Lajme:

Welkom op het forum!
Vergeet niet je profiel aan te vullen met je gegevens, of te wijzigen.

Main Menu

Colt, schakelmechaniek

Filluar nga Robbie1982, Nentor 21, 2017, 09:30:10 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Robbie1982

Beste mensen,


Ook ik heb het bekende euvel met het schakelen van de colt.
Wat ik op diverse fora tegenkom is het schakelmechaniek op de bak dat vervangen dient te worden.
Weet iemand toevallig een partnummer oid?
En kan je dit alleen maar via de dealer aanschaffen of ook via een internetshop.
Het gaat om een Colt VI 1.3 90pk 2008.

BriannNL

Wat bedoel je hier met 'het' euvel? Als de pook blijft staan in de links/rechts positie gaat het om het schakelmechaniek. In andere gevallen (bij lopende motor moeilijk schakelen, knarsend naar de achteruit) gaat het over het algemeen over de koppeling.


Het schakelmechaniek is een origineel onderdeel. Op sommige sites waar originele onderdelen verkocht worden zul je 'm wel kunnen vinden en anders bij de dealer. Maar als je een beetje handig bent is het ook zelf op te lossen voor maar een paar euro (t.o.v. een paar honderd euro), zie bijvoorbeeld hier: [size=78%]http://www.mitsu-talk.de/index.php?page=Thread&threadID=34219[/size] Er schijnt via eBay ook een passende bus van Mini te verkrijgen te zijn (als ik me goed herinner). Dat staat elders op dat forum volgens mij. Maar nogmaals, dit werkt alleen als de pook blijft staan!

Robbie1982

Hallo Brian,


Het gaat erom dat hij lastig in zn 1 en achteruit gaat. Soms helemaal niet.
Ook naar overige versnellingen gaat soms stroef. Je moet dan echt de koppeling loslaten en nogmaals helemaal indrukken dan gaat het wel.
Overigens heb ik een monteur naar de koppeling laten kijken en hij gaf aan dat deze nog prima is.


De bak zelf is al een keer gespoeld en het mechaniek is schoongemaakt en ingevet.


Weet dus even niet wat het probleem precies is.

BriannNL

Probeer maar eens naar de één of achteruit te schakelen zonder dat de motor loopt. Je zult zien dat dat wel goed gaat.
De oorzaak hiervan is dat de koppeling niet geheel vrijkomt. Met andere woorden, de bak blijft draaien terwijl je wilt schakelen. Dat resulteert in knarsen (in de achteruit) of stroef schakelen (de andere versnellingen, want die maken gebruik van synchromesh ringen).


Dit staat los van de slijtage van de koppeling, waar de monteur waarschijnlijk naar gekeken heeft. De gehele koppelingsset vervangen lost het probleem meestal wel op, maar ik heb ook begrepen dat dat vaak van tijdelijke aard is. Het beste kun je dus in de achteruit schakelen als je de auto nog niet gestart hebt.


Overigens heb ik zelf gemerkt dat het probleem voor even sterk vermindert als je de koppeling een keer laat slippen.

Robbie1982

Dank je voor je reactie. Ga het proberen.

Eagle1982

Zonet heb ik de modificatie uit de link uitgevoerd op de Colt van mn ouders,
Schakelen ging erg zwaar en de 3 was moeilijk te vinden, ook de 5 was bijna niet te doen.
Toen ik het mechaniek los had was duidelijk te voelen waar het probleem zat.
voor de modificatie liep het erg stroef en het mechaniek viel zeker niet terug, na de modificatie met de pink te bedienen :)

Helemaal blij met het resultaat, bedankt voor de link.


Citim nga: BriannNL ne Nentor 22, 2017, 11:22:58 PD
Wat bedoel je hier met 'het' euvel? Als de pook blijft staan in de links/rechts positie gaat het om het schakelmechaniek. In andere gevallen (bij lopende motor moeilijk schakelen, knarsend naar de achteruit) gaat het over het algemeen over de koppeling.


Het schakelmechaniek is een origineel onderdeel. Op sommige sites waar originele onderdelen verkocht worden zul je 'm wel kunnen vinden en anders bij de dealer. Maar als je een beetje handig bent is het ook zelf op te lossen voor maar een paar euro (t.o.v. een paar honderd euro), zie bijvoorbeeld hier: [size=78%]http://www.mitsu-talk.de/index.php?page=Thread&threadID=34219[/size] Er schijnt via eBay ook een passende bus van Mini te verkrijgen te zijn (als ik me goed herinner). Dat staat elders op dat forum volgens mij. Maar nogmaals, dit werkt alleen als de pook blijft staan!