Lajme:

Welkom op het forum!
Zijn er problemen met het forum? Maak dan een topic aan in "Club en forum vragen"

Main Menu

Distributieriem vervangen: nu of in voorjaar 2018?

Filluar nga Wim Groenewoud, Nentor 19, 2017, 05:28:39 MD

« meparshmi - tjetri »

0 Anëtare dhe 1 Vizitor po shikojne kete teme.

Wim Groenewoud

Beste Mitsubishi-rijder,


Hierbij mijn vraag over het vervangen van de distributieriem van mijn Space Star 1.6 Shogun (bouwjaar 2003):
Deze auto heb ik gekocht op 25-11-2017 bij een (NAP-) kilometerstand van 93.000. In 2011 is -bij km-stand 54.000- de distributierieriem vervangen. De teller staat nu op 128.000 km.
Volgens de richtlijnen moet -op grond van het aantal jaren en niet n.a.v. het aantal kilometers- de riem nu vervangen worden. De auto moet vóór 10 december a.s. APK gekeurd worden; ook moet er een grote beurt plaatsvinden.


In eerste instantie dacht ik er verstandig aan te doen de auto in het voorjaar de grote beurt plus riem te laten geven, maar het lijkt me toch beter om alles (dus APK, grote beurt plus riem) nog dit jaar te laten doen.
De totale kosten zullen dan uitkomen op: € 450,- (riem) + € 350. (grote beurt -APK gratis) minimaal € 800,-.


Vraag: wat is wijsheid: op safe spelen en alles nú laten doen, of vertrouwen op de degelijkheid van Mitsubishi: nu alleen de APK en de rest voorjaar 2018 laten doen?


Ik wacht met belangstelling jullie rsacties af. Alvast bedankt.


Groet,


Wim Groenewoud


P.s. Onderliggende vragen: 1.hoe betrouwbaar is de distributieriem van de Space Star?
      2. loopt de riem voor een groot gedeelte over een tandwiel, of is dat maar een klein stukje?

Leo

Je kunt beter nu alles in 1x laten doen ben je gelijk ervanaf.

Wim Groenewoud


Nobodie14

Mitsubishi schrijft voor dat de distributieriem bij de 1.6 motor elke 90.000 km of 6 jaar vervangen moet worden.
Persoonlijk zou ik er niet veel langer mee wachten.
Bovendien bespaar je op de kosten van de APK.

Uit ervaring weet ik dat je daar beter geen loopje mee kunt nemen..
Het heeft me al eens een motor van een Fiat Marea 1.6 gekost.
Fiat schreef voor dat de distributiesnaar elke 120.000 km of 6 jaar vervangen moest worden.
Dat is later gewijzigd naar elke 90.000 km.
De mijne hield het bij 68.000 km voor gezien..
De snaar was aan de buitenkant nog goed, maar de tandjes aan de binnenkant waren versleten.

De kosten die je opgeeft voor het vervangen van de distributieriem zijn wel erg hoog.
Bij de Space Star wordt de waterpomp NIET aangedreven door de distributieriem.
En hoeft dus ook niet vervangen te worden zoals er meestal aangeraden wordt.
Alleen het vervangen van de spanner / meelooprol is nodig.
De service manual geeft 2,5 uur montagetijd op als richtlijn.
Het zou dan niet meer dan 280 euro mogen kosten..

Wim Groenewoud

Beste Nobodie, ook u bedankt voor uw rsactie. Het is mij duidelijk: ik laat alles op korte termijn onder handen nemen.

Groet,

Wim Groenewoud

Chaoth

Zou niet over de voorgeschreven intervallen heen gaan. Zeker niet wat betreft distributie. Als ie knapt kan het blok naar de sloop

Wim Groenewoud

Chaoth, bedankt voor je reactie. Ik heb inmiddeld een afspraak gemaakt; alles wordt volgende week gedaan.