte. Het motor management lampje is uit.
Ik wil vandaag eens kijken of ik vandaag met propaan een lek ontdek.
Verder ga ik een obd2 lezer kopen bij bol om te zien of de foutcode het zelfde blijft.
Want het lampje is wel weer aan geweest maar gaat ook weer uit.

Nobodie14

Ik raad je aan om een Bluetooth ELM327 interface aan te schaffen in plaats van een OBD2 lezer.
Bijvoorbeeld deze: Mini Bluetooth ELM327 interface
Die OBD2 lezers zijn te beperkt.
Je hebt dan wel een Android telefoon nodig waar je Torque Pro op installeert.
Die is gratis via de Playstore te installeren.

Mocht je een iPhone hebben, dan heb je een WiFi ELM327 nodig.
Maar ik ken geen gratis Apple app die hetzelfde kan dat Torque Pro kan.

Het branden van het motormanagement lampje bij een P030x error verdwijnt als de ECU meerdere cycles (starten, rijden) heeft gehad waarbij de error niet meer naar boven komt. De foutcode blijft echter wel in de ECU staan.

Gieli0

even een kleine update: aangezien we weinig rijden met de auto. ik wacht nog op een obd2 bluetooth interface, verder heeft de auto sinds ik er injector cleaner in heb gegooit geen foutmelding meer gegeven, maar dat is door het weinige rijden dus nog maar 100km, geleden.