Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

Charisma wil niet meer starten

Filluar nga Sixpakje, Dhjetor 04, 2017, 02:04:14 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Sixpakje

Mijn charisma wil niet meer starten. Als ik de sleutel omdraai hoor je eenmalig klik. De accu is nieuw. Startmotor is vorig jaar vervangen.


Wie weet nog iets te vertellen wat het nog kan zijn?


Als je de auto aanduwt en je hebt even gereden 5min start hij wel gewoon weer maar owee  als je een uurtje de auto uitlaat dan. Je raad het al kun je weer duwen.




Entharion

Klinkt alsof je een lekstroom hebt ergens... Zit er iets permanent in de sigarettenaansteker wat misschien stroom trekt of heb je een andere radio gemonteerd?

Nobodie14

Ik zou de spanning van de accu even meten.
Minder dan 12 volt: lekstroom of slechte accu.
Het zou ook een slechte aansluiting van de massakabel kunnen zijn.
De massakabel op het chassis even loshalen.
Gewoon de zwarte stroomdraad even volgen.
Met schuurpapiertje of staalborstel even die aansluitingen schoonmaken en weer goed vastzetten.
Daarna wel wat bescherming erover spuiten.
Als er geen lekstroom is en de accu  in orde is, dan zou dit het moeten zijn..
De wagen is tenslotte al bijna 20 jaar oud.

Sixpakje

Oké top ga ik ff mee aan de slag. Thanks

Eagle1982

Citim nga: Sixpakje ne Dhjetor 04, 2017, 02:04:14 MD
Mijn charisma wil niet meer starten. Als ik de sleutel omdraai hoor je eenmalig klik. De accu is nieuw. Startmotor is vorig jaar vervangen.


Wie weet nog iets te vertellen wat het nog kan zijn?


Als je de auto aanduwt en je hebt even gereden 5min start hij wel gewoon weer maar owee  als je een uurtje de auto uitlaat dan. Je raad het al kun je weer duwen.

Zorg in ieder geval dat de accu vol geladen is.
Na aanduwen 5 minuutjes rijden is lang niet genoeg.
Moet tenminste een half uurtje rijden.
Zeker met de wat lagere temperaturen heb je wat extra power nodig om te kunnen starten.

Op het moment dat de motor loopt even meten of je wel een goede laadspanning hebt.
De spanning op de accupolen moet met draaiende motor minimaal 13.8V en maximaal 14.4V zijn. 
Wanneer de accu vol is en de motor heeft tenminste een uur niet gelopen dan meet je een rustspanning op de accupolen van tenminste 12.4V

Weerstand op de massa meten is vrij simpel te doen met een universeelmeter.
Hierbij laat je de motor uit en zorg je ervoor dat de accu geladen is.

Zet  de meter op  20V =  (DC) zet 1 meetpen op de min van accu en de andere op (een massapunt op) het blok.
De meter moet heel dicht bij de 0V aangeven, alles wat de meter aangeeft is spanningsval over de kabel door bijvoorbeeld corrosie, kabelbreuk of gewoon ouderdom.

Voor de + kun je hetzelfde doen, zet dan een pen op de + van de accu en de andere op de plusaansluiting van de dynamo.

Kan zeker geen kwaad om dit even te checken met het oog op de naderende winter  :D