Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

Project FTO GPX Mivec - Opknappen en tunen

Filluar nga xchristox, Mars 03, 2013, 10:38:00 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

xchristox

Zie nu pas dat je uit Beuningen komt. Das wel heeeeel vlakbij!  8)

Eclipse2G

haha daarom ik werk ook in nijmegen  ;) waar ergens in de buurt woon je?

xchristox

Lindenholt, naast voetbalclub SCE, boerderij, niet te missen  :P jij?

Eclipse2G

dat is niet ver nee! midden in beuningen ook niet te missen :P

xchristox

Heb de FTO maar weer uit de garage geplukt en de schorsing ongedaan gemaakt. Kon het niet laten met het lekkere weer afgelopen weekend!

Had hem geschorst voor de winter i.v.m. zout op de weg en de roest gevoeligheid van het dunne plaatwerk maarja het is amper winter geweest eigenlijk en door alle regen is dat beetje zout inmiddels wel weggespoelt :)

Accu terug erin, starten en lopen :)

Nu maar een plan bedenken voor dat dak en de loslatende lak... Dat carbon fiber stickeren zit me toch neit helemaal lekker misschien toch maar opnieuw laten spuiten.

xchristox

Na een paar ritjes kan ik de auto weer echt niet loslaten dus ben weer in een shopping frenzy  :P


       
  • 3D carbon sticker voor het dak - idee geschrapt, ga het dak opnieuw laten spuiten in mei/juni. Voorbereidend werk doe ik zelf.
  • Stuurhuis hoezen - besteld
  • Nieuwe inductie filter - gekocht en gemonteerd ( nóg meer herrie nu :) )
  • Koppakkingen vervangen - besteld
  • Electrisch raamwerk rechts (is recent overleden helaas) - besteld 2e hands
En omdat ik wat trackdays in de planning heb staan dit jaar ook maar het volgende aangeschaft;

       
  • Strut brace voor + achter (2e hands)
  • Nieuwe MTEC vented+grooved+drilled remschijven voorzijde met BLACK EDITION finish. (Zwarte schijven met anti roest laag)
  • Nieuwe high-end MINTEX m1144 remblokken ( geschikt voor trackdays )
Alleen ben ik nog niet uit welke kleur het dak gaat worden. Het wordt in ieder geval niet de kleur blauw zoals de rest vd auto omdat het met een oude lak teveel kleurverschil gaat opleveren. Ik zit de denken aan zwart, mat zwart, antraciet (zoals de velgen nu) of zelfs zo gek als gebroken wit. Als finish wil ik de velgen (zelf) eventueel in dezelfde kleur als het dak gaan spuiten.

Maargoed ik weet het gewoon nog niet, moeilijk moeilijk!

xchristox

Er kwamen wat spullen binnen vorige week en die meteen geinstalleerd zaterdag! Want ik MOEST zondag naar de Nordschleife om even et scheuren :)

Veerpootbruggen voor + achter = Done!
MTEC drilled + grooved Black Edition front remschijven = Done!
De-limiter chip = Done! Eindelijk geen begrenser meer.

Dus zondag naar Duitsland, 2 uurtjes rijden naar Nordschleife. Even de top speed getest zonder al te hoge verwachtingen ( 235 uit fabriek ) maar toch leuk verrast toen ik de 250 aantikte op de autobahn ( 155 mp/h op m'n dashboard ), volgens GPS 244 km/h.

Dit bewijst toch dat mijn slecht-in-de-lak zittende FTO technisch zeker wel zijn mannetje staat en in tip-top in orde is! Zelfs sneller als origineel uit fabriek, doet me goed.

Dus toen de nordschleife op, angstaanjagend circuit, ongelovelijk stijl en kronkelig. G krachten zijn niet normaal op sommige stukken!

Maar al met al toch heel wat BMW M3's achter me kunnen laten en zelfs voorbij kunnen gaan. De FTO beweest echt een bochten-killer te zijn en kon ze in de kronkelige stukken 'makkelijk' achter me laten. Qua acceleratie legde ik het iets af maar scheelde toch niet veel tot mijn verbazing :) Wel stond ik praktisch stil vergeleken met de Porsche GT's en zelfs McLaren's die ik voorbij heb zien vliegen, ongelovelijke apparaten.

Dus trots op mijn FTO, hij heeft de helse test doorstaan zonder problemen!





4Koen63

Netjes! Vet he, rijden op de Nordschleife?! :D

Aardige topsnelheid, ik dacht dat die auto's begrensd waren op 180. Maar terwijl ik dit comment lees zie ik dat je een delimiter hebt geinstallerd :P
Zal wel aardig druk zijn geweest op de Ring ofnie? Goed weer, eerste weekend open...

