Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

Chip tunen non turbo 4g63

Filluar nga JeroenDSM, Tetor 31, 2018, 07:11:37 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

JeroenDSM

Dag mensen,
Ik zit na te denken om mijn Mitsubishi Eclipse te chippen. Heeft momenteel 150pk en is best rap, maar ik zou het leuk vinden als ie net iets meer pit heeft. Heeft iemand toevallig ervaring met het chippen van een non turbo 4g63?

Alvast bedankt!

Nobodie14

Het chippen van een atmosferische motor geeft een lage kosten/baten opbrengst.
De kosten zijn ergens tussen de 250 en 350 euro.
Daarvoor krijg je iets meer koppel onderin het toerental en een paar pk erbij.
Omdat het maar een klein beetje is, zul je daar heel snel aan wennen.

Het is meer voldoening gevend om het uitlaat traject aan te pakken.
Spruitstuk, highflow katalysator (of vervanger) en uitlaat.
De beleving van het geluid met het verhoogde koppel zal je, elke keer dat je gas geeft, een glimlach geven.

Je moet dan nog wel de koppel/pk kromme van de motor bestuderen om bij het juiste toerental te schakelen.
Maar dan blijft de motor ook doortrekken.
Dat toerental ligt meestal net voordat de toerenbegrenzer ingrijpt.

Voordat je aan zo'n project begint, moet je er zeker van zijn dat de auto verder ook in orde is.
Anders gewoon genieten van de auto zoals deze is.

4Koen63

Hey Jeroen,


Nobodie heeft het meeste gras al voor ieders voeten weggemaaid. Wat hij zegt klopt in principe.
Een atmosferische motor chippen heeft over het algemeen heel weinig zin.
Mócht je er al iets van merken, ben je er zo weer aan gewend. Dat is ook een nadeel en hetgene wat mij financieel onstabiel houdt :D


Bij een auto zoals de jouwe kun je wellicht een klein beetje winst boeken door het uitlaatsysteem aan te passen.
Gezien het bouwjaar van jouw auto kun je eventueel de katalysator verwijderen. Grote kans dat je dan nog steeds door de APK komt omdat je met dat bouwjaar, en "met zonder" kat, een hogere CO-uitstoot mag hebben.


Eigenlijk heeft een atmosferische 4G63 tunen weinig zin. Een swap naar turbomotor is het meest voor de hand liggend. Voor een turbomotor zijn ook ontzettend veel upgrades te krijgen.

JeroenDSM

Beide bedankt voor de info heren, hier kan ik zeker wat mee! Ik heb in ieder geval bij Vtune een offerte aangevraagd hoeveel het chippen zou kosten en de geschatte winst. Zie heel veel positieve reviews over het bedrijf en hebben veel ervaring met Mitsubishi's dus das mooi. Weet niet of ik het ga doen maar het kan geen kwaad om even te informeren wat de opties zijn.

Ik snap dat een echt rendabele optie een 4g63t swap is, echter ben ik niet echt van plan om de auto behoorlijk wat extra pk's te geven. 180-190pk is ongeveer waar ik naar streef, want mijn plan is om lekker met de auto op mooie dagen te touren en af en toe het gas intrappen bij een leuk tunneltje  ;D Dat, en een fatsoenlijke 4g63t swap ligt ook buiten mijn budget.
Spruitstuk + uitlaat klinkt wel als een goed alternatief. Ik heb mazzel want er zit in ieder geval al een nette Magnaflow uitlaat onder dus das al een mooi begin. Ik ben als het op mitsubishi onderdelen aankomt echt een leek, dus welke onderdelen qua uitlaatsysteem raden jullie mij aan? Welk spruitstuk bijvoorbeeld?
Alvast bedankt!






4Koen63

Graag gedaan Jeroen! Stiekem ben ik wel benieuwd naar de offerte van Vtune. Benieuwd of er ook rollenbankmetingen bij zitten die een eventuele vermogenstoename ook werkelijk kunnen bevestigen.


Een turboblok erin is hartstikke leuk, maar wel meteen een hele ingreep. Ik dacht ook "effe" een motorswap te doen, en ben al 3,5 jaar bezig :D  Maargoed zometeen is de complete auto ook aangepast op het hogere motorvermogen.
180 - 190 pk uit een atmosferische motor wordt ambitieus, vooral als je het voor een bedrag wil doen waar je nog geen turbomotor voor kan halen. Ik denk dat je mazzel moet hebben om richting de 160-165 te gaan.