Vet dat je ook nog heel wat "duurdere" auto's achter je gelaten hebt ;D

xchristox

Citim nga: 4Koen63 ne Mars 10, 2014, 04:36:24 MD
Netjes! Vet he, rijden op de Nordschleife?! :D

Aardige topsnelheid, ik dacht dat die auto's begrensd waren op 180. Maar terwijl ik dit comment lees zie ik dat je een delimiter hebt geinstallerd :P
Zal wel aardig druk zijn geweest op de Ring ofnie? Goed weer, eerste weekend open...

Vet dat je ook nog heel wat "duurdere" auto's achter je gelaten hebt ;D

JHa ik vond het aardig druk op en rond de baan, maar volgens de jongen waar ik 2x mee reed ( BMW M3 ) was het nog relatief rustig.

Baan was eigenlijk niet open afgelopen weekend maar door het goede weer besloten ze de baan toch open te gooien met alleen vermelding op de site 2 dagen van tevoren.

Wil eigenlijk niet weten hoe druk het kan zijn in de zomer, dan is het eigenlijk te druk om leuk te rijden lijkt me..

Wel een geweldige ervaring, zeker aan te raken!

xchristox

#69




Afgelopen zaterdag TT circuit Assen maar eens onveilig gemaakt :D 1e run was het droog en kon ik echt helemaal los in de Supersport klasse. Waren slechts 12 man op de baan terwijl tour en sport klasse nagenoeg vol was ( +- 40 auto's per sessie ) dus de keuze was snel gemaakt.

Kon dus echt heerlijk vrij rijden en tot mijn verbazing behoorde ik weliswaar tot één van de snelste op de baan. Nu moet ik toegeven dat er zelfs in de Supersport niet heel veel soeps op de baan reed. Hier in Nederland rijdt iedereen met oude bakken in tegenstelling tot de Nurburgring paar weken terug waar ik de ene na de andere rijke stinkerd voorbij zag vliegen. Volgende keer dus zeker weer in deze klasse, niveau ligt hier een stuk hoger wat mij ook een veel veiliger gevoel gaf.

Nu ik ook echt de ruimte had op de baan kon ik wat meer op het limiet rijden en Assen is erg breed en ruim opgezet met grindbakken ( dus voelt wat veiliger ).

De langzame bochten ( hairpins e.d. ) kom ik erg traag uit door de Tiptronic 4-speed semiautomaat. De 1e versnelling is te kort en de 2e veel te lang, ik moet 'em dus van +-3500 rpm helemaal doortekken tot de 8000+ maar de kracht komt pas vrij vanaf 5500 á 6000 rpm dus dat is toch echt een zwak punt van de Tiptronic.

Maar eind 2e en de gehele 3e versnelling rijd ik er toch veel redelijk makkelijk voorbij ( GTi's, VTEC's, BMW's, Volvo's etc. en soms lukt het zelfs de wat oudere Porsches en M3's bij te houden of zelfs voorbij te gaan. Best knap voor een wagentje uit 1995 met een 2-litertje!!

Wat me vooral opvalt is hoeveel later ik kan remmen dan de rest en dat ik de auto veel harder de bocht in kan gooien. De wegligging van dit ding is ongekend, en dat op de goedkoopste Chinese bandjes op de markt! :D (Nangkangs)

2e sessie ging het in de sessie erg hard regenen, spekglad werd de baan, amper zicht door de harde regen, levensgevaarlijk. Uiteindelijk deze sessie weggegooid, was echt niet normaal in te rijden.

Dus ik weet wat me te doen staat.
* Méér koppel nodig in de lage toeren!! Hoe dan ook zal het een flinke modificatie worden, of een compressor/turbo en/of een manuele 5-bak conversie die beter in de hoge toeren kan blijven.
* Betere banden, misschien een trackday setje maar die zijn erg duur voor 18"

De wegligging in zijn geheel ben ik vooralsnog tevreden mee, coilovers begin ik voorlopig nog niet aan.

Al met al leuke dag en kan niet wachten tot het volgende 'vrij rijden' evenement!!



4Koen63

Nice, ziet er weer vet uit!