Vanaf "waar" is de Magnaflow? Is het alleen de einddemper, of vanaf de kat, enz.?
Het aanbod spruitstukken voor een atmosferische is niet groot. ShowOff Imports verkoopt er een van Megan Racing. Prima merk voor een prima prijs. Niet meer, niet minder. Alhoewel ik 'm nu niet meer op de site kan vinden ::)  Wellicht een andere verkoper proberen.

JeroenDSM


Nobodie14

Tjonge, zelfs al een Magnaflow uitlaat onder je auto!
Kijk even of er nog een katalysator onder zit.
Zo ja, vervangen door een highflow katalysator of een katalysatorvervanger (=stukje uitlaatbuis).

4Koen63 heeft gelijk: 180-190pk is wel heel erg optimistisch voor een atmosferisch motorblok.
Dan moet ook het hele inlaattraject onder handen genomen worden.
Flowen/portmatchen van cilinderkop, restrictie klepzittingen opheffen, nokkenas aan laten passen, grotere injectoren en Cold Air Intake (GEEN simpele cone!).
Daarna moet je nog de ECU aan laten passen om alle verbeteringen optimaal toe te passen.
Als je dat allemaal gedaan hebt of hebt laten doen, dan ben je een hele hoop euro's en uren verder..
En dan zul je nog alleen rond de 170 pk uitkomen.

Om het allemaal een beetje leuk te houden, zou ik niet verder gaan dan een CAI, de katalysator wijzigen, een andere header monteren en de ECU aan laten passen.
Het aantal PK's zal ergens rond de 150 uitkomen.
Dat is niet veel PK per euro, maar je koppel zal wel aardig toenemen.

Vooral de CAI zal een zoektocht / project worden voor de Eclipse GS 1G.
Het is niet zomaar wat tubing en een cone plaatsen.
Lengte van de tubing, aanzuigpunt (kans op waterlock als je verkeerde plek kiest!), MAF sensor (vervangen door GM sensor?), hoeveelheid aangezogen lucht bij hoog - en laag toerental.
Het is een hele wetenschap op zich..
Wellicht kun je wat vinden onder de naam van de re-badged auto's: Plymouth Laser RS of Eagle Talon ES.

Hier is een voorbeeld van het effect bij het monteren van een simpele cone op een atmosferische motor vs een goede af fabriek intake:POD-filters Mythbusted.
Het is weliswaar op een 1.3 met +-65 pk uitgevoerd, maar het geeft een goede vergelijking.

Als ik naar het luchtinlaat traject van mijn Space Star 1.6 4G18 kijk, dan ziet dat er ook goed uit.
Platte, brede aanzuigbuis bovenin, voor de radiator, net onder de motorkap en korte tubes.
Hier is goed over nagedacht en veel tijd aan besteed.

En hier een voorbeeld van een goed uitgedachte (en waarschijnlijk geteste) CAI vs fabrieksintake op een Honda S2000: Cold Air Intakes Mythbusted [Naturally Aspirated]
Er is dus wel iets meer PK te behalen als je er (als aftermarket fabrikant) veel tijd en geld in investeert.

In beide voorbeelden kun je overigens vraagtekens zetten bij de uitgevoerde tests. Hebben ze de ECU wel gereset na het plaatsen van de cone? Heeft de ECU wel genoeg tijd gehad om zich in te leren? Dat is meestal 10 minuten stationair draaien en dan 15 minuten/20 minuten rijden onder normale condities.

Ik kan je niet zeggen of het uitlaatspruitstuk gaat passen.

Terugkomend op het belang van toename van het koppel: dat is eigenlijk waar je plezier in het rijden met de auto zal liggen.
Het koppel is van belang bij het optrekken, het aantal PK's voor de topsnelheid.
Van enkele electrische auto's en echte exoten (met een goede berijder) zul je een sprintje niet winnen.
Maar menig andere auto wel.

Ik spreek hier uit de ervaringen met mijn (ex) fun auto: Mazda MX5 NA (1.6, 115 pk).
Normaal doet de MX5 een sprint van 0-100 in 8,3 sec.
Mijn MX5 deed dat (met een door de fabrikant dynorun bewezen CAI, Throttlebody spacer,  4-2-1 header, High-flow cat, Remus uitlaat, maar GEEN aangepaste ECU) in 6,9 sec gemeten op GPS (zomer, droog, 18 graden, 195 banden, kap naar beneden, vlakke weg, windstil).
De andere kant op was de meting 7,1 sec.