Ken je nagaan hoeveel malen het nog leuker rijden is met een handbak en fatsoenlijke banden ;)
Persoonlijk zou ik voor een versnellingsbakswap gaan in plaats van een supercharger upgrade o.i.d. ;)


Ook zijn er bandjes die zich prima lenen voor een trackday maar die niet zo duur zijn als semi-slicks, bijvoorbeeld Pirelli P-Zero's of Toyo T1-R's. Zelf rij ik met Bridgestone Potenza's. Best een dure maar plakt super!

trancedrift

Inderdaad, een mooie FTO :)

Een setje bijna semi slicks kan ook niet zo duur zijn, bijvoorbeeld Kumho Ecsta XS KU36 zag ik voor 120 per band, voor jou maat kan dat ook minder zijn (110-115).

En voor de lage toeren koppel heb je weinig kans met een automaat, maar in principe als je geen turbo wil, kan je nokkenassen vervangen, en grotere inlaat + brandstofpomp doen. Maar gooi dan een turbo erin en een piggy-back ecu en je zal een echte track wagen worden :)
Maar als je op een geringe budget zit, een grotere of door-geboorde gasklephuis inclusief dikkere inlaat en een manier om de motor rijker op lagere toeren te laten lopen zou genoeg zijn.

xchristox

De versnellingsbak is toch een hele onderneming met pedalen aanleggen etc. Ook zijn de manuele bakken zeer schaars aan het worden + het verschepen naar Nederland kost een flinke duit. Waarschijnlijk ga ik de auto gewoon langzaam verder tunen totdat de automaat een keer het leven laat en ik genoodzaakt ben hem te swappen :)

Wat betreft die Kumho bandjes, nice! Ik heb wat reviews gelezen blijken het erg goed te doen op trackdays. Waar heb je deze gezien voor de prijs die je zei? Ik zie ze wel voor die prijs in het buitenland maar in Nederland heb ik moeite met leveranciers vinden.

Uprated Nokkenas voor de FTO kan ik nergens vinden eigenlijk, en de prijs wil ik al helemaal niet weten :p Originele is al 800 euro.

Wat betreft grotere inlaat en doorboren gasklephuis... Hier ga ik me zeker even in verdiepen dit lijkt me wel interessant. Enig idee waar ik meer informatie hierover kan vinden?

Standaard brandstofpomp is voldoende, zelfs voor turbo conversies. Op FTO forum lees ik mensen die twin turbo's erop hebben met een standaard pomp die het nog steeds kan bijbenen... Die laat ik dus nog even zo.

Piggyback ECU.. Ik heb tig bedrijven in Nederland en Belgie gemaild voor een chip-tune. Krijg van allemaal dezelfde reactie; we kunnen uw auto niet tunen :( En piggyback kan dus een oplossing zijn, maar ik weet niet welke geschikt zijn voor mijn FTO.

Alvast bedankt!

trancedrift

#73
Ik moet het even checken, ik heb zeker originele ROM van jouw ECU liggen, maar als ik de xml definitie kan vinden zou je ook zelf aan de slag kunnen met ecu tunen (mappen), tenminste als je zin in leren hebt ;)


Als de brandstofpomp genoeg debiet heeft, moet je dan aan je injectoren denken, of die groot genoeg zijn. Ik realiseer nu dat je met een 6A12 motor zit, dus inderdaad beter stromend inlaat en uitlaat zal misschien al genoeg zijn. Met zulke kleine cilinders moet je wel goede toeren maken voordat het vermogen ziet aankomen.


Deze KU36 zag ik op autobandenmarkt in het maat 225/40/18 (ja, dat is niet eens mijn maat, eigenlijk dichter bij jou maat, die dat ik zocht zijn 170 euro pb...)

Prowler

#74
De ECU kan van een pre-facelift niet geprogrammeerd worden, met de facelift versie is dit wel mogelijk (heeft iets te maken met bepaalde chips die erop zitten).


Voor een grotere inlaat/gasklep, ik meende dat ik op het FTOOC forum hier iets over gelezen had. Ik meende dat je zonder veel problemen de gasklep van een GTO/300GT kan gebruiken.


Ik heb er sinds kort een walbro benzinepomp inzitten (de mijne was defect gegaan), maar heel veel merk ik er nog niet van. Ja hij start wat sneller, mgoed :P .


Ons motorblok behoorlijk goed afgesteld dus als je echt meer vermogen wilt, moet je toch echt kijken naar een turbo kit van een VR4.


Ik heb met mijn FTO er een schroefset onder gegooid (echt een aanrader!) en ga hem alleen nog een keer naar eurospec 2000 (in engeland) brengen om de ECU netjes af te laten stellen op m'n mods. Ziij zijn 1 van de weinige die FTO's (pre-facelift & facelift versies) goed kunnen afstellen ;) .


Ik heb welliswaar ook een 4-traps automaat, maar is niks mis mee. Zit alleen soms te denken over stuurflippers :P