De maximum gemeten snelheid (na een lange aanloop..) was 213 km/u op de GPS (herfst, droog, 14 graden, 195 banden, hardtop, vlakke weg, 2 personen + lichte bagage, lichte rugwind).
Volgens de technische gegevens van de MX5 zou deze 185 km/u moeten zijn.
Dit was op een terugrit vanuit Duitsland dus niet in 2 richtingen gemeten.
Bij dit soort grappen is het verbruik wel erg hoog: 1:6 tegenover 1:11 bij normaal gebruik.

Naast de motorische aanpassingen, had ik overigens ook de carrosserie aangepast: versterkingen op veerpoten boven/onder en voor/achter, remmen, onderstel verlaagd en een aangepaste uitlijning.
Geloof me: ik heb menig bestuurder in bochten af zien haken die dachten in een auto te rijden met een gelijke - of betere wegligging dan dat kleine 'dames/kappers' autootje..

En nee: ik heb nooit een dynorun met die MX5 gedaan.
Dus ik kan je niet vertellen hoeveel PK of koppel de wagen had.
Maar het voelde als meer dan voldoende aan!

Blijf het wel veilig houden voor jezelf en voor andere mede weggebruikers!
(Bijna) 20 jaar geleden was het anders op de weg..
Een gevorderde rijcursus met je eigen auto is geen luxe, maar een vereiste om het maximum uit jouw auto en jezelf te halen.

4Koen63

Dat uitlaatspruitstuk moet je niet hebben Jeroen! De 2G non-turbo is in Amerika geleverd met een Chrysler motor (420A),
en niet de 4G63. Dus die gaat niet passen.


Zoals de filmpjes die Nobodie post al laten zien, met een cold air intake win je over het algemeen heel weinig (of niks, of je verliest zelfs :D ).
Als engineers (hele slimme mensen die heel lang over een auto nadenken) met zoiets simpels als een andere luchtinlaat over het gehele toerengebied koppel en vermogen konden winnen, hadden ze het wel zelf bedacht.


De Eclipse is inderdaad ook als "rebadged" auto uitgebracht in Amerika. De non-turbo versies (zoals jouw Eclipse) heten respectievelijk Plymouth Laser RS en Eagle Talon ES. De turboversies van deze auto's heten Eclipse GS-T of GSX (2WD en AWD), Plymouth Laser RS Turbo en Eagle Talon TSI (2WD en AWD).


De non-turbo versies zijn in Amerika echter weer niet gelijk aan de versies in Europa. Dit heeft te maken met de kwaliteit benzine in Amerika. Over het algemeen is het octaangehalte in de Amerikaanse benzine een stuk lager. Hier zijn de Amerikaanse non-turbo 4G63's dus ook op aangepast met een lagere compressieverhouding. Uitkomst hiervan is minder vermogen. Op papier hebben de Amerikaanse non-turbo 1G's met 4G63 maar ongeveer 135 pk in tegenstelling tot 150 in de Europese modellen.


Zelf ben ik al ruim 3,5 jaar bezig met een 1Gb (faceliftmodel van de 1G, zonder klaplampen) Eagle Talon ES om te bouwen naar Eagle Talon TSI.
Ik ben dus bezig met een turboswap uit een 1990 Eagle Talon TSI. Er komt dus een originele (fabrieks-af) turbomotor in mijn "ES", dus geen turbo-opbouw op een atmosferisch blok.

JeroenDSM

#8
Hoop leesvoer, maar zeer informatief. Bedankt!  :) Ik zal voorlopig de 'projecten'  om het zo maar te zeggen nog even laten liggen, want de prio ligt nu dat de auto weer pico bello rijdt.

Overigens een offerte van Vtune binnen. Ze vragen 250 euro voor alles, en daarmee geven ze 15 pk en 18nm extra aan. Ook nog even gevraagd of dit dan ten koste gaat van het onderhoud (zoals veel vaker olie verversen, etc) maar ze beweren dat dit een zeer betrouwbare setup is. Moet maar blijken, heb een afspraak staan voor over een paar weken...zo heb ik in ieder geval genoeg tijd om em daarvoor nog even goed na te laten kijken.

Oh, en de Magnaflow uitlaat is alleen de einddemper. Dus alleen leuk voor het geluid ;)